Gå til innhold

Harddisk-posisjon og varme


Anbefalte innlegg

De fleste vet at harddisker kan ta skade hvis de blir for varme, men hva er det som tar skade av varmen? Er det kontrollerkortet?

Jeg har montert en harddisk i et eksternt kabinett og av en eller annen grunn er kabinettet laget slik at hardisken må monteres så kontrollerkortet peker oppover.

Harddisken blir ganske varm i dette kabinettet, så derfor lurer jeg på om

en harddisk tar fortere skade av varmen når den er montert med kontrollerkortet pekende oppover? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg tror ikke det. Det kan vel være sånn hipps om happs om kontrollerkortet eller harddisk-platene ryker først.

 

Et generelt tips: Hvis det er diverse huller i harddisk-kabinettet på to eller flere motsatte sider, sørg for at den ene siden peker nedover og den andre opover sånn at lufta kan strømme igjennom nedenfra og oppover.

 

Gjelder særlig for western digital mybook -serien.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har et "nesten-relatert" spørsmål om eksterne harddisker her.

 

Er det ugunstig å ha en ekstern disk stående å jobbe døgnet rundt i ukesvis i strekk? F.eks at man har lagret torrentfiler som seedes kontinuerlig?

 

Vil dette korte ned på diskens levetid?

 

edit: bestilte meg nettopp en WD 500gb my book essential disk.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Er det ugunstig å ha en ekstern disk stående å jobbe døgnet rundt i ukesvis i strekk? F.eks at man har lagret torrentfiler som seedes kontinuerlig?

 

Vil dette korte ned på diskens levetid?

7663649[/snapback]

Ja det kan være ugunstig. Personlig så anser jeg eksterne harddisker KUN for en backup-løsning med mulighet for å frakte store mengder data når man skal reise bort. Så jeg anbefaler deg å laste ned til en intern harddisk, og så tar du heller backup til en ekstern etterhvert som du "samler opp" filer.

 

En annen ting er at eksterne disker ofte blir varmere enn interne fordi selve boksen ikke klarer å lede bort varmen. Spesielt hvis de holdes i aktivitet over lengre tid. I tillegg er eksterne disker veldig mye mer utsatt for uaktsom berøring mens de er i drift, noe som ofte kan ødelegge selve harddisken.

 

 

NB: Programmer som skal lese av temperaturen på harddisker klarer ikke å gjøre det med eksterne USB/FW disker :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...