Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koblingsskjema i nettverksboks på veggen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg legger opp nettverkskabler i leiligheten min, og nå har jeg satt opp 2 bokser med 2 hull i hver boks.. Off, dårlig forklart, men jeg kommer ikke på hva boksene heter :p..

 

Å koble "rett frem" hadde vært logisk. Men er det noen standard for å koble i koblingsboksene? Slik som det er standard for å koble i kablene? Skal jeg koble likt i boksen slik at det blir lik farge mot hverandre i boksen og kabelen?

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle selv sette opp et slikt nettverksuttak en gang. Det fulgte ikke med noe dokument som sa hvor de ulike ledningene skulle festes. Jeg måtte da bruke et måleinstrument for å finne ut av hvilke ledning som skulle på hvilket kontaktpunkt. Det tok litt tid, men fikk det til til slutt. Kanskje denne artikkelen kan hjelpe deg på veien?

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg legger opp nettverkskabler i leiligheten min, og nå har jeg satt opp 2 bokser med 2 hull i hver boks.. Off, dårlig forklart, men jeg kommer ikke på hva boksene heter :p..

 

Å koble "rett frem" hadde vært logisk. Men er det noen standard for å koble i koblingsboksene? Slik som det er standard for å koble i kablene? Skal jeg koble likt i boksen slik at det blir lik farge mot hverandre i boksen og kabelen?

 

Takk for alle svar :)

6619992[/snapback]

 

Du er faktisk avhengig av at ledningene ligger i riktig rekkefølge, ikke bare at det er likt på begge sider. Det er to standarder for dette, men husker ikke hva de heter.

Lenke til kommentar

I boksene er det vanlig med Hvit Blå/Blå > Hvit Orange/Orange > Hvit Grønn/Grønn og Hvit Brun/Brun.

Orange og grønn kan være byttet da det er to standarer ute og går.

En partester er heller ikke å forakte for å teste om alt er rett.

I RJ45 pluggene er jeg usikker på kodene da jeg aldri har kobla disse.

Lenke til kommentar
1=hvitgrønn

2=grønn

3=hvitorange

6=orange

er det du trenger for nettverket vil jeg tro :)

 

edit: det viktigste er at du har samme farge ift nr på begge sider av kabelen (rekeflgen må være den samme)

6620193[/snapback]

Forutsetter ikke dette at man kjører lavere en 100 Mbit?

6620379[/snapback]

 

Nei, til og med 100Mbit. Skal man ha 1Gbit må man bruke alle parrene.

 

Men som tidligere segt kan man ikke seriekoble uttak. Man må ha en kabel (par-sett *) til hvert punkt fra en switch, evt ha en switch ved hvert punkt slik man har begynnt med i industrien.

 

* bruker man bare 2 par for max 100Mbit kan man jo trekke en kabel som holder til 2 punkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...