Joddleif 0 Report post Posted August 19, 2006 Har en kamerat som skrur av ESP hver gang han setter seg i bilen fordi han mener at det sliter på bremseklossene og at det ikke er noen fordeler ved det. Selv kjører jeg med ESP på hele tiden. Er ESP så dårlig som han skal ha det til, eller er det bare tull det han sier? Quote Share this post Link to post
Rebel-Rider 90 Report post Posted August 19, 2006 ESP sliter ikke på bremseklossene, hvist han kjører slik at ESP`en slår inn hele tiden så bør han sterkt vurdere å legge om kjørestilen sin. Quote Share this post Link to post
Joddleif 0 Report post Posted August 19, 2006 Den er grei. Takk for bekreftelsen Quote Share this post Link to post
eab 37 Report post Posted August 19, 2006 Hvis ESP fungerer ved å bruke bremsene individuelt på hvert hjul for å kontrollere bilen vil det jo slite på bremseklossene når ESP jobber... Kjører man slik at ESP konstant jobber sliter det vel mer på dekk Quote Share this post Link to post
trra 479 Report post Posted August 19, 2006 Har en kamerat som skrur av ESP hver gang han setter seg i bilen fordi han mener at det sliter på bremseklossene og at det ikke er noen fordeler ved det. Selv kjører jeg med ESP på hele tiden. Er ESP så dårlig som han skal ha det til, eller er det bare tull det han sier? 6706212[/snapback] Ta burde han prøve seg på glattkjøring med diverse unnamanøvere med og uten ESP, så forandrer han sannsynligvis mening. Så en test av ESP på 5th gear, var stor forskjell med og uten ESP, og sjåføren som også er progamleder har drevet mye med bilsport, så han er ingen dårlig sjåfør. Quote Share this post Link to post
Peter_B 0 Report post Posted August 19, 2006 Ved enkelte situasjoner lønner det seg å slå av ESP for å komme opp en bakke på glatta,men ellers er det vel kun fordeler med å ha den på. Quote Share this post Link to post
kremt 6723 Report post Posted August 19, 2006 Men man bør vel ikke stole for mye på dette heller, det kan jo tross alt ikke overvinne naturkreftene Quote Share this post Link to post
Peter_B 0 Report post Posted August 19, 2006 Men man bør vel ikke stole for mye på dette heller, det kan jo tross alt ikke overvinne naturkreftene 6708244[/snapback] Det er klart,men det overvinner selv den beste rally kjører.Vi som kjører bilen har ikke tilgang til de samme som ESP systemet har derfor så kan det styre bilen slik ESP kan. Quote Share this post Link to post
Leo_ 2511 Report post Posted August 20, 2006 I personbiler er ESP et rent sikkerhetssystem. Slitasjen på bremseklosser er helt minimal, men det kutter motorkrafta ved hjulslipp. Den ENESTE grunnen til å slå av EST er å bli kvitt ASR, den delen av tractioncontrol som dreper motorkrafta. I eksreme tilfeller på tørr asfalt kan man slå av ESP for å tillate hjulspinn og overstyringer, men det går mest på morrofaktoren. Quote Share this post Link to post
zanta 2429 Report post Posted August 24, 2006 ESP i personbiler gjør mer enne å kutte motorkraften! Den bremser inntil 3 hjul samtidig ved over- eller understyring for å holde bilen rett kurs. Dette sliter nok litt på bremsene, men ved normal kjørestil er det jo SVÆRT sjelden ESPen slår inn. Og bremseklossene på nyere biler holder jo normalt ca 150.000 uansett. Quote Share this post Link to post
brukernamn 0 Report post Posted August 26, 2006 Dummaste eg har høyrd. Sjølv om det vert litt meir bremsebruk når ESP slår inn, vert dette som piss i havet med tanke på bremseslitasje. Dessutan lyser ESP-lampa som regel når ASR slår inn også, ergo kan det godt vere at det ikkje er snakk om bremsebruk med rett og slett elektronsik styring av krafttilførsel til dei forskjellige hjula. Du vil tape meir på å bruke bremsene for mykje i ein nedoverbakke. Quote Share this post Link to post
Peter_B 0 Report post Posted August 26, 2006 Dummaste eg har høyrd. Sjølv om det vert litt meir bremsebruk når ESP slår inn, vert dette som piss i havet med tanke på bremseslitasje. Dessutan lyser ESP-lampa som regel når ASR slår inn også, ergo kan det godt vere at det ikkje er snakk om bremsebruk med rett og slett elektronsik styring av krafttilførsel til dei forskjellige hjula. Du vil tape meir på å bruke bremsene for mykje i ein nedoverbakke. 6745733[/snapback] "Elektronisk styring av kraftoverføring" Bare så det ikke blir noen missforståelser.At en bil har ESP betyr ikke at den kan styre kraften over på et hjul som spinner på samme måte som en som har diff brems.Spinner hjulene så bremser ESP det hjulet som spinner fortest helt til begge hjulene går like fort.Derfor sliter det sånn på bremsene hvis en kjører på glatta.Kjører en på en glatt oppoverbakke som man hele tiden spinner og sklir litt sideveis så vil det stå en røyksky opp av bremsene og skivene blir helt blå ev varme. Quote Share this post Link to post