Gå til innhold

Blir grafikken på DS-spill bedre etterhvert?


Dinsdale

Anbefalte innlegg

Nå har jo DS vært på markedet en stund. Jeg har ikke fulgt så mye med på denne, men siden jeg kjøpte en til oss 2 uker siden lurer jeg på dette.

 

Ettersom konsollene eldes og SDK`et blir bedre blir også spillene bedre. Er det slik på DS også? Jeg tenker jo på bilspill og sportspill spesielt, for her har jo grafikken ofte litt å si da man trenger å se detaljer.

 

Finnes det isåfall eksempler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standardsvaret for dette er såklart ja. Men det er veldig avhengiv av enhver utvikler. Jo lengre tid utviklere får jobbet med utviklerkit, des bedre klarer de å utnytte kraften i det. Dette gjelder for alle konsoller.

 

Men DS er ikke en konsoll som egnes godt i for mange sports- og bilspill grunnet at den ikke er så veldig kraftig. Derimot finnes det noen spill i denne genren som faktis ser greie ut og kan spilles greit også.

 

edit: Eksempler ja...

 

Jeg har selv True Swing Golf som jeg synes er et veldig godt golfspill. Anbefaler det.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Synes faktisk ikke Mario Kart DS har så verst grafikk. DS klarer nok en del bedre, men ikke forvent PSP-kvalitet. Det er vel mer naturlig å sammenligne grafikken med det beste på N64 og PSX. Uansett virker det som de fleste utviklerne fokuserer svært lite på grafikken til DS-spill.

Lenke til kommentar
Synes faktisk ikke Mario Kart DS har så verst grafikk. DS klarer nok en del bedre, men ikke forvent PSP-kvalitet. Det er vel mer naturlig å sammenligne grafikken med det beste på N64 og PSX. Uansett virker det som de fleste utviklerne fokuserer svært lite på grafikken til DS-spill.

6656029[/snapback]

 

 

Om man ser bort i fra skjermoppløsninga, så kruser Mario Kart DS N64 versjonen visuelt, spesielt med tanke på bilene og figurene.

Samme gjelder vel egentlig banene også.

 

Mario Kart DS er det beste MK spillet sålangt.

Lenke til kommentar
Synes faktisk ikke Mario Kart DS har så verst grafikk. DS klarer nok en del bedre, men ikke forvent PSP-kvalitet. Det er vel mer naturlig å sammenligne grafikken med det beste på N64 og PSX. Uansett virker det som de fleste utviklerne fokuserer svært lite på grafikken til DS-spill.

6656029[/snapback]

 

 

Om man ser bort i fra skjermoppløsninga, så kruser Mario Kart DS N64 versjonen visuelt, spesielt med tanke på bilene og figurene.

Samme gjelder vel egentlig banene også.

 

Mario Kart DS er det beste MK spillet sålangt.

6660639[/snapback]

 

Faktisk ikke, poly counten på figurene er økt litt, til gjengjeld har ikke DS versjonen: anti-aliasing (til tross for at DS har støtte for dette), teksturfiltrering, 16,77 millioner farger, og like avanserte lysforhold.

 

Vi kommer aldri til å se spill på samme visuelle nivå som f.eks. Conker's Bad Fur Day på DS.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Synes faktisk ikke Mario Kart DS har så verst grafikk. DS klarer nok en del bedre, men ikke forvent PSP-kvalitet. Det er vel mer naturlig å sammenligne grafikken med det beste på N64 og PSX. Uansett virker det som de fleste utviklerne fokuserer svært lite på grafikken til DS-spill.

6656029[/snapback]

 

 

Om man ser bort i fra skjermoppløsninga, så kruser Mario Kart DS N64 versjonen visuelt, spesielt med tanke på bilene og figurene.

Samme gjelder vel egentlig banene også.

 

Mario Kart DS er det beste MK spillet sålangt.

6660639[/snapback]

 

Faktisk ikke, poly counten på figurene er økt litt, til gjengjeld har ikke DS versjonen: anti-aliasing (til tross for at DS har støtte for dette), teksturfiltrering, 16,77 millioner farger, og like avanserte lysforhold.

 

Vi kommer aldri til å se spill på samme visuelle nivå som f.eks. Conker's Bad Fur Day på DS.

6660822[/snapback]

Jeg må bare le....

 

N64 versjonen har sprite-baserte karakterer i motsettning til Mario Kart DS hvor alle er i 3D. Du vet ikke hva du snakker om, gi opp.

Lenke til kommentar
Synes faktisk ikke Mario Kart DS har så verst grafikk. DS klarer nok en del bedre, men ikke forvent PSP-kvalitet. Det er vel mer naturlig å sammenligne grafikken med det beste på N64 og PSX. Uansett virker det som de fleste utviklerne fokuserer svært lite på grafikken til DS-spill.

6656029[/snapback]

 

 

Om man ser bort i fra skjermoppløsninga, så kruser Mario Kart DS N64 versjonen visuelt, spesielt med tanke på bilene og figurene.

Samme gjelder vel egentlig banene også.

 

Mario Kart DS er det beste MK spillet sålangt.

6660639[/snapback]

 

Faktisk ikke, poly counten på figurene er økt litt, til gjengjeld har ikke DS versjonen: anti-aliasing (til tross for at DS har støtte for dette), teksturfiltrering, 16,77 millioner farger, og like avanserte lysforhold.

 

Vi kommer aldri til å se spill på samme visuelle nivå som f.eks. Conker's Bad Fur Day på DS.

6660822[/snapback]

Jeg må bare le....

 

N64 versjonen har sprite-baserte karakterer i motsettning til Mario Kart DS hvor alle er i 3D. Du vet ikke hva du snakker om, gi opp.

6660862[/snapback]

 

... men omgivelsene er ikke sprites, og de holder høyere visuelt nivå enn Mario Kart DS.

 

De flotteste spillene fra de første N64-årene, er langt flottere enn DS-spillene visuelt sett.

 

Sammenlign Metroid Prime, med Quake II, og du vil forstå hva jeg mener. Allerede i 1997 eksisterte det N64-spill med reflection mapping, har ikke en gang sett specular mapping på DS ...

Lenke til kommentar
... men omgivelsene er ikke sprites, og de holder høyere visuelt nivå enn Mario Kart DS.

 

De flotteste spillene fra de første N64-årene, er langt flottere enn DS-spillene visuelt sett.

 

Sammenlign Metroid Prime, med Quake II, og du vil forstå hva jeg mener. Allerede i 1997 eksisterte det N64-spill med reflection mapping, har ikke en gang sett specular mapping på DS ...

6660954[/snapback]

Nei de er ikke sprites, og er omgivelsene i Mario Kart DS sprites? Nei. Alle 3D objekter i Mario Kart DS består av flere polygoner enn N64-versjonen. Samtidig er alle karaktere modellert på skjermen på en gang (8stk). Noe N64 ikke klarte i mer enn 30FPS med sprites og mindre polygoner. DS derimot kjører dette i 60FPS. Samtidig gjør støtten for fitrering på N64 at den sparer prosessoren for litt byrde, noe DS ikke kan. Selv om DS sine prosessorer kjører på 33MHz og 67Mhz, yter den på en rekke ting mye bedre enn N64 sin på 90MHz.

 

Ja det er jeg helt enig i. N64 har visuelt bedre spill, men DS er kraftigere angående polygoner, mens N64 har bedre teksturfiltrering (som DS ikke har i det hele tatt).

 

Teknologi har veldig lite å si om en konsoll. Det er opp til utviklerene å bruke denne teknologien. Rare klarte å få til ting med N64 som ingen andre utviklere klarte. Til og med ting N64 ikke kunne gjøre fra starten av.

Lenke til kommentar

Grafikken vil nok bli bedre, som ellers med konsoller. 3D vil nok brukes i større grad, og spill utviklet for DS har jo en del bedre grafikk en spill som er direkteporter fra GBA spill.

 

Metroid Prime hunters har jo veldig god grafikk i 3D. Det kjører dog bare i 30 fps, men det glir fint uansett.

Lenke til kommentar
Synes Final Fantasy 3 og Legend of Zelda: Phantom Hourglass ser ut som rimelig bra bevis på at grafikken på DS blir bedre, og Metroid Prime Hunters bevis på at den allerede er bedre enn N64.

6678165[/snapback]

 

Allerede bedre enn N64? Greit nok, grafikken er flott til å være på DS, men to år etter at N64 ble lansert, hadde vi for lengst sett reflection- specular- og mip mapping, i tillegg til 16,77 millioner farger, og billinar filtering. Sammenlign Quake II med Metroid Prime, og du vil fort se at DS ikke klarer flottere grafikk enn N64. :)

Lenke til kommentar
Synes Final Fantasy 3 og Legend of Zelda: Phantom Hourglass ser ut som rimelig bra bevis på at grafikken på DS blir bedre, og Metroid Prime Hunters bevis på at den allerede er bedre enn N64.

6678165[/snapback]

 

Allerede bedre enn N64? Greit nok, grafikken er flott til å være på DS, men to år etter at N64 ble lansert, hadde vi for lengst sett reflection- specular- og mip mapping, i tillegg til 16,77 millioner farger, og billinar filtering. Sammenlign Quake II med Metroid Prime, og du vil fort se at DS ikke klarer flottere grafikk enn N64. :)

6682853[/snapback]

Penere som i teksturer og du har rett, men når man snakker om detaljer ligger DS et per nivå høyre grunnet den ikke har teskturfiltrering. Har postet tidligere da vi hadde denne diskusjonen om teksturfiltrering da jeg sa at dette ville spare CPU, men det var feil. Dette krever noe fra prosessoren. Dette er da grunnen til at DS er kraftigere på detaljer med sine "svakere" prosessorer enn N64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...