Gå til innhold

Ikke bruk google som verb


Anbefalte innlegg

...oppfordrer faktisk alle til å ikke bruke ordet google som et verb...

Gjett hva? Jeg gjør akkurat som det passer meg i så henseende med god samvittighet. Merk forresten at det står "google" med liten bokstav i setningen hentet fra artikkelen...

:)

6697656[/snapback]

 

Haha! Det tenkte jeg ikke på før du sa det. Hardware.no er noen luringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker iblant ordet google. Og da mener jeg spesifikt "bruk søkemotoren Google".

Det kan nok skade varemerket på sikt, men det bryr jeg meg lite om. Gutta i Google har fått lønn for strevet allerede, de må etterhvert forberede seg på å gjøre plass til andre med geniale ideer.

Lenke til kommentar
Ikke i dag nei. Men hva med den dagen alle bruker verbet "å google" i betydningen "å søke på internett", uten å kjenne til søkemotoren Google? Det er ikke så utenkelig som det kan høres ut som, flere slike eksempler er nevnt i tråden.

6697610[/snapback]

Hmm. Godt poeng. Tenkte ikke på at det finnes mange uinformerte mennesker her i verden som plukker opp ord bare fordi det er trendy, uten at de får med seg betydningen av ordet. Men, men, jeg kommer nok til å si google fordet. Greiere er jeg ikke... ;)

Lenke til kommentar
Google er tydeligvis blitt litt for høy på pæra. Rimelig patetisk å komme med en slik oppfordring.

6697451[/snapback]

Enig at det muligens er nokså fåfengt å stoppe denne utviklingen, men nå er det engang slik at dersom de lar firmanavnet sitt bli anvendt feilaktig uten sådanne forsøk, er det mulig for firmaer som forsøker å benytte Google-navnet sitt i sine produkter å argumentere at Google virker interessert i å beskytte varemerket sitt i andre tilfeller, hvilket kan føre til at de taper et evt. søksmål (i tillegg til folks bruk av Google som synonym til søking på Internett). Derfor har Google så si intet valg - for å enda ha rett til varemerket sitt, må de vise rimelig interesse for å beskytte det, og således sende ut brev i hytt og gevær, enn hvor upopulært det måtte være.

Lenke til kommentar
Her er litt bakgrunnsinfo om hvorfor de ikke vil ha google som verb.

Xooglers

6698834[/snapback]

 

For de som er late;

 

Hvis google ikke går ut og aktivt beskytter rettighetene til navnet kan de miste dem fordi det blir en generic term. Reglene er nemlig slik at hvis en term blir for generelt bruk, mister de opphavsretten. (tror det f.eks er grunnen til at du kan kjøpe en XXX cola (er litt usikker på den))

 

Eksempler på merker som lider under det samme: Q-Tips, Kleenex. Går du i butikken og ber om q-tips, er det ikke sikkert at det er Q-tips du får men "cotton sticks" f.eks

Endret av Dipso
Lenke til kommentar

Dette er det teiteste jeg har hørt fra et multimilliard-dollars selskap.

 

Var det negativt for Sony at "Walkman" ble synonymt med bærbar musikkavspiller på 80-tallet?

Skulle det på noen som helst måte være negativt for Google at å "google" blir synonymt med å søke på internett?

 

Var det ikke nettopp dette Xerox prøvde febrilsk på, med sin "Just Xerox it!"-kampanje? De lyktes ikke, og folk sier fortsatt "i want to copy this".

 

For meg er dette helt bak mål. :nei:

Lenke til kommentar
Hvis google ikke går ut og aktivt beskytter rettighetene til navnet kan de miste dem fordi det blir en generic term. Reglene er nemlig slik at hvis en term blir for generelt bruk, mister de opphavsretten. (tror det f.eks er grunnen til at du kan kjøpe en XXX cola (er litt usikker på den))

 

Eksempler på merker som lider under det samme: Q-Tips, Kleenex. Går du i butikken og ber om q-tips, er det ikke sikkert at det er Q-tips du får men "cotton sticks" f.eks

6699266[/snapback]

God forklaring

Lenke til kommentar
Var det negativt for Sony at "Walkman" ble synonymt med bærbar musikkavspiller på 80-tallet?

Skulle det på noen som helst måte være negativt for Google at å "google" blir synonymt med å søke på internett?

 

Du blander produsent og produkt.

 

Hadde Sony vært synonymt med bærbar musikkavspiller, ville de hatt problemer når de senere starter markedsføring av et helt annet produkt, for eksempel kjøleskap. Folk tror jo de bare kan lage spillere.

 

Google har samme navn på firma og produkt. Det at ordet google eller verbet "to google" er synonymt med søking på internett, kan virke negativt på deres andre produkter.

 

Selvsagt hadde det vært positivt hvis de bare hadde søkemotoren, men Google har mangen flere produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...