Gå til innhold

Hva er lys?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Akselererer fotoner? (3FY-læreren min visste ikke.)

6778131[/snapback]

Nei. Lyshastigheten er konstant.

 

Men lyshastigheten gjennom et materiale vil virke tregere enn det er, fordi det kolliderer med andre partikler og skifter retning, men det beveger seg hele tiden med samme hastighet.

 

Har også hørt et sted at denne konstanten (c, lysets hastighet) forandrer seg over lang tid.

Lenke til kommentar

Lyset forandrer hastighet. Leste det i Illustrert Vitenskap. Husker ikke hvorfor/hvordan da :p

 

Ps: Har lest og lest nå, men siden jeg ikke kan noe om dette (som er grunnen til at jeg spurte), så forstår jeg det ikke. Kan noen forklare det på en svært enkel måte hva lys er? Har jo lest at det fortsatt er uvisst, så kan noen i ståfall si teoriene på en enkel måte? :)

Lenke til kommentar
Hvordan kan partikkelen ha konstant fart? Hvordan ble den farten oppnådd?

6778350[/snapback]

Et foton kan oppstå når et elektron gir fra seg energi. Og siden et foton ikke har masse vil den jo gå med lysets hastighet (?). Og siden den ikke har masse trengs det ikke energi for å holde c.

__

edit: :hmm:

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Hvordan kan partikkelen ha konstant fart? Hvordan ble den farten oppnådd?

6778350[/snapback]

Et foton kan oppstå når et elektron gir fra seg energi. Og siden et foton ikke har masse vil den jo gå med lysets hastighet (?). Og siden den ikke har masse trengs det ikke energi for å holde c.

__

edit: :hmm:

6778971[/snapback]

 

Det stemmer iallefall overens med formlene man lærer i 3FY ;) Det trengs aldri energi for å holde en konstant fart, gitt at det ikke er noe som motvirker bevegelsen. Siden lys ikke har masse, er det heller ikke så mye som motvirker det.

Lenke til kommentar
Lyset forandrer hastighet. Leste det i Illustrert Vitenskap. Husker ikke hvorfor/hvordan da :p

 

Ps: Har lest og lest nå, men siden jeg ikke kan noe om dette (som er grunnen til at jeg spurte), så forstår jeg det ikke. Kan noen forklare det på en svært enkel måte hva lys er? Har jo lest at det fortsatt er uvisst, så kan noen i ståfall si teoriene på en enkel måte? :)

6778399[/snapback]

 

Lyset kan forandre hastighet, ja, men ikke fotonene. Fotonene går med samme hastighet hele tiden, altså c. I tomt rom beveger disse seg fritt og derfor beveger også lyset seg med hastigheten c. Det vi ser da lys beveger seg gjennom materie er at fotonene kræsjer med partikler, vekselvirker, og beveger seg videre. Dette gjentar seg hele tiden gjennom materien. Den tiden vekselvirkningen tar er det vi oppfatter som at lyset beveger seg med lavere hastighet.

Lenke til kommentar
er det virkelig så enkelt?

 

EDIT: Det jeg tenker på er brytning. Du finner lyshastigheten i et stoff utfra optisk tetthet. Denne optiske tettheten gir også en brytning som ikke lar seg forklare utfra "kræsjing med andre partikler"

6782025[/snapback]

 

Da ser vi på lyset som bølger og har her utviklet teorier som lar oss beskrive bølgebevegelsen til lys. I høyere kvantemekanikk har man etterhvert utledet kvantefeltteori da spesielt kvanteelektrodynamikk (Richard Feynman) som tar for seg bevegelsen til lys som partikler på det helt grunnleggende. Den kan forklare alt som vi ser gjennom bølgeteorier og alle andre teorier ved å se på lys som partikler. Jeg er absolutt ingen ekspert på området, men for å sitere Richard Feynman: "Light comes in one form - particles."

 

For de som er interessert har han skrevet en ikke-matematisk bok om emnet som heter Q.E.D og koster rundt hundrelappen.

 

Nå må vi igjen huske at vi ikke kan se for oss "kræsjing av partikler" som klinkekuler eller biljardkuler, men at det er en haug av sære kvantefenomener som forekommer. Så nei, det er ikke så enkelt.

 

Edit: Nå må det sies at det ikke er noen som VET hva lys er, men vi har i bunn og grunn bare funnet måter å beskrive det på. Mye i fysikken bunner trist nok ut i tro. Da spesielt tolkninger av kvantemekanikken.

Endret av simes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...