Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Lagger" ved avspilling av video


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle sette på en film for ei lita stund tilbake nå, da plutselig filmen begynte å "lagge" / hakke... :thumbdown: Har aldri merka noe til slikt før, ikke noe jeg har gjort liksom. Kan det være så enkelt at jeg bare må laste ned Codec, eller er det litt værre problemer? :cry: Det er Windows XP jeg bruker, spiller av med VLC media player, DivX, Windows Media Player og BS player, men det bare lagger.. Det er helt fint bilde (lagger ikke) helt fram til jeg tar stor skjerm. Altså det er helt ok, til jeg drar bilde stort, eller dobbelklikker! :dontgetit:

 

EDIT: er akkuratt som "slow-motion" når jeg tar på stor skjerm, men normalt med liten skjerm :dontgetit:

 

På forhånd takk.

Endret av hmz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er nok Codecen som er litt utdatert, anbefaler deg og laste ned AC3 mega codec pack som du finner med og søke på feks google, denne tar alt  :cool:

6703259[/snapback]

 

 

har prøvt å laste det ned... lagger enda like mye.. :dontgetit: kan være jeg lasta ned feil? har du evt. link du kan gi? (direktelink :blush: )

Lenke til kommentar

Eeg veit ikkje om dette hjelper deg, men eg hadde noko av det same problemet (har det framleis av og til faktisk). Har du MSN-vindauget i bakgrunnen? Hos meg pleier det å bruke rundt 90% av systemressurser så eg må lukke sjølve msn-vindauget for at ressursbruken skal ned.

Lenke til kommentar

Når du kjører filmer på pc'en din...ta en CTRL+ALT+DEL og se på resursbruken. Er det Explorer som ødelegger for deg så se på dette:

 

The obnoxious bug in XP that causes Explorer to read the entire contents of broken AVI files before allowing any access to them is caused by bad behavior of shmedia.dll.

 

This problem manifests itself by causing Explorer to read the entire contents of an AVI file, regarless of its size or location any time the mouse pointer is hovered over it, or an attempt is made to access it in windows explorer. This causes 'permission denied' errors when trying to simply move, copy or delete these files as they cannot be changed while Explorer has an open handle on them.

 

This also causes a DoS situation where large AVI's are stored on remote shares and Explorer keeps reading the files from beginning to end each time they are accessed.

 

To correct this misbehavior in Windows XP, remove the following registry key.

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32

 

This will prevent Explorer from loading shmedia.dll in response to file property queries on these files. This will not effect your ability to play files, get file attributes, or even view thumbnails. Say goodbye to all explorer.exe 100% CPU issues.

 

And Solution #2 (basically does the same thing, except you are inactivating the file attributes option)...But it WORKS--No more locked .avi files:

 

Well windows seem to have a REALLY big problem when it comes to reading AVI files. It seems that when you click on an AVI file in explorer, it'll try to read the entire AVI file to determine the width,height, etc. of the AVI file (this is displayed in the Properties window). Now the problem with Windows is that if you have a broken/not fully downloaded AVI file that doesnt contain this info, Windows will scan the entire AVI file trying to figure out all these properties which in the process will probably cause 100% CPU usage and heavy memory usage.

 

To solve this problem all you have to do is the following:

 

1. Open up regedit

2. Goto HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAs

sociations\.avi\shellex\PropertyHandler

3. Delete the "Default" value which should be "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

 

Please note that this will no longer provide you with the windows properties displaying the AVI file information such as width, height, bitrate etc. But its a small price to pay for saving you resources.

 

Lenke til kommentar

ingen som har en løsning på dette problemet? :wallbash: bare kom med spm, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan :p

 

vurderer å bare formatere pc'n...men orker ikke å stresse så mye liksom :p hehe.. men om det blir det eneste alt. får jeg bare gjøre det :shrug:

Lenke til kommentar
ingen som har en løsning på dette problemet?  :wallbash: bare kom med spm, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan :p

 

vurderer å bare formatere pc'n...men orker ikke å stresse så mye liksom :p hehe.. men om det blir det eneste alt. får jeg bare gjøre det  :shrug:

6740092[/snapback]

 

Hvor mye RAM har du? CPU?

6742349[/snapback]

 

Absolutt relevante spørsmål ja.. I tillegg til det du har forsøkt kan du jo legge inn skjermkortdrivere på nytt.

Lenke til kommentar
ingen som har en løsning på dette problemet?  :wallbash: bare kom med spm, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan :p

 

vurderer å bare formatere pc'n...men orker ikke å stresse så mye liksom :p hehe.. men om det blir det eneste alt. får jeg bare gjøre det  :shrug:

6740092[/snapback]

 

Hvor mye RAM har du? CPU?

6742349[/snapback]

 

 

har en ikke så veldig god pc, men skal virke til å se film osv på.

 

har:

 

512 MB RAM (usikker på hva type)

 

Et eller annet Geforce ( 3 eller 4 tror jeg)

 

Intel Pentium III CPU 1133MHz

 

1.14 GHz

Lenke til kommentar
ingen som har en løsning på dette problemet?  :wallbash: bare kom med spm, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan :p

 

vurderer å bare formatere pc'n...men orker ikke å stresse så mye liksom :p hehe.. men om det blir det eneste alt. får jeg bare gjøre det  :shrug:

6740092[/snapback]

 

Hvor mye RAM har du? CPU?

6742349[/snapback]

 

 

har en ikke så veldig god pc, men skal virke til å se film osv på.

 

har:

 

512 MB RAM (usikker på hva type)

 

Et eller annet Geforce ( 3 eller 4 tror jeg)

 

Intel Pentium III CPU 1133MHz

 

1.14 GHz

6745265[/snapback]

Lenke til kommentar
Hei!

 

Skulle sette på en film for ei lita stund tilbake nå, da plutselig filmen begynte å "lagge" / hakke...  :thumbdown: Har aldri merka noe til slikt før, ikke noe jeg har gjort liksom. Kan det være så enkelt at jeg bare må laste ned Codec, eller er det litt værre problemer?  :cry: Det er Windows XP jeg bruker, spiller av med VLC media player, DivX, Windows Media Player og BS player, men det bare lagger.. Det er helt fint bilde (lagger ikke) helt fram til jeg tar stor skjerm. Altså det er helt ok, til jeg drar bilde stort, eller dobbelklikker!  :dontgetit:

 

EDIT: er akkuratt som "slow-motion" når jeg tar på stor skjerm, men normalt med liten skjerm  :dontgetit:

 

På forhånd takk.

6703062[/snapback]

 

 

Dette skjedde med meg også en gang, jeg bare slettet de programmne jeg hadde lasted ned de siste dagene...

Lenke til kommentar

Du har garantert for lite minne (RAM).

Oppdater til 1024 ram det er nok. Med kun 512ram er det ikke stort du kan bruke maskina til før det er stopp, fordi Windows Xp bruker mye resurser.

En annen ting er harddisken din. Er den for full? Trengs det en defragmentering eller er hd ganske enkelt en treg type.

Lenke til kommentar
Du har garantert for lite minne (RAM).

Oppdater til 1024 ram det er nok. Med kun 512ram er det ikke stort du kan bruke maskina til før det er stopp, fordi Windows Xp bruker mye resurser.

En annen ting er harddisken din. Er den for full? Trengs det en defragmentering eller er hd ganske enkelt en treg type.

6745800[/snapback]

 

 

har 130 mb ledig på C:(brukes til windows osv), har 43 gb ledig på E: (brukes til filmer, spill, programmer osv) og 10 gb ledig på D: (brukes bare til musikk)

 

men kanskje det er litt for lite med bare 130 mb på C:? kan det være problemet?

noen som har noen programmer å anbefale som kan ordne opp i dritt-programmer som spam osv? :p

 

EDIT: lasta ikke ned noe spesielle programmer før jeg fikk disse problemene, ikke som jeg husker ihvertfall :ermm:

Endret av hmz
Lenke til kommentar
Du har garantert for lite minne (RAM).

Oppdater til 1024 ram det er nok. Med kun 512ram er det ikke stort du kan bruke maskina til før det er stopp, fordi Windows Xp bruker mye resurser.

En annen ting er harddisken din. Er den for full? Trengs det en defragmentering eller er hd ganske enkelt en treg type.

6745800[/snapback]

 

 

har 130 mb ledig på C:(brukes til windows osv), har 43 gb ledig på E: (brukes til filmer, spill, programmer osv) og 10 gb ledig på D: (brukes bare til musikk)

 

men kanskje det er litt for lite med bare 130 mb på C:? kan det være problemet?

noen som har noen programmer å anbefale som kan ordne opp i dritt-programmer som spam osv? :p

 

EDIT: lasta ikke ned noe spesielle programmer før jeg fikk disse problemene, ikke som jeg husker ihvertfall :ermm:

6745932[/snapback]

 

130mb er en del mindre enn hva windows selv sier den trenger (200 mb). Mener å ha hørt at det er kjekt å ha enda mer, men har ikke sjekket dette så nøye at jeg kan bekrefte det.

 

Se gjennom hva du har i mine dokumenter, og se om det ligegr filer der (f.eks. musikk, video) som du like gjerne kan flytte til en annen maskin. Hvis du har en "oppsamlingsmappe" på skrivebordet kan du kanskje flytte litt bort derfra også, alt det ligger på c-disken nemlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...