Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mistet bilnøklene! Hvordan får jeg nye?


Anbefalte innlegg

Sjefen min har kjøpt ny bil, og jeg har lånt hans gamle inntil videre... og så klarte jeg å miste nøklene!

 

Hvordan går jeg frem for å få nye? Kan jeg gjøre det? Bilen står registrert på faren til sjefen, og jeg vil involvere dem så lite som mulig.

 

Noen som vet hvordan man går frem? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dama mistet nøklene på sin bil. 87 mod. Lancer.. da gikk jeg til låsesemden i ålesund ( møre beslag ), oppga reg nr. , de ringte til mitsubishi å fikk låsekoden på fire siffer eller noe slikt.. og vips.. ny nøkkel fem minutt etter

 

kostet 90,-

 

har gjort slik på maaange andre biler også;)

Lenke til kommentar

Jo, det er det vel.

Dersom bilen som trådstarter mistet nøklene til er nogenlunde ny, har den sikkert startsperre. Dvs. at man IKKE kan gå til en låsesmed for å få ny nøkkel. Da må han på et merkeverksted for å få en spesialnøkkel. Sist jeg hørte noen gjøre dette, kostet det 1500,- (2-3 år siden). Og det er ikke selve nøkkelen som koster, men å få kodet nøkkelen med riktig kode.

 

På biler med startsperre, kommuniserer nøkkelen med motorens tenningselektronikk med kodede signaler. Har du en nøkkel som passer, men uten riktig kode, vil ikke bilen starte.

 

Startsperre på biler er vanlig fra og med midten av 90 tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jo, det er det vel.

Dersom bilen som trådstarter mistet nøklene til er nogenlunde ny, har den sikkert startsperre.  Dvs. at man IKKE kan gå til en låsesmed for å få ny nøkkel.  Da må han på et merkeverksted for å få en spesialnøkkel.  Sist jeg hørte noen gjøre dette, kostet det 1500,- (2-3 år siden).  Og det er ikke selve nøkkelen som koster, men å få kodet nøkkelen med riktig kode.

 

På biler med startsperre, kommuniserer nøkkelen med motorens tenningselektronikk med kodede signaler.  Har du en nøkkel som passer, men uten riktig kode, vil ikke bilen starte.

 

Startsperre på biler er vanlig fra og med midten av 90 tallet.

6707728[/snapback]

 

Riktig det du sier ja.

Har man derimot ikke startsperre som meg samt. at du kjører Volvo så kan du være så heldig og få gratis nøkkel, hehe..

Lenke til kommentar
Er det sentrallås & startsperre må nøkkelen bestilles, og bilen må vel inn på verksted for å programmeres sammen med nøkkelen.

 

Var i hvertfall sånn på våres bil som fikk ny nøkkel for et par uker siden.

7448146[/snapback]

 

Kan også ha sentrallås som ikke er fjernstyrt :p *kverulere*

Lenke til kommentar

På Mercedes trenger man ikke ha den på verksted, men bilen må stå og programmere seg i bilen i flere timer med nøkkelen i tenningslåsen eller noe etter du har bestilt nøkkelen.

 

espennyh, nei, men det er stor forskjell på sentrallås og fjernstyrt sentrallås. :p

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Låsen og tenningen i bilen er ikke som den engang var. I dag kommuniserer nøkkelen med bilen(og startelektronikken). Resultatet er at du må bestille en ny nøkkel fra en forhandler som deretter må programmere nøkkelen inn i bilens datamaskin. Men enda viktigere, forhandleren må sørge for å fjerne den nøkkelen du har mistet.

 

Gjør du ikke det, bilen blir stjålet og forsikringsselskapet får vite at en paret nøkkel er forsvunnet kan det avkorte deler eller hele forsikringsutbetalingen.

 

Når eg kjøpte bilen eg har nå, brukt, så fikk eg beskjed av forhandler om at de kun hadde en nøkkel, men at de skulle skaffe nøkkel nummer to fra forrige eier. Eg fikk dette notert i kontrakten, samt at de også påtok seg kostnaden om de måtte bestille ny, samt kostnaden ved omprogrammering av nøkler. Enden på visa var at de måtte skaffe ny nøkkel og programmere bilen om slik at kun de to nøklene eg da hadde fungerte.

 

Dagen eg skulle få dette gjort kjørte eg inn til forhandleren, fikk nøkkelen og så tok nysgjerrigheten overhånd. Eg gikk ut til bilen, fikk ikke låse opp bilen med ny nøkkel, selv om den passet. Satte den i tenninga, startet motoren(ny nøkkel og uprogrammert) og 2 sekund etter det stoppet motoren igjen. Pratet så med verkstedet etter at jobben var gjort og fikk høre at hadde eg måtte betale selv så hadde jobben kostet ca 6k(pluss nøkkel til 1k).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...