Gå til innhold

Mine erfaringer fra Biltema Loop Trail (sykkel)


Oracel

Anbefalte innlegg

Er helt nybegynner, og har kjøpt og monterte en Yosemite Loop Trail-sykkel fra Biltema idag (litt over 2200 kostet den). Jeg har ikke fått brukt den så mye ennå, men her er det jeg la merke til under monteringen og de første prøverundene.

 

9714_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/3821/9714.jpg

 

Ramme og finish

Virker solid og stiv, den er i aluminium, og skjøtene ser bra ut. Finishen virker ikke så veldig solid, tipper denne lakken ikke tåler mye.

 

Gaffel og styre

Gaffelen er en "Zoom" ett-eller-annet. Dempingen virker ganske jevn og fin, ikke "hard" når den blir presset dypt. Har ikke merket noe slark og tøys ennå. Gaffelen har påstøpt feste for V-bremser, vet ikke om dette er standard for gafler eller hva, men jeg synes det var litt unødvendig.

 

Bremser

Skivebremsene foran virker bedre enn jeg trodde. Jeg var sikker på at dette bare var tøv, men jeg merket fort at med slike bremser har man mye mer kontroll - de bremser mye jevnere :) Dessverre merker jeg at de "rister" når jeg bremser hardt ned fra stor fart - omtrent som på den gamle Saab'en min ;) Skivebremsene virker ganske greie å bytte. Bremsene bak så ut til å være helt gjennomsnittlige for en slik billigsykkel.

 

Hjul, dekk og drivverk

Hjulene har "dobbel felg" - jeg vet ikke helt hva dette innebærer. Felgene er iallfall mye dypere enn det jeg er vandt til, og de virker relativt solide og skikkelige. Gummien på dekkene var frisk og fin, og med riktig lufttrykk og mine drøye 90kg oppå er det bare såvidt de flyter litt ut. Ikke verst :)

 

Tannhjulene fremme var direkte skuffende, og jeg kommer til å følge nøye med på dem. Godset de er laget i virker meget shabby, og var sterkt preget av tydelige ujevnheter. Tipper at her vil det knekke tenner fort hvis jeg tråkker knallhardt. Litt merkelig også med to metallic tannhjul, og ett sort??

 

Girene er ordinære Shimano ett-eller-annet, og ser ut til å fungere bra. Fabrikkinnstillingene var ikke perfekte, men nok til at jeg slapp å fikle med det selv.

 

Fortsettelse følger (kanskje)

Så langt virker dette som et ok kjøp (iallfall for meg, som er alldeles lekmann hva sykkelsport angår). Det tok meg en drøy time å sette sammen denne sykkelen, og det eneste verktøyet jeg trengte var noen sekskantnøkler, etpar fastnøkler, og skrujern. Nå skal jeg prøve den ut de neste dagene og se om den holder :)

 

Mer info om Yosemite Loop Trail hos Biltema.no

Endret av Oracel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye veier den?

6662298[/snapback]

 

Ifølge biltema, litt over 14kg. Jeg har ikke veid den selv, så jeg kan ikke bekrefte det. Men jeg synes selv den er veldig lett, så det stemmer sikkert bra.

 

Edit: kan legge til at det er 46cm ramme.

Endret av Oracel
Lenke til kommentar

Sykkel fra biltema.. hadde jeg aldri tørt.. har bestilt sykler mange ganger fra nettet, og er sikkert samme greier som biltema selger... Når jeg hadde de syklene, byttet jeg dem ut år etter år.. piss of shit bare.. Ble lei, kjøpte meg en K2 sykkel til 8000 tusen på G-sport.. Med gratis service i 2 år.. Sykkelen lever i dag enna jeg har hatt den i over ett år..

 

Ikke at jeg sier noe negativt om sykkelen din.. den ser veldig bra ut sånn som du beskrev den, men er skeptisk til billig sykler..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Sykkelen lever i dag enna jeg har hatt den i over ett år..

6662335[/snapback]

 

En sykkel er jo forventet å leve ganske mye lenger enn 1 år. Min ramme har livstidsgaranti :) Kjøpte sykkel til en kompis i dag. Helt rå. Under 10 kg, 18k.

Lenke til kommentar
Sykkelen lever i dag enna jeg har hatt den i over ett år..

6662335[/snapback]

 

En sykkel er jo forventet å leve ganske mye lenger enn 1 år. Min ramme har livstidsgaranti :) Kjøpte sykkel til en kompis i dag. Helt rå. Under 10 kg, 18k.

6662347[/snapback]

 

Hoho, for 18k ville jeg hatt en sykkel som syklet for meg ;)

Lenke til kommentar
Sykkel fra biltema.. hadde jeg aldri tørt.. har bestilt sykler mange ganger fra nettet, og er sikkert samme greier som biltema selger... Når jeg hadde de syklene, byttet jeg dem ut år etter år.. piss of shit bare.. Ble lei, kjøpte meg en K2 sykkel til 8000 tusen på G-sport.. Med gratis service i 2 år.. Sykkelen lever i dag enna jeg har hatt den i over ett år..

 

Ikke at jeg sier noe negativt om sykkelen din.. den ser veldig bra ut sånn som du beskrev den, men er skeptisk til billig sykler..

6662335[/snapback]

 

Jeg tenkte det samme - altså, tør jeg det her. Men like greit å prøve og se, jeg har jo garantien å gå på hvis den knakker sammen alldeles. Har Biltema-varehus 10min kjøring herfra, så jeg taper heldigvis ikke penger på å sende greiene i posten :) Og tross alt skal sykkelen brukes til/fra skolen og trening. Om jeg skulle bruke den til knallhardcore MTB-galskap i bratte vestlandsfjell, så hadde jeg sikkert prioritert litt annerledes :)

Lenke til kommentar

Umulig å gi noen anbefalinger på et slikt generelt grunnlag SasaB, det blir som å spørre oss hvilket merke vi liker best da vi ikke vet hva slags type sykkel du er ute etter, eller hvordan neste års modeller blir.

Til 5-6 tusen er det mange gode sykler ute og går, fra de fleste merker, og det vil det nok bli til neste år også. :)

Lenke til kommentar

På utkikk etter ny sykkel selv, og rundt 2k virker som en bra pris.

Jeg gjorde nemlig den feilen å låne bort min DBS sykkel til 5000,- til en kamerat som gikk front i front med bil. ;)

 

Bruken er vel mer vanlig; på landesletta.

Kanskje det er akuratt denne sykkelen jeg burde gå for, om den holder kvalitet.

Lenke til kommentar
Sykkelen lever i dag enna jeg har hatt den i over ett år..

6662335[/snapback]

 

En sykkel er jo forventet å leve ganske mye lenger enn 1 år. Min ramme har livstidsgaranti :) Kjøpte sykkel til en kompis i dag. Helt rå. Under 10 kg, 18k.

6662347[/snapback]

 

Ikke dem jeg har hatt.. Nå er jeg en som sykler veldig mye og røft i terrenget.. så ble litt lei av de "billig" sykklene og satset på en god del dyrere klasse.. Og det lønet seg også.. den går bra den dag i dag :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...