Gå til innhold

Hvorfor har lysets hastighet noe å si i fysikken?


Anbefalte innlegg

Du er veldig kunnskapsrik Ornthoron.  :thumbup:

Hvilken teknisk bakgrunn har du?

6741262[/snapback]

 

Mange takk! Jeg har alltid vært veldig nysgjerrig, men min formelle bakgrunn er tre års fysikkstudier ved Universitetet i Oslo.

6741767[/snapback]

Det er jo slike tråder (og fremfor alt forummedlemmer!) som gjør det litt meningsfylt å faktisk bruke dette forumet. Perfekt supplement til 3FY-timene og i det hele tatt en inspirasjonskilde (i likhet med min nyanskaffede bok "Lærebog i fysik" fra 1898, skrevet av "D. Isaachsen, docent ved Sjøkrigsskolen").

6741839[/snapback]

 

Hyggelig å være til hjelp! Bare spør om det er noe du lurer på. Den boken tror jeg forresten jeg har hørt om. Den skal visstnok være interessant lesning. Hvor fikk du tak i den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse og elektromagnetiske partikler som fotoner har altså c som sin maksimale hastighet. Kan det bety at det finnes andre typer masseløse partikler som kan bevege seg raskere enn c?

 

Ellers tror jeg trådstarter spør etter utledningen av relativitetsteorien forklart på en folkelig måte.

Lenke til kommentar
hm jeg trodde man kunne tilegne en hver form for energibidrag en tilsvarende masse i henhold til E=mc2, og at likhetstegnet gikk begge veier

6743243[/snapback]

 

Nei, m'en i E=mc^2 henviser til hvilemassen, som er massen til et legeme i et referansesystem der det ligger i ro. Siden fotoner beveger seg med lyshastigheten i alle referansesystemer, kan de ikke ha noen hvilemasse.

 

Simen1: Jeg er enig med deg i at trådstarter ikke har fått svar på spørsmålet sitt ennå, selv om jeg håper han har fått noe ut av diskusjonen uansett. Jeg vil gjerne svare på dette første innlegget også, men nå reiser jeg bort i tre uker. Jeg skal gjøre det hvis det fortsatt er liv i denne tråden når jeg kommer tilbake.

Lenke til kommentar

har ikke lest hele tråden og dette er et helt "amatørsk" svar:

 

jo nærmere lysets hastighet jo saktere går tiden. altså når du oppnår lysets hastighet vil tiden stoppe, og hvis du kunne gått fortere enn lyset ville du egentlig gått bakover i tid.

 

dette er vel sikkert ikke riktig, men det er vel en viss logik i det...

eller?!

Lenke til kommentar

Nei, for det første får man ikke masse (en bil) til å gå i lysets hastighet, men la oss si den gikk i 99% av lysets hastighet. Relativt til bilen vil lyset fare fremover med en hastighet på lysets hastighet, og relativt til der man måler hastigheten på bilen fra så vil lyset også fare med lysets hastighet. Merkelig men sant. 0,99 + 1 er ikke 1,99 i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er poenget med hele teorien. Lyset går i lysets hastighet fra bilen og i lysets hastighet fra de som står ved siden av og ser på.

 

Lasermannen - det holder at du står med en lommelykt. Din kropp står da allerede på jordkloden som farer rundt sola i stor fart. Lyset fra din lommelykt vil likevel bare gå i lyshastigheten i forhold til hvem/hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Det er akkurat det som er poenget med hele teorien. Lyset går i lysets hastighet fra bilen og i lysets hastighet fra de som står ved siden av og ser på.

 

Lasermannen - det holder at du står med en lommelykt. Din kropp står da allerede på jordkloden som farer rundt sola i stor fart. Lyset fra din lommelykt vil likevel bare gå i lyshastigheten i forhold til hvem/hva det skulle være.

6794786[/snapback]

Hehe ok, det er bra noen er smarte her i verden. Men hvordan kan vi være så sikre på at der ikke finnes noe som går raskere enn lysets hastighet?

Lenke til kommentar

Vi vet vel ikke det. Det vi vet er at ingenting med masse kan bevege seg raskere enn lysets hastighet i vakuum. Jeg tror det inkluderer magnetiske og elektriske krefter, men hastigheten til tyngdekraft er foreløpig ikke bevist selv om mange tror den også kan bevege seg med inntil lysets hastighet i vakuum.

Lenke til kommentar
James C. Maxwell fant ut med sine likninger, som beskrev elektromagnetiske felt, at disse feltene eller bølgene beveget seg med en helt spesiell fart, uansett hvordan en observatør beveget seg i forhold til disse feltene/bølgene. Dette var overraskende, og førte til hodebry for fysikkgeniene rundt omkring.

Mener du at uansett hvor fort en radiomottaker reiser imot eller vekk fra en radiosender så ser signalet likt ut (ikke sammenpressa eller utstrekt) og at det er bevist med eksperimenter på jorden? Det er isåfall et ganske bra bevis...

6640045[/snapback]

Tvert imot faktisk. Dopplereffekten vert nytta for å anslå om stjerner beveger seg fra eller mot jorda, såkalla rødskift. Så viss du reiser mot en radiomottaker blir bølgene sammentrykt. Samme gjelder lys.

Lenke til kommentar
Har lydboelger samme hastighet bakover, fra en bil i bevegelse, som fremover?

6800808[/snapback]

Det har samme hastighet i forhold til lufta ja. Lydens hastighet i luft er den samme uansett hvordan fart lydkilden beveger seg med. Da måles hastigheten på lyden i forhold til hastigheten på lufta. Hvis f.eks lydens hastighet er 330m/s og lufta blåser orkan med 30m/s så beveger lyden seg altså 360m/s i forhold til bakken med vindretninga og 300m/s i forhold til bakken mot vindretninga. I forhold til lufta er hastigheten hele tiden 330m/s.

 

Hastigheten i forhold til lufta er normalt mellom 300-350 m/s avhengig av temperatur og trykk. Gang med 3,6 for å få hastigheten i km/t.

 

Men legg merke til at hvis en sykebil kjører forbi så endrer tonen seg. Det er fordi lydbølgene trykkes sammen forran bilen og strekkes ut bak bilen.

Lenke til kommentar
James C. Maxwell fant ut med sine likninger, som beskrev elektromagnetiske felt, at disse feltene eller bølgene beveget seg med en helt spesiell fart, uansett hvordan en observatør beveget seg i forhold til disse feltene/bølgene. Dette var overraskende, og førte til hodebry for fysikkgeniene rundt omkring.

Mener du at uansett hvor fort en radiomottaker reiser imot eller vekk fra en radiosender så ser signalet likt ut (ikke sammenpressa eller utstrekt) og at det er bevist med eksperimenter på jorden? Det er isåfall et ganske bra bevis...

6640045[/snapback]

Tvert imot faktisk. Dopplereffekten vert nytta for å anslå om stjerner beveger seg fra eller mot jorda, såkalla rødskift. Så viss du reiser mot en radiomottaker blir bølgene sammentrykt. Samme gjelder lys.

6797780[/snapback]

Hæ? Misforsto jeg noe nå? Du sier at bølgene blir sammentrykt om du reiser mot kilden, men teorien sier jo at hastigheten er konstant uansett hvordan du beveger deg, ergo burde man fått samme resultat når man beveget seg mot kilden som fra den?

Lenke til kommentar

Tenk deg en kide som sender ut bølger. Når kilden sender fra seg en bølgetopp bruker den bølgetoppen en viss tid til å distansiere en avstand. Denne avstanden er da gitt av avstanden fra kilden til dette målte punktet. Når bølgebunnen blir sendt fra kilden, har kilden nærmet seg litt det målte punktet. Siden lyset har konstant hastighet vil bølgebunnen ligge nærmere bølgetoppen enn om kilden hadde stått stille slik at bølgetoppen og bølgebunnen beveger distansierer samme avstand til målepunktet.

 

For folk som ser utenfra, beveger lyset seg med hastighet c. For kilden som har bølgen beveget med en hastighet c, merkelig nok. Hvordan er dette mulig? Er ikke avstanden mindre? Jo, men tiden går tilsvarende saktere.

Lenke til kommentar
Hæ? Misforsto jeg noe nå? Du sier at bølgene blir sammentrykt om du reiser mot kilden, men teorien sier jo at hastigheten er konstant uansett hvordan du beveger deg, ergo burde man fått samme resultat når man beveget seg mot kilden som fra den?

6804485[/snapback]

 

bølgemekanikk beskrives med frekvens, bølgelengde og fart.

 

hvis du endrer bølgelengden, kan du endre frekvensen tilsvarende uten at det går utover farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...