Gå til innhold

Hvorfor har lysets hastighet noe å si i fysikken?


Anbefalte innlegg

Det er ikke umulig å bevege seg i lysets hastighet. I vertfall i følge illustrert vitenskap. Så lenge man har en jevn og fin akselerasjon, så skal det ikke være et problem.

 

Men når de snakket om hvordan liv kom til planeten vår, og om bakterier og organismer kunne overleve akselerasjonen til en meteoritt. De sa at hvis et menneske gikk fra 0 til 15 000 km/t på et 0.05 sekund, ville vi blitt om til væske :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke umulig å bevege seg i lysets hastighet. I vertfall i følge illustrert vitenskap. Så lenge man har en jevn og fin akselerasjon, så skal det ikke være et problem.

6659887[/snapback]

Ser ikke helt for meg hvordan det skulle gå an. Uansett om akselerasjonen er langsom eller rask, villle det jo måtte kreves den samme mengden energi. Kvantefysikken tillater ting å reise fortere enn c, men dette er ikke informasjon.

 

Hvis noen mener å ha en forklaring på om det faktisk går an å bevege seg like fort som lyset; jeg vil gjerne høre den. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke umulig å bevege seg i lysets hastighet. I vertfall i følge illustrert vitenskap. Så lenge man har en jevn og fin akselerasjon, så skal det ikke være et problem.

6659887[/snapback]

Ser ikke helt for meg hvordan det skulle gå an. Uansett om akselerasjonen er langsom eller rask, villle det jo måtte kreves den samme mengden energi. Kvantefysikken tillater ting å reise fortere enn c, men dette er ikke informasjon.

 

Hvis noen mener å ha en forklaring på om det faktisk går an å bevege seg like fort som lyset; jeg vil gjerne høre den. :)

6660132[/snapback]

Har flere ganger sett folk hevde at det er mulig å nå c dersom man akselererer "uendelig langsomt". Hvordan det i det hele tatt er mulig å øke farten da, skjønner jeg imidlertid ikke.

Lenke til kommentar
Vi kan godt fly med lysets hastighet

 

I nr. 4/2006 svarer dere på spørsmålet: "Hvor hurtig kan mennesket bevege seg?" Jeg reagerer på påstanden: "... og prinsipielt er det ingen grense for hvor raskt mennesker kan bevege seg." Er det teknisk mulig å nærme seg lysets hastighet?

 

Du har rett i at lysets hastighet vil kreve ekstreme mengder energi. Nettopp derfor skrev vi også "prinsipielt", da det neppe er praktisk gjennomførbart med den tekniken vi har i dag. Men det vil ikke være fysiske problemer med å bevege seg i den hastigheten hvis akselerasjonen bare skjer langsomt nok. Red.

Lenke til kommentar
Vi kan godt fly med lysets hastighet

 

I nr. 4/2006 svarer dere på spørsmålet: "Hvor hurtig kan mennesket bevege seg?" Jeg reagerer på påstanden: "... og prinsipielt er det ingen grense for hvor raskt mennesker kan bevege seg." Er det teknisk mulig å nærme seg lysets hastighet?

 

Du har rett i at lysets hastighet vil kreve ekstreme mengder energi. Nettopp derfor skrev vi også "prinsipielt", da det neppe er praktisk gjennomførbart med den tekniken vi har i dag. Men det vil ikke være fysiske problemer med å bevege seg i den hastigheten hvis akselerasjonen bare skjer langsomt nok. Red.

6660486[/snapback]

Dette har jeg også lest, men jeg vil ha en forklaring. :)

Lenke til kommentar
Hvis noen mener å ha en forklaring på om det faktisk går an å bevege seg like fort som lyset; jeg vil gjerne høre den.
Du har rett i at lysets hastighet vil kreve ekstreme mengder energi. Nettopp derfor skrev vi også "prinsipielt", da det neppe er praktisk gjennomførbart med den tekniken vi har i dag. Men det vil ikke være fysiske problemer med å bevege seg i den hastigheten hvis akselerasjonen bare skjer langsomt nok. Red.
Endret av Newt32
Lenke til kommentar
de vil ikke gå ut med et slikt utsagn på denne måten med mindre det er riktig

 

jeg gjetter at det er en infinitisemal akselerasjon det er snakk om, uendelig liten, et uttrykk brukt i forbindelse med integrasjon, uten at jeg kan se hvordan integralet ser ut i dette tilfellet

6662538[/snapback]

 

Leste i en bok en gang (tror det var Hawkings) at det ikke er mulig å få en gjenstand med masse til akselerere til lysets hastighet da dette krever uendelig energi.

 

En partikkels energi er gitt ved E = mc^2/sqrt(1 - v2/c2)

 

Man ser da at dersom v=c blir E uendelig.

 

Forøvrig kan man også konkludere med at alle masseløse partikler må gå med lysets hastighet.

 

Teoriene utelukker likevel ikke at noe kan bevege seg raskere enn lyset, de sier bare at slike hastigheter ikke kan oppnås ved "normale" metoder.

 

Kanskje noe a'la StarTrek med Warpdrive eller Ormehull dersom det i det hele er mulig.

Lenke til kommentar
Leste i en bok en gang (tror det var Hawkings) at det ikke er mulig å få en gjenstand med masse til akselerere til lysets hastighet da dette krever uendelig energi.

 

Teoriene utelukker likevel ikke at noe kan bevege seg raskere enn lyset, de sier bare at slike hastigheter ikke kan oppnås ved "normale" metoder.

6667937[/snapback]

Er ikke dette litt selvmotsigende?:)

 

Og hva er her "normale" metoder? Relativistisk kvantemekanikk tillater "noe" å reise raskere enn lyset, men dette "noe" er ikke informasjon.

Lenke til kommentar

Er det kvantemekanikken som sier dette? Trodde det var den generelle relativitetsteorien jeg.. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen relativistisk kvantefysisk teori. Det er jo akkurat det problemet ligger i dag, å få relativitetsteorien ned på et plan som samsvarer med kvantefysikken. Relativitetsteorien i dag, passer jo ikke helt og holdent inn i kvantefysikken.

Lenke til kommentar
Men si at du har to lyskilder som peker mot hverandre. Du er midt imellom de og du kjører ca halvparten av lysets hastighet mot den ene. Åssen kan begge lyshastighetene være like da (den du får bakfra og den som kommer forfra)? Tiden går så sakte at fotonene forfra vil fremdeles komme i lysets hastighet og ikke fortere men samtidig går tiden så fort at fotonene bakfra også kommer i lysets hastighet for deg. Hvordan er det mulig...?
Man vil ikke merke noen forskjell inne i dette fartøyet man er i, man vil bare se at man møter en lysstråle, og at en annen lysstråle kommer bakfra.

Hastigheten på hvert enkelt foton ville være den samme, men lysstrålen man møter vil ha forkortet bølgelengde (blåforskyvning) og den som kommer bakfra vil ha forlenget bølgelengde (rødforskyvning). Så selv om hastigheten på lyset i de to strålene var den samme, så ville man se forskjell på fargen på de.

Lenke til kommentar
Men si at du har to lyskilder som peker mot hverandre. Du er midt imellom de og du kjører ca halvparten av lysets hastighet mot den ene. Åssen kan begge lyshastighetene være like da (den du får bakfra og den som kommer forfra)? Tiden går så sakte at fotonene forfra vil fremdeles komme i lysets hastighet og ikke fortere men samtidig går tiden så fort at fotonene bakfra også kommer i lysets hastighet for deg. Hvordan er det mulig...?
Man vil ikke merke noen forskjell inne i dette fartøyet man er i, man vil bare se at man møter en lysstråle, og at en annen lysstråle kommer bakfra.

Hastigheten på hvert enkelt foton ville være den samme, men lysstrålen man møter vil ha forkortet bølgelengde (blåforskyvning) og den som kommer bakfra vil ha forlenget bølgelengde (rødforskyvning). Så selv om hastigheten på lyset i de to strålene var den samme, så ville man se forskjell på fargen på de.

6677722[/snapback]

 

Jeg skjønte ikke helt det jeg. Hva hadde det med det du quotet å gjøre? Enlighten me!

Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt OT, men jeg mener å huske at det var noen forskere i Danmark som hadde greid å "bremse" lyset i et ekspriment. Så det forsåvidt på Schrödingers katt på NRK for et par år siden. Det er forsåvidt mulig at jeg misforsto det også (fikk ikke med meg hele innslaget). Noen som vet om dette stemmer? Hvis det gjør det så vil jo ikke hastigheten til lyset være konstant lengre, siden man kan bremse det.

Lenke til kommentar

Jeg leste i et Illustrert vitenskap blad for en liten stund siden at forskere har fått veldig sterke beviser for at lysets hastighet har endret seg med tiden i rommet. det irriterer meg at jeg ikke husker nøyaktig hvorfor, men det var ihvertfall at i vakum, hadde lysets hastighet endret seg dramatisk mye over tiden.

Har noen andre sett denne artikkelen? Synes den var både veldig interessangt i tillegg til forvirrende.

Lenke til kommentar

Var noe med at i i noen uranleier så har de funnet (rester etter, eller aktive, noen steder) at nedbrytningen hadde gått for fort eller for sakte, ifl. rådende fysiske teorier. Så hadde de funnet ut at "lyshastigheten er ikke konstant!" var en fin forklaring...

 

Var også noe med noen stjerner, som hadde andre absorbsjonsspektra i forhold til bb-spekteret de framviste, som de også forklarte på samme måte.

Lenke til kommentar
Vi kan godt fly med lysets hastighet

 

I nr. 4/2006 svarer dere på spørsmålet: "Hvor hurtig kan mennesket bevege seg?" Jeg reagerer på påstanden: "... og prinsipielt er det ingen grense for hvor raskt mennesker kan bevege seg." Er det teknisk mulig å nærme seg lysets hastighet?

 

Du har rett i at lysets hastighet vil kreve ekstreme mengder energi. Nettopp derfor skrev vi også "prinsipielt", da det neppe er praktisk gjennomførbart med den tekniken vi har i dag. Men det vil ikke være fysiske problemer med å bevege seg i den hastigheten hvis akselerasjonen bare skjer langsomt nok. Red.

6660486[/snapback]

 

Dette er feil. Du kan komme så tett opp mot lyshastigheten du vil, men du vil aldri klare å få hastigheten til å bli helt lik c med mindre du er masseløs. Og masseløse partikler, for eksempel fotoner, beveger seg alltid med lyshastigheten.

Lenke til kommentar
de vil ikke gå ut med et slikt utsagn på denne måten med mindre det er riktig

 

jeg gjetter at det er en infinitisemal akselerasjon det er snakk om, uendelig liten, et uttrykk brukt i forbindelse med integrasjon, uten at jeg kan se hvordan integralet ser ut i dette tilfellet

6662538[/snapback]

 

FYI, dette er ikke første gang Illustrert Vitenskap går litt fort i svingene. Og det kan godt hende journalisten hadde integrasjon i tankene da dette ble skrevet, men det har ikke noe å gjøre med hvor fort eller sakte man akselererer. Det vil uansett kreve uendelig energi for et massivt objekt å bevege seg med lysets hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...