Gå til innhold

Trenger du hjelp? Spør her


Anbefalte innlegg

Hei Morten,,

Du sier veldig mye her. Det er vanskelig for meg å finne den nyaktige feilen når jeg ikke kan se det for meg. Men jeg kan hjelpe deg å få pc`n opp å kjøre. Så vi starter slik:

 

1. Sørg for at c: på din HD er formatert.

2. Kjør en boot up disket alà win98 startup

3. Kjør fdisk, velg så fat fil format

4. Start pc`n på nytt og installer 2000 på nytt. Dette vil fungere.

 

Nå er jeg litt usikker på hva du vil og hvordan du har satt opp ditt system. Men for å få ting til å virke sørg for at du kun har 1 HD i din pc, sett ide kabel i primary master.

 

Var det en slik løsning du var ute etter eller blir det feil i forhold til hva du hadde tenkt deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjapt svar! :smile:

Du skjønner akkurat hva jeg er ute etter selv om jeg antagelig ordla meg litt tungvint. :smile:

 

1. C: ,altså den nye HD'en, formatterte jeg når den var koblet som slave på den gamle maskinen. Jeg husker ikke i detalj hvor jeg gikk for å gjøre det(jeg sitter på jobben nå med NT4 og hjemme har jeg w2k) men jeg høyreklikket på my computer og valgte "manage" i det viduet som kom opp da kunne jeg høyreklikke på disken og formatere. Jeg prøvde først å formattere som FAT32 men det gikk ikke så jeg formatterte som NFTS isteden. Dette antok jeg var ok siden den skal brukes med w2k.

Altså: HD'en skal så vidt jeg skjønner være formattert.

 

2.Boot up disk er et problem da jeg kun har w2k og bootup diskene jeg lager med den, ikke vil starte PC'en som tidligere beskrevet. Er det noe sted på nettet jeg kan laste ned en bootdisk for f.eks win98?

Må jeg isåfall ha win98 tilgjengelig på CD?

En annen ting jeg glemte å nevne i forrige posting var at hvis jeg prøver å starte uten å ha diskett i a: så søker den på D:(CD) og da får jeg en melding om att "No bootable CD in D:" Dette er vel også litt rart siden w2k CD'en ligger i?

 

For 3-4 uker siden kjøpte min sønn seg en ny PC uten OS. For å få den til å gå, boota vi med de 4 w2k diskettene og da gikk alt fint. Jeg kan ikke forstå hva som er feilen med denne maskinen.

 

 

Mvh

Morten

Lenke til kommentar

re morten:

 

Det finnes mange muligheter på hva som kan ha gått galt, men det spiller ingen roll. (aldri se tilbake)

 

Vi ser heller framover og hva vi kan gjøre.

 

Det du må gjøre er å skaffe deg en win 98 startup disk, dette gjøres ved å finne en pc som har win98 på seg og kjøre inn en disket. Du trenger ikke win98 cd`n. Når du har skaffet deg win98 så kjører du oppskriften min.

Hvor kan du finne 98 startup disk?:

* Du har en sønn som helt sikkert har venner med 98

* Gå til en data forhandler og sleng 20kr i borde, be om en disket, de fikser det på 2min.

 

Ikke tenk på de problemene du har hatt, gjør det jeg sier så funker det.

 

 

I bioset kan man velge boot up rekkefølgen, men ikke rot her hvis du ikke vet hva du gjør.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettop et geforce2 (asus) V7700 ti 64ddr.

Når jeg satte det inn i maskinen begynete maskinen å låse seg hvis jeg gjør to opperasjoner samtidligt (samme hvilken program jeg kjører).

Eks: Jeg kan ikke sitte på irc og spille musikk samtidligt.

Når hvilemoduset skrur seg på så kommer maskinen ikke tilbake til windows.

Hver gang noe av dette skjer må jeg restarte.

Noen spill (return of castle wolfenstein) fungerer ikke i hele tatt.

 

Kortet ligger på ca 48 C* (NB: er ikke overklokka ennå...)

Lenke til kommentar

Jeg har et merkelig problem...

 

Bakgrunnen:

 

Floppykontrolleren på hovedkortet til den gamle maskinen min (som nå er min far sin) funker ikke, så jeg kjøpte et kontrollerkort (sunsway ISA). Alt fungerte kjempebra og far var fornøyd. Men... Hovedkortet er av typen bp6, og det har hatt en del problemer med acpi og win2k. Derfor oppgraderte jeg bios'en, og mekka litt i win2k installeringa så ACPI fungerer. Måtte da selvfølgelig formatere og reinstallere, faktisk et par ganger før det fungerte.

 

Problemet:

 

Det som er rart nå er at win2k ikke finner floppy'n i det hele tatt. Men BARE win2k. Bios finner diskettstasjonen flott, for det går an å boote opp! Det kan ikke være feil med at win2k ikke finner kortet, fordi det er også com porter på kortet som win2k ikke har noe problem med å bruke.

 

Derfor; win2k finner kortet, men ikke floppy'n. Det er ikke noe feil med floppy eller bios, siden den kan boote fra den.

 

Jeg har disable'a onboard floppykontroller i bios. Jeg prøvde bare for moro skyld å enable den. Da kom 3,5" diskett opp, men jeg kan ikke bruke den fordi kontrolleren på hk'et er jo ødelagt (klarer ikke å lese disketter+ødelegger diskettstasjoner). Men det som var rart var at, selv om jeg ikke hadde kobla til floppy'en til den onboarde kontrolleren, diskettstasjonen begyndte å lyse, og man hørte den gjenkjennelige lyden av at beskyttelsen på disketten ble dratt til side! Det er jo helt ulogisk at skulle skje!

 

Tror liksom ikke at win2k bare kødder med meg heller. Og med tanken på at det HAR funka før, da jeg satte inn kortet for første gang... Skjønnen ikkeno! :?:

 

[ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2001-12-12 14:06 ]

Lenke til kommentar

Enurs:

 

En fyr her på jobben har w98 på laptop'en sin så jeg lånte den i 2minutter for å lage en bootdiskett.

Gir deg tilbakemelding når jeg kommer hjem og får prøvd hvordan det går. Takk for tipsene så langt! :smile:

 

 

DoMind:

Kunne ikke unngå å se NOS i siggen din. Artig å se at det er flere på dette forumet som kjører bil med blå flaske :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-12 15:25, Merathio skrev:

Nå har jeg motert prosen på nytt, planslipt coolern og rengjort prosen helt.

Men pc viser en "idle" temp på 47 grader?

Har som sagt en AMD 1200mhz, er dette en "vanlig" temp, eller trenger jeg bedre kjøling?


Mera :smile:


 

Bare så du vet, Tbird'ene lager mye varme.

Har selv en 850 klokka til 1016, med en Swiftec MC462-A på den, samt fire kabinettvifter.

idletemp er på rundt 40 og maks load i flere timer 46c.. bråker som fy, så jeg satte boksen i kjelleren :wink:

dette er sjekket i bios. merk deg at temperatur målerne på veldig mange hovedkort kan og vil raportere feil temperatur pga designet på målerene, ofte opp til 10 grader for mye.

 

Så lenge du ikke har noen problem med boksen så er det ikke noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Etter å ha byttet ut lydkortet fra, Creative

SB pci 128, til Creative SB Live! Platinum

5.1, har jeg fått litt problemer med

lydinnspilling. Det blir for lavt, selv om

jeg setter lydinspillings nivået på max.

Slik var det ikke med det gamle lydkortet.

Da måtte jeg normalt spille inn med litt

over halv styrke. Jeg bruker vanligvis

CoolEdit Pro, men det er ikke noe forskjell

på hvilket program jeg jeg prøver.

 

Kan du hjelpe meg tror du?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...