Gå til innhold

World Of Warcraft - Tåpelig?


Anbefalte innlegg

Ta en WoW-avhengighetstest her:

 

http://www.okcupid.com/tests/take

:)

 

Et spill i seg selv er ikke "ondt", men avhengighet er en uting.. uansett hva det er... alkohol, WoW, SMS-chatting, potetgull etc...

7639525[/snapback]

 

Præcist: det er ikke WoW som er tåbeligt, men visse personer som er tåbelige og ville være det uanset hvad. Det kan man ikke give WoW skylden for, specielt med tanke på hvor mange som spiller WoW uden at have problemer med at styre det.

 

Forresten - mit resultat af testen:

You are 36% Addicted!

You seem to enjoy the game, and understand it, but it hasn't yet taken over your life. This is probably a good thing, depending on who you talk to.

Endret av Nikitta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pr. idag er jeg vel 0% addicted..abonnementet mitt utgikk i slutten av oktober 2005 (14. måneder siden). Var da Paladin 60 som så vidt hadde kommet i gang med MC raids. Hadde siden april 2005 spilt mellom 30 og 40 døgn (hvis jeg husker rett).....

 

Men for et par dager siden reinstallerte jeg, og jeg har vel tenkt å aktivisere abonemmentet mitt nå som BC er på veg.. :)

Må vel harve opp til lvl 70 og få et flying mount...

Lenke til kommentar
Ingar123, Vel, jeg vet om noen som har klart å bytte fra et MMO-spill til et annet. Helt alvorlig så blir det som å spise potetgull med paprika-smak istedenfor vanlig salt-smak. Eller slutte med å drikke cola kun for å drikke like mye pepsi istedet. Men jeg er enig med at ei dame gjør at man mister interessen for PC-spill.

Det blir, om det virker hos personen, som å gå over fra røyk til nikotintyggis. Dersom man lar seg bli avhengig av spill er det fordelaktig å gå over til spill som har et mål, en slutt.

Jeg har dame, og jeg mistet ikke interessen for spill i seg selv, men for spill der jeg ikke kan sette på pause, eller spill der jeg må komme online til et visst tidspunkt.

 

Dennis, Det er jeg enig med.. Det beste ville vært å slutte helt med alle dataspill men for de fleste er det ikke et alternativ.

7635575[/snapback]

Prøver du å antyde at spill er avhengighetsdannende by default? Med de ordleggingene du kommer med av og til på forumet her skjønner jeg ikke at du spiller spill i det hele tatt, for slik jeg har forstått det så kan man ikke røre tetris engang uten å være satans høyre hånd i dine øyne.

 

Fra andre tråder og innlegg fra deg ser det ut som du bevisst kommer med provoserende og usaklige utsagn for deretter å moderere de ned til et saklig nivå. La oss bare skippe tullpratet og hoppe rett over på den siste fasen av din diskusjonsteknikk.

7638137[/snapback]

 

Om spill er vanedannende? Har det noen gang vært tvil om det? Selv poker og automater er vanedannende, det samme er det med andre dataspill. Tetris er faktisk ikke et unntak, men typisk er voldsspill blant de som fenger mest. Vold på TV kan også sees på som vanedannende, som det også må sterkere doser til hele tiden for at det skal tilfredsstille.

 

Det jeg mener er ikke at alle bør knuse PC'en og kaste restene i sjøen (enda det nok ville vært til det beste), men at det er viktig å være klar over faremomenter så en kan respondere til de på en god måte. Det er ikke snakk om å leve et helt perfekt liv, men å holde ting innenfor en viss kontroll.

 

Ellers, selv har vi muligens lik spillsmak, heller ikke jeg spiller spill hvor jeg "må" gå online til visse tidspunkt.

Lenke til kommentar

Nytter i samenligne med fotball, en tv serie mm. Her har folk som oftes faste tider når de skal på noe/gjøre noe, mens slike spill er åpne for deg 24/7. Noe jeg tror ikke alle har godt av.. Ikke at jeg mener at andre skal si hva vi har godt av og ikke. Men når 14-15 åriger (kan vel også nevne 16-17 åringer på vidergående) kaster bort skole og venner (ikke alle seff) så bør man til en viss grad gjøre noe aktivt for at dette ikke skal skje. At en på 27 eller 32 vil bruke all sin tid på spill så bryr dette meg mindre..

 

DEn gyldne middel vei er fin. Spill, men ikke la det gå til hode på deg ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Om spill er vanedannende? Har det noen gang vært tvil om det? Selv poker og automater er vanedannende, det samme er det med andre dataspill. Tetris er faktisk ikke et unntak, men typisk er voldsspill blant de som fenger mest. Vold på TV kan også sees på som vanedannende, som det også må sterkere doser til hele tiden for at det skal tilfredsstille.

Jeg er vel ikke immun mot å gjøre meg misforstått jeg heller.

At spill er vanedannende på linje med så mye annet er en ting, men jeg satte mer spørsmål ved at spill er mye mer avhengighetsdannende enn det som kan anses å være normalt. Folk blir jo avhengig av alt mulig rart :p

 

Det jeg mener er ikke at alle bør knuse PC'en og kaste restene i sjøen (enda det nok ville vært til det beste), men at det er viktig å være klar over faremomenter så en kan respondere til de på en god måte. Det er ikke snakk om å leve et helt perfekt liv, men å holde ting innenfor en viss kontroll.

Å kvitte seg med selve PCen er nok ikke til det beste da samfunnet vårt ville stagnert en del, men du mente vel angående spill. Der er jeg litt uenig, for jeg innbiller meg at spill åpner store muligheter for utvikling på mange områder. Som du selv sier så brukes jo en kondisjoneringsteknikk, militæret benytter seg av, lignende metoder som skytespill bruker (skal ikke rote meg mer inn i det der da jeg ikke er helt oppdatert).

 

Med slike metoder må det nesten finnes måter å gjøre utvikle spill der man trener ferdigheter og kondisjonerer andre handlingsmønstre i mye større grad enn tidligere. For eksempel han som fikk tilta opp jobbsøknaden fordi han var en raidleder og dermed viste lederferdigheter.

 

Spill er kanskje ikke produktiv moro, men å ikke la det utvikle seg til et stadie der det kan bli det er litt uheldig (teknologisk framgang, mangfold (dermed flere som lager slike spill selv om prosentandelen fortsatt er 2% osv) EDIT: for ikke å glemme at spill er et morsomt læringsmedie, jeg har aldri hatt det like morsomt i engelsktimene, og lærte faktisk såpass mye at jeg bare surfa igjennom engelsken :) )

La oss ikke ta knekken på alle morsomme ting!

 

Ellers, selv har vi muligens lik spillsmak, heller ikke jeg spiller spill hvor jeg "må" gå online til visse tidspunkt.

7642688[/snapback]

godt mulig, selv spiller jeg ofte dota, der jeg "må" bli sittende i ca. en time per runde. Uansett er dette langt bedre enn raids der jeg helst bør bli sittende i potensielt flere timer og må sette av faste tider (det gjøres det nok av ellers på dagen). Er greit nok at man kan dra om man vil, men det er tross alt folk man sviker når man logger av, ikke en gjeng avatarer.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Thanks for taking the T and A and C test! Based on your selections, the results are clear: you show an attraction to larger breasts, larger asses, and sexier composures than others who've taken the test.

 

Note that you like women overall curvier than average.

7645887[/snapback]

tok den jeg også... smaller på alle. "You're best suited to date a supermodel" :p

Lenke til kommentar

Simulatorer og trening har reddet livet til mangfoldige politimenn, det har gjort de istand til å skyte i en situasjon de ellers ville ha nølt i for så å bli skutt.

 

Men ser du nærmere på de skadelige virkningene av dataspill, særlig voldsspill, er det all grunn til bekymring. Underholdningsspillene kunne godt ha vært avskaffet, samme med storparten av filmene som lages.

Dataspill har positive virkninger og kan være intellektuelt stimulerende, men det kommer annpå både innhold og bruk. Rett bruk av dataspill må sees på som en bra ting, misbruk bør en forsøke å forhindre. Det kan være en fordel å lage spill og programvare som vanskeliggjør misbruk.

Lenke til kommentar
Simulatorer og trening har reddet livet til mangfoldige politimenn, det har gjort de istand til å skyte i en situasjon de ellers ville ha nølt i for så å bli skutt.

 

Men ser du nærmere på de skadelige virkningene av dataspill, særlig voldsspill, er det all grunn til bekymring. Underholdningsspillene kunne godt ha vært avskaffet, samme med storparten av filmene som lages.

Dataspill har positive virkninger og kan være intellektuelt stimulerende, men det kommer annpå både innhold og bruk. Rett bruk av dataspill må sees på som en bra ting, misbruk bør en forsøke å forhindre. Det kan være en fordel å lage spill og programvare som vanskeliggjør misbruk.

7654235[/snapback]

 

Meget enig i det du skriver. Er selv "spillegal", og har spillt siden jeg var en 'neve' stor (startet med automater og C64)..

 

Edit: det der med automater; Donky kong osv. var en skikklig addiction! Husker at jeg knabbet både ti-lapper og 50-lapper av mor min for å spille... ;)

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Simulatorer og trening har reddet livet til mangfoldige politimenn, det har gjort de istand til å skyte i en situasjon de ellers ville ha nølt i for så å bli skutt.

 

Men ser du nærmere på de skadelige virkningene av dataspill, særlig voldsspill, er det all grunn til bekymring. Underholdningsspillene kunne godt ha vært avskaffet, samme med storparten av filmene som lages.

Dataspill har positive virkninger og kan være intellektuelt stimulerende, men det kommer annpå både innhold og bruk. Rett bruk av dataspill må sees på som en bra ting, misbruk bør en forsøke å forhindre. Det kan være en fordel å lage spill og programvare som vanskeliggjør misbruk.

7654235[/snapback]

Jeg har en litt annerledes holdning enn deg angående de skadelige sidene ved dataspill, så jeg ser gjerne at spillutviklingen fortsetter noenlunde på samme måte. Mer penger inn til spillindustrien øker teknologisk framskritt og skaper nye måter å kontrollere på (wiimoten øker for eksempel hånd-øye-koordinasjon litt mer enn en standard kontroll og gjør spill enklere for "non-gamers").

 

Så jeg satser på at et spillmangfold får frem spill som trener mer enn bare sikteferdigheter og reaksjonstider etter hvert. Naturligvis kan min lille visjon gå helt på trynet, det kan jo hende at et mangfold ikke resulterer i et knippe spill som kan brukes som læreverktøy. Men det er lov å håpe, spill som brain training til DS osv har vist at andre typer spill enn hjernedød skyting er en mulighet!

Lenke til kommentar

Utviklingen av spill er svært urovekkende. Som med TV har også spillprodusenter snublet over "violence-formula", jeg tror noe slikt som 80% av spill som selges er voldsspill. Majoriteten av spillene som selges og brukes kan ikke sies å være konstruktive eller oppbyggende, men dataspill har absolutt et stort potensiale til å være det.

Det beste ville være å regulere og begrense de skadelige spillene, samtidig som at aldersgrenser fastsatt av eksperter faktisk ble fulgt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Det beste ville være å regulere og begrense de skadelige spillene, samtidig som at aldersgrenser fastsatt av eksperter faktisk ble fulgt.

7657443[/snapback]

Regulering og begrensning er vel ikke spesielt morsomt for de som ønsker å få tak i slike spill, men at aldersgrenser skal følges er jo naturligvis umulig å ikke være enig i.

Lenke til kommentar

Selv har jeg eksempler på dataspill som er ren og skjær drapstrening/simulasjon som er verre enn hva både militæret og politiet bruker i sin drapstrening. Dette er en av de få type spill jeg ville blitt glad dersom de hadde blitt avskaffet. Det er ikke spill generelt som inneholder pistoler og en skjerm å skyte på jeg vil avskaffe, men de spillene innenfor denne typen som offentlige etater benytter som drapstrening (med god virkning).

 

Spill kan være svært skadelige, særlig for barn.

 

Om jeg ville innført lover som ligner de som er i Kina er jeg usikker på, det kan godt være at spill legger opp til og på sin måte "foreslår" at en skal bruke mye tid på det, men det er brukeren som velger hvor mye han eller hun ønsker å spille.

 

Ellers, jeg ser mulighetene med spill, ikke bare de negative men også de positive. Men dersom det på grunn av misbruk blir mye negativt bundet til spill, er det bare et spørsmål om tid før lovverket setter en stopp for det. Slik som er tilfelle nå, Kina ligger ofte noen år før vesten på mange områder og de har allerede laget lover som angår dataspill.

Lenke til kommentar
Kan ikke folk bare få lov til å spille dataspilla sine uten at det kommer liksom-psykiatere og sier: DERE ER ALLE GALE DRAPSMASKINER?

7660944[/snapback]

 

"Liksom-psykiatere"? Verdens fremste og største psykiaterorganisasjon ser jeg ikke på som en "liksom-psykiater", så er det en voldsomt lang liste med andre organisasjoner, uavhengige psykologer og lignende som også er av samme oppfattning. De psykologer og forskere som går imot denne enorme mengden forskning som er gjort på temaet tilhører et lite knippe utskudd som ser ut til å prate ut i ørsken. Surgeon General's office i USA gikk allerede i 1974 ut og advarte offentlig mot TV-vold som de så på som et "public health issue", den senere forskning som er gjort gjør at det hele ser enda mer dystert ut. Det blir bare verre og problemene knyttet til det bare vokser. USA har snart passert en million amerikanere i fengsel, kanskje har de gjort det allerede, 1 av 39 amerikanske barn har en eller flere foreldre i fengsel.

Dette var forresten det argumentet jeg brukte når jeg før forsvarte ikke bare noen men alle dataspill. Du kommer ingen veier med et slikt argument, det blir som å si at amerikanerne umulig kan ha vært på månen siden de er så dårlige til å lage teknologiske ting.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Kan ikke folk bare få lov til å spille dataspilla sine uten at det kommer liksom-psykiatere og sier: DERE ER ALLE GALE DRAPSMASKINER?

7660944[/snapback]

 

"Liksom-psykiatere"? Verdens fremste og største psykiaterorganisasjon ser jeg ikke på som en "liksom-psykiater".

Dette var forresten det argumentet jeg brukte når jeg før forsvarte ikke bare noen men alle dataspill. Du kommer ingen veier med et slikt argument, det blir som å si at amerikanerne umulig kan ha vært på månen siden de er så dårlige til å lage teknologiske ting.

7661062[/snapback]

Ser ikke helt hva du prøver å sammeligne med månelandingen her egentlig.

Og hvis alt er så ille så hadde vi vel utsletta hverandre for lenge siden når man tenker over hvor mange som spiller voldelige spill, for ikke å snakke om voldelige filmer.

 

edit: og ja, jeg hoppa over 10 sider fordi det er ord mot ord og jeg er best og ditt og datt tull uansett.

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Selv CDC (center for disease control and prevention) har vært involvert i dette betegner det som en "voldsepidemi" og også de retter pekefingeren mot mediavolden.

Amerikanske militærpsykologer er kanskje dem som ser aller mest alvorlig på dette, etter andre verdenskrig skjedde det en revolusjon innen moderne krigføring. Militæret har klart å redusere den psykologiske sperren til nesten ingenting gjennom moderne trening, og militærpsykologene ser akkurat det samme de benytter på deres soldater med sikkerhetsmekanismer og lignende bli solgt skruppelløst som underholdning i det sivile.

Dess mere en lærer om denne sperren mot å drepe, og hvilke fremskritt som ble gjort i soldattrening og drapstrening etter andre verdenskrig, dess mere forstår en hvorfor media-vold er såpass skadelig som den er.

 

genetex, Kom ikke den flodbølgen fra en atomsprengning da som utløste et jordskjelv? =p

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...