Gå til innhold

Noen dykkere på forumet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg velger å leve litt farlig......blir litt for dumt når du sammenligner billappen med dykkersertifikatet..

 

uansett så var ikke dette jeg spurte om..

spurte om tips og greier til nybegynner

7866003[/snapback]

 

nei, sammenligningen er langt i fra dum. du kan klare deg fint uten både bil- og dykkelapp, men det er langt i fra trygt. tips og greier til en nybegynner vil være å kikke i noen dykkeblader/bøker for inspirasjon, og kanskje gå steget opp til padi open water diver om du virkelig er interessert.

Lenke til kommentar

for all del - bare gå og drukne deg selv.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Faremomenter ved dykking

 

Er dykking farlig?

Svaret er både ja og nei.

 

Ja - fordi det har skjedd og skjer ulykker. Rent statistisk vil det altså alltid være en viss sjanse for å skade seg. Du kan svømme deg vill, bli tatt av bølger, sette deg fast på bunn, gå tom for luft, komme under is, osv. Det er mye galt som kan skje.

 

På den annen side er dykking ufarlig fordi du gjennom å lære deg å dykke skal være i stand til å mestre eventuelle farer. Ved å følge sikkerhetsregler og ikke ta sjanser er dykking ikke farlig. De fleste som blir utsatt for en ulykke, har overtrådt en eller flere grunnleggende bestemmelser.

 

Hvordan skjer dykkerulykkene?

Det kan være mange årsaker, men de vanligste er:

 

at egne ferdigheter overvurderes;

at man mangler kunnskaper om dykkingen eller de lokale forholdene eller

at uforutsette situasjoner oppstår.

Dykkerulykker kan også ha utstyrsrelaterte årsaker.

 

Ofte vil det være et samspill av de forskjellige faktorene som avgjør om en ulykke skal inntreffe eller ikke.

 

Din egen dømmekraft er avgjørende for sikkerheten ved dykking. Under vann kan det være lett å la være å ta hensyn til sikkerhetsregler som er - eller skulle vært - terpet inn på dykkekurs. Dybdebegrensningen er et aktuelt eksempel. Det er fristende å dykke dypere enn det man er sertifisert for - men det er farlig.

 

selv har jeg bare open water diver, og bruker å få til noen dykk gjennom sommeren her ute i nøtterøy-skjærgården. det blir på langt nær mange nok though, og jeg satser på å finne en eller annen studentdykkeforening i oslo nå som jeg har startet studiene.

Endret av simenn
Lenke til kommentar

Om man ikke vil holde seg til retningslinjene så er man heller ikke interessert i å fortsatt ha tilbud til å skrive på forumet, eller hva? ;)

 

Les dem, spesielt #1, #2 og "4 så slipper furtne moderatorer komme og frata brukere forumtilbudet. Seks innlegg er fjernet og reaksjon vil bli vurdert. Hold dere til sak og ikke person og hold en saklig og konstruktiv tone. Det samme går for ordens skyld på pm, om noen opplever personangrep på pm så gi beskjed så vil en administrator vurdere å sjekke det.

 

Så med dette håper jeg dere kan foreta dykkerdiskusjonen på sivilisert vis. Ikke nøl med å rapporter videre overtramp så skal vi sørge for at tråden ikke blir ødelagt. Det er langt mindre arbeid for oss å trykke sletteknappen i forhold til det å skrive et helt innlegg som er av den sorten at det blir slettet. Så la oss ikke kaste bort hverandres tid. Ikke mat trollene som det heter :)

 

 

Reaksjon på moderering gjøres som alltid på pm og ikke i tråden som blir moderert. Ikke nøl med å ta kontakt om man trenger hjelp til noe :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er for øyeblikket i Afrika akkurat nå, i Egypt.

I det utrolig turist oppbygde stedet Sharm El Skeikh.

 

Men det er et av de fineste dykke områdene der!

Var å dykket på torsdag fra båt, var bare et par dykk.

 

Men var en 22 grader i vannet, helt krystallklart, kunne se ufattelig langt.

Så også fisk opptil 1,5 meter foran meg. Nydelig dykk.

 

Vurderer også å dykke ved Blue Hole i morgen, hvis noen har hørt om det.

 

 

:)

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dykkerlappen er på ingen måte bortkasta penger. Synes kurset i seg selv var opplevelse nok til å være verdt pengene. Så kommer selvfølgelig sikkerheten ved å ha kurset. Kaste seg ut i sjøen uten noe kurs blir bare uforsvarlig, skaper ulykker og setter sporten i dårlig lys.

 

Blitt lite dykking på meg de siste årene. Har bare open water hittil. Har også svindyrt lite brukt utstyr :cry:

 

Mange steder som er kjent for å være bra å dykke. Malta, bahamas, Florida Keys, Mauii og Australia ligger høyt oppe. De fleste sørlige land har steder der det er veldig bra å dykke.

Lenke til kommentar

Har selv PADI Open Water Diver. Tok det på Korsika for noen år siden. Har desverre ikke dykket på 3 år nå, men håper å få meg et prøvedykk til sommeren. Ulempen med å ta sertifikatet der jeg tok det var at jeg lærte null teori, samt ingenting om hvordan man sjekker at utstyret til makkeren er som det skal. Så neste gang jeg dykker kommer jeg igrunn til å unnlate å nevne at jeg faktisk har sertifikatet, og heller bli med på et test-dykk.

 

Mitt dypeste dykk er på 28m, de noe uansvarlige dykkeinstruktørene tok meg med ned for å se et flyvrak fra 2. verdenskrig, det skal jeg love dere var en opplevelse for livet.

Endret av Rakkerunge
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blir sertifisert PADI Open Water Diver på tirsdag, det blir bra. Det er jeg og noen venner som tar kurset og vi har store planer om å utnytte de 5000 kurset faktisk koster per person.

 

Noen spørsmål til de med mer erfaring: Jeg har hørt mye om JetFin og at disse er gode, men er litt mistenksom på hvordan brukervennligheten er for nybegynnere osv. Noen som har erfaring med de?

 

Scubapro-Jetfin-klein.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

At alle tre fikk ukontrollert oppstigning finner jeg veldig rart. Plutselig så blåser alle vestene seg opp?

 

Skriftlig eksamen i CMAS* og to dykk i morgen. Har PADI OW (12 meter) fra Grand Canaria, men valgte å ta dette kurset da det er en stund siden jeg dykket siste, og at man dykker med tørrdrakt så langt nord (Alta).

 

Redigert: Bestod :)

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...