Gå til innhold

Den store fotballsko-tråden


ingveh

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan Adidas predator's sko størrelse er sammenlignet med Nike mercurial Vapor?

 

Jeg har 45 i predator, bør jeg ta 45 i vapor også?

 

Jeg brukte kronisk str. 42 i Predator,men måtte gå ned til 41/41,5 når jeg kjøpte meg Vapor.Hvis ikke så følte jeg at jeg svømte i dem,og di er best når di sitter som støpt.

 

Men anbefaler deg å prøve selv.En notis kan være at første gang du tar på skoene så skal det være vanskelig å få på seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvordan Adidas predator's sko størrelse er sammenlignet med Nike mercurial Vapor?

 

Jeg har 45 i predator, bør jeg ta 45 i vapor også?

 

Jeg brukte kronisk str. 42 i Predator,men måtte gå ned til 41/41,5 når jeg kjøpte meg Vapor.Hvis ikke så følte jeg at jeg svømte i dem,og di er best når di sitter som støpt.

 

Men anbefaler deg å prøve selv.En notis kan være at første gang du tar på skoene så skal det være vanskelig å få på seg.

 

Hvilke av skoene likte du best? Predator eller Vapor?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Adidas predator's sko størrelse er sammenlignet med Nike mercurial Vapor?

 

Jeg har 45 i predator, bør jeg ta 45 i vapor også?

 

Jeg brukte kronisk str. 42 i Predator,men måtte gå ned til 41/41,5 når jeg kjøpte meg Vapor.Hvis ikke så følte jeg at jeg svømte i dem,og di er best når di sitter som støpt.

 

Men anbefaler deg å prøve selv.En notis kan være at første gang du tar på skoene så skal det være vanskelig å få på seg.

 

Hvilke av skoene likte du best? Predator eller Vapor?

 

Predator og Vapor er 2 helt forskjellige sko,til forskjellige spillertyper.Totalinntrykket mitt av Predator er at dette er en solid sko,med styrke i plasseringsskudd,langpasninger og korte pasninger, samt harde skudd er lett som en plett.

Vapor er en sko for den raske dribletypen (og siden jeg er så ekstreeeemt allsidig..hehe) så foretrekker jeg den pdd. pga jeg har en tendens til å bli veldig tung i beina.Fordelene med Vapor er at det er veldig lett og skyte flakkeskudd og gjøre finter du aldri hadde drømt om å klare,samt har jeg fått en tendens til å komme lettere til innlegg ettersom skoene er lettere og du føler deg kvikkere.Stepover blir automatisk integrert i repertoaret ditt.

Men når det er sagt,vil jeg si at Vapor IV og V er en solid sko,Superfly er ikke.Er allerede på mitt andre par og disse skranter allerede.

Lenke til kommentar

Det at man skyter hardere, slår bedre pasninger med Predator er også vrøvl. Det eneste som betyr noe, er det mentale, og ferdigheter selvfølgelig. De få gram i minus på Vapor har heller ikke noe å si, er du god mentalt, så blir de fleste toppmodellene like gode, også de til noen hundre kroner mindre.

 

"Til forskjellige spillertyper"

 

Dette er det dummeste jeg har lest om en fotballsko, og dessverre leser jeg mye lignende alt for ofte. Skoene har ikke så mye å si, en midtstopper kan like så gjerne spille bra med Vapor SG, som med World Cup.

I tillegg må jeg nevne at begge Vaporskoene jeg brukte var latterlig vonde, men det var hovedsaklig pga. min brede fot og høye vrist.

Lenke til kommentar
Det at man skyter hardere, slår bedre pasninger med Predator er også vrøvl. Det eneste som betyr noe, er det mentale, og ferdigheter selvfølgelig. De få gram i minus på Vapor har heller ikke noe å si, er du god mentalt, så blir de fleste toppmodellene like gode, også de til noen hundre kroner mindre.

 

"Til forskjellige spillertyper"

 

Dette er det dummeste jeg har lest om en fotballsko, og dessverre leser jeg mye lignende alt for ofte. Skoene har ikke så mye å si, en midtstopper kan like så gjerne spille bra med Vapor SG, som med World Cup.

I tillegg må jeg nevne at begge Vaporskoene jeg brukte var latterlig vonde, men det var hovedsaklig pga. min brede fot og høye vrist.

 

Da kan jeg jo kontre med at det er vrøvl at du har vondt i foten pga din høye fot og høye vrist.

Pga en skade i vristen,er vristen min på høyrefoten unormalt høy og stor,og jeg har ingen problemer med Vapor-serien.

 

Fotballsko blir designet til forskjellige spillertyper,feks Predator.Denne skoen blir testet og godkjent av Beckham,Zidane osv før den blir lansert,spillere som er viden kjent for sine utsøkte pasninger.

Predator er en veldig tung sko,husker jeg rett så er den nesten dobbelt så tung som en Superfly.Selvfølgelig er dette merkbart når du løper.Hvorfor løper feks ikke Ussain Bolt i en tung sko,når han kan løpe i en lett?

 

Ja selvfølgelig er det mye mentalt,og ja alle spillertyper kan spille i alle sko uten problem,men hva om en spillertype kan bli 1-2-3% bedre med en annen type sko?Nå har jeg testet fotballsko av min egen personlige interesse siden VM-98,og det er merkbare forskjeller fra modell til modell.Måten du treffer ballen på og hvordan skoen føles på foten er alfa og omega,og dette er bedre på di dyreste modellene (si hva du vil,dette er faktisk vitenskapelig testet).Dette er fordi skoen er bedre konstruert i forhold til materiale,utforming,sømmeplassering osv.

 

Hvis du fremdeles vil være uenig med meg,anbefaler jeg deg å se en dokumentar som heter Adidas vs Puma.

Lenke til kommentar

Vel, nå skrev jeg muligens brede fot? Og har du en bred fot, vil tærne presses sammen, og det vil føles ukomfortabelt. Enig?

Hælen var også veldig vond på vaporskoen, skjønner ikke hvorfor de har lagt inn det rare bak der, regner med du vet hvorfor, så et svar på det hadde faktsik vært fint.

 

Du nevner at skoa må føles god på foten, der er jeg enig, men at de dyreste skoene er de som føles best, tja, hvis du får du spesiallaget vil jeg tro det, men jeg med min brede fot, klarer ikke å løpe fort i Vapor, i hvertfall ikke over lenger tid, da jeg føler smerter. Jeg skal ikke påstå at Adidas Predator Mania er en bedre pasningssko enn Powerswerve, men for meg var den faktisk det.

 

Hvor mye raskere blir man av ca. 150g lettere sko? Tror ikke det er så veldig mye merkbart egentlig. 0.2sek på 100m? Eller blir man raskere? Vil si underlag vil ha mest og si egentlig, og knottesystem. Liker dessverre ikke så mye annet enn runde knotter, og det er det ikke allverden av i dag.

 

Det er alt for mye tull med disse skoene nå til dags, hva har det seg at jeg faktisk slår like bra pasninger med Copa Mundial, ja faktisk like bra pasninger med Puma Venceda, som man faktisk får under 1000-lappen? Løper like kjapt med Copa som jeg gjør med Vapor også viste det seg i en 40m test med lasermålinger. Faktisk hadde jeg kjappere gjennomsnittsfart med Copa Mundial. Rart? Ja. Da tok jeg 5 løp med hver sko, annenhver gang.

 

Hvorfor løper Usain Bolt i lette sko, sikkert fordi det går fortere, men regner med de rundt han har like lette sko også, hvorfor løper ikke de like fort? Kanskje fordi Bolt er verdens raskeste, uansett hva. Muligens får han bra betaling for å løpe i skoen også. Men det har lite med saken å gjøre.

 

Jeg skal ikke skryte på meg for mye testing av fotballsko, men jeg har også prøvd noen, og har jeg hvite sko, slår jeg bedre pasninger enn med sorte, men skyter hardere med den sorte igjen. Selv om de er av samme modell, synes det mentale har veldig mye å si

 

Denne dokumentaren ja, hvor kan jeg se den?

Lenke til kommentar

Skal prøve svare deg etter beste evne,avsnitt for avsnitt.

 

Jeg har en bred fot ja,mye pga den nevnte skaden,og utifra det du skriver har du prøvd Vapor men altså ikke kjøpt den?Første gang jeg hadde på meg Vapor følte jeg at bena mine sto i brann,men siden Tejin-skinnet utvider seg relativt fort så går det fort over.Hælkonstruksjonen i Vapor IV(4) er en real bommert ifra Nike sin side.Dette er lagt for å beskytte hælen din mot spark og slag,kun til ditt eget beste altså.Dette er forbedret BETRAKTELIG i SuperFly og Vapor V.

Personlig løp jeg rundt med skoen i ca.1.5 mnd med smerter i hælen før det avtok,og da var Vapor IV den beste skoen jeg har hatt!

 

Skoen må selvfølgelig føles god på foten (noe Vapor ikke gjør første gangen).Men i forhold til pasningkvalitet så vil jeg anta at Predator-serien er blant di bedre.Du tror kanskje at plastikken på vristen på disse skoene er tilfeldig?Den er nok vitenskapelig testet med milimeter-presisjon hvor nøyaktig den skal ligge i forhold til at du skal få bedre ytelse.Og JA,selvfølgelig,hvis en person som aldri har sparket en ball tar på seg disse skoene,så blir han ikke automatisk en fotballspiller av å ta dem på seg!

Du sier du har prøvd Powerswerve?Eier du dem,eller lånt av en kompis?

 

Du svarer vel egentlig på ditt eget spørsmål her,hvorfor løper Ussain i lette sko?Jo fordi da løper han raskere.Han løper også i en liten nett trikot som veier mindre enn en binders ;) ,

Ellers kan jeg jo nevne noe som Jürgen Klinsmann sa før VM i 2006 sa,da han ble spurt om han syntes det var verdt at Adidas (som jo er hovedssponsor) brukte mangfoldige millioner på å utvikle nye produkter til mesterskapet:

 

"Hvis du spør meg om jeg ville brukt millioner på å få spillerne mine 2-3% bedre,så ja,det hadde jeg gjort!"

 

Ellers,hvilken spillertype vil du si at du er?Personlig så finner jeg ingenting mer tilfredstillende enn når et curlet innlegg resulterer i mål,eller når en 50 meters pasning lander ferdigdempet på foten til mottaker.

 

Ellers bør du utdype mer hva du mener med "jeg har en hvit sko" osv,for jeg forstod ikke helt hva du ville fram til.

 

 

Dokumentaren tror jeg du kan se på Youtube.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke Vapor selv, men min bror, med akkurat like storfot. Mulig han har en bittelitt lenger fot, men skoen "passer". Heller ikke PowerSwerve, men ja, jeg har bare prøvd de. Begge tilhører min bror, PowerSwerve ble kjapt ødelagte egentlig.

 

Jeg selv gav opp skoen den 6. gangen, da jeg har disse skoene:

Nomis Glove (helt sort)

Nomis Spark

Puma Vencida Denne er fantastisk på kunstgress!

Lotto Vento Concept Denne har jeg ikke prøvd ennå, men til en pris på 500 kroner måtte jeg slå til.

Har også Puma Cellerator, som jeg fikk for 250 kroner, en fantastisk sko, som ikke lenger produseres.

Adidas Copa Mundial gidder jeg ikke å linke til, for alle vet hvordan den ser ut og er, en legende!

 

Jeg selv slår ikke noe bedre pasninger, med noen av skoene, det jeg legger vekt på, er at jeg ikke plages med føttene, og at den er god å ha på seg. Jeg bruker disse skoene til forskjellige anledninger selvfølgelig. Nå bryr jeg meg ikke så mye om det, for jeg har sluttet som utespiller, og satser for fullt som keeper. Men fotballsko er en av mine store lidenskaper.

 

Men spilte midtstopper, defensiv midtbane og kant på G16 i fjor og forfjor. Pussig kombinasjon :cry:

 

Jeg tviler ikke på at man blir raskere med lette sko, men jeg tviler på hvor mye raskere man blir. Det vil gjerne du forteller meg. Og ikke i prosent. Her vil jeg ha i cm eller sekund, regner med det er i hundredelssekund også. Det har effekt i friidrett, for der er hundredeler veldig viktige, men er de like viktige i fotball? Men hovedsaklig vil jeg ha svar på hvor mye raskere man blir.

 

Hehe, for 2 år siden, 14 år, hadde jeg to par av Puma King, en hvit, og en sort. Den sorte skjøt jeg hardere med, mens med den hvite skjøt jeg mer presist, men dette var jo bare en ungguttstest. Hvor nøyaktig den er, er vel ikke helt til å stole på. Men snålt var det.

 

Spillertype ja, er jo keeper da, men styrker er utspill, feltarbeid, spilleforståelse og min unge alder. Er keeper for et 3.divisjonslag (senior). Undertegnede er stolt... :roll:

 

Som utespiller var styrkene posisjonering, tilslag, spilleforståelse, spenst, innlegg, pasninger, fin ro med ball og duellsterk. Men motstanderne var ikke allverden så jeg føler jeg ble god på det meste. Kan nok se ut som om jeg var utrolig god, men jeg var bare OK.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å ta en titt på Nomis-skoa. De er det beste jeg noen gang har hatt på meg, er egentlig ikke noe spesielt med de heller. Kenguruskinnet er kanskje styrken, og Glove-modellen er fantastisk på en bløt bane, ballen sitter bedre på foten enn den ellers vil gjøre. Spark-skoen må brukes på tørr bane, da Glove blir litt for seig. Kenguruskinn utvider seg nok bedre enn

 

Filmen tror jeg kanskje blir sett i pausen (Liverpool - Unirea).

Lenke til kommentar

For min del har det iallefall mye å si hvor fort jeg kan forflytte beina mine. Hvis jeg er to hundredeler raskere enn motstanderen min, så betyr det stort sett at jeg får tåen først på ballen. Det er også slik at jeg kan få flikket ballen unna kjappere enn med tyngre sko og det derfor blir lette for meg. Mye av det er nok mentalt, men hvis det fungerer, fordi jeg tror det, så er det helt fint for meg.

 

Det er jo helt klart at det ikke bare pumpes ut modeller for å utelukkende tjene penger uten at det har noen effekt. Det er neppe en tilfeldighet at Laser III og Predator X ligner såpass mye på hverandre. De er begge utstyrt med gummi og rugete punkter, og vil i mange tilfeller kunne gi et mer presist skudd. Predator ble jo opprinnelig skapt fordi ballen sklei av skoen, dermed valgte man å ta og lime på deler av gummien fra en bordtennisracket. Det gir kanskje bare et par 2 - 3%, men det kan være det som skiller lagene.

 

Har du en link til videoen, Corey?

Lenke til kommentar

Fant en interesant artikkel på Footy-boots: Her del to finnes også.

 

To hundredeler er ikke akkurat mye, på 3m er det litt, men når du tar et 10meters løp, om ikke 40 så er det veldig lite, for det er på 40 meter du vil få de hundredelene, det er jeg ganske så sikker på.

 

Denne linken var ikke å finne på youtube, i alle fall var det vanskelig å finne den.

Lenke til kommentar

Haha, jeg ser hvordan det kan leses, AnewZ men tingen er at når beina mine føles lettere så blir det flere finter rundt ballen enn det det normalt hadde blitt. Det er "tyngre" å ta overstegsfinter i Copa Mundial eller Super Ligeraene mine, derfor blir det vel ofte en eller to mindre, det er da helt naturlig i og for seg.

Lenke til kommentar

Siden du er keeper,og har vært utespiller og er så ung så du er,så synes jeg ikke det er vits å forklare så mye lenger.Når jeg hører keeper så tenker jeg tung og lite spurtesterk.

I forhold til tall på en 40 m spurt har jeg ikke noe tall,heller ikke i andre lengder.I dette tilfellet velger jeg å tro at moder natur gjør deg raskere ettersom du er lettere,da dette også er helt logisk.

 

Wis:Jeg har funnet en torrent med denne dokumentaren.Dokumentaren er på tysk og heter Adolf und Rudolf Dassler.Jeg fant den på Youtube en gang for en stund tilbake,og den er på tysk.Så den forsåvidt på Canal+ av alle steder.

Det er en dokumentar som handler om hvordan merkene Adidas og Puma ble skapt,og hvilke visjoner di hadde for merkene sine.Utrolig lærerik for oss liker å lære om teknologiske nyvinninger innen fotballverdenen.

Lenke til kommentar
Siden du er keeper,og har vært utespiller og er så ung så du er,så synes jeg ikke det er vits å forklare så mye lenger.Når jeg hører keeper så tenker jeg tung og lite spurtesterk.

I forhold til tall på en 40 m spurt har jeg ikke noe tall,heller ikke i andre lengder.I dette tilfellet velger jeg å tro at moder natur gjør deg raskere ettersom du er lettere,da dette også er helt logisk.

 

Hvorfor er det ingen grunn til å forklare så mye lenger siden jeg er så ung? Og at det jeg er keeper er da jaggu meg ingen grunn! Dette var latterlig skrevet.

 

Du tenker det når du hører keeper du ja. Da tenker du feil, se på Iker Casillas og Pepe Reina, er ikke de raske?

Jeg er i alle fall ikke stor og tung, med mine 184cm og 74kg tror jeg du så helt feil.

Lenke til kommentar
Siden du er keeper,og har vært utespiller og er så ung så du er,så synes jeg ikke det er vits å forklare så mye lenger.Når jeg hører keeper så tenker jeg tung og lite spurtesterk.

I forhold til tall på en 40 m spurt har jeg ikke noe tall,heller ikke i andre lengder.I dette tilfellet velger jeg å tro at moder natur gjør deg raskere ettersom du er lettere,da dette også er helt logisk.

 

Hvorfor er det ingen grunn til å forklare så mye lenger siden jeg er så ung? Og at det jeg er keeper er da jaggu meg ingen grunn! Dette var latterlig skrevet.

 

Du tenker det når du hører keeper du ja. Da tenker du feil, se på Iker Casillas og Pepe Reina, er ikke de raske?

Jeg er i alle fall ikke stor og tung, med mine 184cm og 74kg tror jeg du så helt feil.

 

Du får tolke det akkurat som du vil,I dont care.

Nå har jeg skrevet 2-3 lengre svar,og du betviler fortsatt det jeg skriver så er det ikke noe poeng mer.

Og ja,jeg mistet uffattelig mye lyst på å skrive mer når du sier du var keeper.Har du noengang sett en keeper ta stepovers?Nei tenkte meg det.Casillas og Reina er ikke raske,jeg skulle løpt i sirkler rundt begge to på en spurt.

 

Og btw,det var du som begynte med å si at ALT jeg sa var vrøvl,men du har tilgode å stille opp med noe logisk som faktisk tilsier at det er det!

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...