Gå til innhold

Diskmanagement finner ikke den nye SATA disken..


Anbefalte innlegg

Nå har jeg gjort store oppgraderinger på min pc; nytt HK(ASUS P5WD2-E PREMIUM), nytt minne, ny cpu og nye disker.

Problemet er bare et at når jeg kobler til SATA disken + dvdROM til pcen og kjører Windows installasjon, så stopper den på "Setup is starting windows". Derfor tenkte jeg å koble til den gamle IDEdisken(med Windows) og formatere SATA disken før jeg installerte windos på den.. Problemet er bare et at Windows ikke finner den.

I BIOS kommer den opp, men ikke i Windows. heller ikke på diskmanagement..

 

Forslag?

 

er så utrolig frustrerende at pcen ikke funker etter at jeeg har fått masse nytt snax til den.. :/

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forstår jeg det riktig hvis jeg tror du vil innstallere windows på en sata disk?

Isåfall er du nødt til å innstallere drivere til disken før du innstallerer windows.

Det gjør du ved å trykke f6 helt i starten av installasjonen av windows.

6645663[/snapback]

 

Ja jeg vil det, men problemet mitt er at det funker ikke..:p Derfor tenkte jeg å formatere satadisken, før jeg installerte Windows. Ved å koble til IDEdisken(me Windows på) også formatere SATAdisken ved hjelp av den Windows instalasjonen, men windows finner ingen disk.. Jeg har koblet den og installert drivere(vertfall 1..).

 

 

Takk

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å formattere SATA-disken hvis Windows Setup ikke ser disken. Hvis Setup hadde sett disken, så ville den ha tilbudt seg å formattere den for deg.

 

Problemet er sannsynligvis at du mangler en SATA Controller-driver i systemet ditt. Hvis du vil starte med å installere Windows på en IDE-disk, så må du deretter installere SATA Controller-driveren i Windows for at SATA-disken skal dukke opp i Disk Management.

 

Deretter kan du f.eks. kopiere C-partisjonen fra IDE-disken og legge den inn på SATA-disken - ved hjelp av PartitionMagic e.l. -, og så kan du fjerne IDE-disken og boote fra SATA-disken. (Mulig jeg glemmer noen detaljer her.)

 

Eller - du kan bruke "F6-metoden" ved Setup og legge inn drivere fra floppy, men jeg har selv erfart at det ikke alltid fører helt fram. (Tror det var SATA/RAID-driveren for et nForce4-chipset det dreide seg om.)

Lenke til kommentar

Takk for svar! Nå har jeg lastet ned divere til SATA fra Asus sine hjemmesider og prøvd å installere dem. en første gikk fint, men på den andre kom det opp "Setup Failed"...

 

Anyway, jeg har prøvd å installere med "f6"-metoden, men det funket heller ikke.. BIOS er satt opp til SATA, og etter håndboken til hovedkortet er disken i riktig "slot"... Dette er urtolig kjipt..:/

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Takk for svar! Nå har jeg lastet ned divere til SATA fra Asus sine hjemmesider og prøvd å installere dem. en første gikk fint, men på den andre kom det opp "Setup Failed"...

Du har altså installert - eller forsøkt - SATA-drivere i Windows mens du kjører med en IDE-disk, er det riktig forstått?

 

Hvis du ikke har noen gule spørsmålstegn i Device Manager, så burde du nå kunne koble til en SATA-disk, og den burde bli synlig i Disk Management. (Faktisk uten reboot, om jeg ikke tar feil. SATA er HotSwappable, ikke sant?)

 

Anyway, jeg har prøvd å installere med "f6"-metoden, men det funket heller ikke.. BIOS er satt opp til SATA, og etter håndboken til hovedkortet er disken i riktig "slot"... Dette er urtolig kjipt..:/

 

Noen forslag?

6647217[/snapback]

"F6"-metoden har som regel virket for meg, unntatt en gang. (Da installerte jeg Windows på en IDE-disk, installerte deretter SATA-drivere, laget et Ghost-image av IDE-diskens C-partisjon og la den inn på SATA-disken, og bootet fra den.)

 

Ved "F6"-metoden må man noen ganger installere 2 SATA-drivere fra samme floppy, og i riktig rekkefølge.

 

Men, som tidligere nevnt her: Det sitter 2 SATA-kontrollere på kortet ditt. Den ene styres av Intel's ICH7R "south bridge", mens den andre er en Marvell kontroller. Begge har 4 SATA-porter, så det er ikke tilfeldig hvilken av SATA-konnektorene på hovedkortet du kobler deg til.

 

Intel-kontrollerens drivere blir vel installert når du kjører Intel's chipset-driverprogram, mens Marvell-kontrolleren har egne drivere. Hvis du installerer på en IDE-disk først og installerer drivere for begge SATA-kontrollerne, så burde du være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Hvilken SP er Windowsen din? Du bør nok ha XP SP2 (Evt. W2K SP4).

 

I flg. manualen jeg fant på ASUS-web'en må det være min. SP1 for XP (eller W2KSP4) samt at boot disk skal kobles til SATA1 eller SATA2-kontakten (rød farge, nede til høyre på kortet hvis du har montert kortet i et std. tower-kabinett) på Intel ICH7 kontrolleren.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Men, som tidligere nevnt her: Det sitter 2 SATA-kontrollere på kortet ditt. Den ene styres av Intel's ICH7R "south bridge", mens den andre er en Marvell kontroller. Begge har 4 SATA-porter, så det er ikke tilfeldig hvilken av SATA-konnektorene på hovedkortet du kobler deg til.

 

Intel-kontrollerens drivere blir vel installert når du kjører Intel's chipset-driverprogram, mens Marvell-kontrolleren har egne drivere. Hvis du installerer på en IDE-disk først og installerer drivere for begge SATA-kontrollerne, så burde du være på den sikre siden.

6647715[/snapback]

 

Marwell er vel NIC-kontroller mens RAID-kontrolleren er fra Silicon Image. Hvis han installerer Windows på IDE-disk vil jo den bli boot disk, og så ender han opp med SATA-disken som lagringsdisk, og jeg regner med at han ikke ønsker det.

 

Og igjen, hvilket OS (og med hvilken SP) er det du prøver å installere?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Hei. På mitt hovedkortet (MSI K8N Diamond) Så trenger jeg ikke drivere for å installere Windows på S-ATA disker. De blir funnet automatisk. Nå skal det riktignok sies at jeg bruker Windows XP Pro+Sp2 og Windows 2000 Pro+Sp4 cd plater da, men det fungerer.

Andre hovedkort igjen må man installere Drivere fra diskett for at det skal fungere. Jeg ble litt stressa selv før jeg kjøpte S-ATA diskene mine. Hehe. Visste ikke helt om det ville gå uten at jeg hadde diskettstasjon og Disketter, eller jo. Det det fulgte med diskett med S-ATA drivere på da, men du verden. Vi lever i 2006 folkens. Da begynner vi å ha vokst i fra Disketter.

Vi må begynne å komme ut av hula altså. Steinaldern er vi ferdig med.

 

Det jeg synes de forskjellige Hovedkort produsentene burde gjøre er å lage Driver plater som man bruker til å installere S-ATA Driverne før man installerer Windows, istede for å bruke disketter. Det hadde vært mye enklere, og nå fortia er det jo mange flere som faktisk har DVD Rom og DVD Brenner da på maskinene sine.

Lenke til kommentar
"F6"-metoden har som regel virket for meg, unntatt en gang. (Da installerte jeg Windows på en IDE-disk, installerte deretter SATA-drivere, laget et Ghost-image av IDE-diskens C-partisjon og la den inn på SATA-disken, og bootet fra den.)

 

Ved "F6"-metoden må man noen ganger installere 2 SATA-drivere fra samme floppy, og i riktig rekkefølge.

 

Men, som tidligere nevnt her: Det sitter 2 SATA-kontrollere på kortet ditt. Den ene styres av Intel's ICH7R "south bridge", mens den andre er en Marvell kontroller. Begge har 4 SATA-porter, så det er ikke tilfeldig hvilken av SATA-konnektorene på hovedkortet du kobler deg til.

 

Intel-kontrollerens drivere blir vel installert når du kjører Intel's chipset-driverprogram, mens Marvell-kontrolleren har egne drivere. Hvis du installerer på en IDE-disk først og installerer drivere for begge SATA-kontrollerne, så burde du være på den sikre siden.

6647715[/snapback]

 

Ok, jeg har prøvd å installert to Marvell drivere, og den ene funket, men ikke den andre.. Jo jeg har et gult spørsmålstegn, som står på "PCI Device", har sendt Windows sin "found new hardware" funksjon til å søke etter drivere i mappen der jeg lagret MArvell driverene, men den fant ingenting..

 

Tror jeg prøver å installere Chipset driveren på nytt og ser om det hjelper...

 

 

 

Btw; Jeg har Win XP PRO SP2..

 

 

 

Hvordan velger man 2 drivere ved bruk av "f6"-metoden?

 

Takk for alle svar! :)

 

EDIT: NÅ klarte jeg endelig å få Windows til å finne disken :D Det jeg trengte var en "Intel Matrix Storage Manager driver". Dette fant jeg ut etter masse lesing rundt om på nettet..! :D

 

Uansett så trenger jeg fortsatt å få Windows installert på SATA-disken.. Så det prøver jeg nuh! Ønsk meg lykke til! ;P

Endret av Ozwald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...