Gå til innhold

noen som er gode i sannsyndlighets-regning?


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål her som jeg har lenge gått og grublet på. det må jo være en måte å finne svaret. men jeg har ingen anelse. muligens kanskje med sannsyndlighets-regning.

 

spørsmålet er følgende.

2 kamerater tar seg en tur på et stort kjøpesenter. Etter å ha tittet litt rundt blir de to borte fra hverandre, og ingen vet hvor den andre er.

Når er sannsyligheten størt for at de skal støte på hverandre igjenn, på kortest tid?

Er det:

 

1. dersom den ene blir stående stille, mens den andre går rundt og leter.

2. begge to velger å gå rundt å lete.

Endret av janern21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har alt å si hvor de går å leter.

 

Går de mot hverandre med en gang, er det når begge to leter som er raskest.

 

Men går de rundt i en ring og den ene følger den andre ca. 75 meter bak, så finner de jo aldri hverandre.

 

Hvis en står stille og den andre leter er vel sannsynligheten størst, ettersom at man finner han igjen uansett.

 

Men klaffer alt vil det i teorien gå dobbelt så fort hvis begge leter etter hverandre.

 

Kjempedårlig av meg det der. :ermm:

Lenke til kommentar

Akkurat det samme har jeg faktisk lurt på en del ganger selv.

 

Men for å regne det ut med vanlig sannsynlighetsregning må du jo ha tall på det hele..

 

F.eks hvor stort arealet senteret har, hvor mange folk det er der, eller hvor stort areal de to klarer å "utforske" i løpet av en bestemt tid osv..

 

Jeg tror det er lettest om den ene bare står helt stille midt i gangen et sted mens den andre leter.. :hmm:

Lenke til kommentar

mattelærern min på høyskolen var professor i matte, men jeg fikk aldri spurt han.. men har var nok mer opptatt av integral regning..

uansett, nå har jeg har et år med bare matte og fyikk, og vet at nesten alt mellom himmel og jord går det ann og regnes på... så det må jo gå ann å lage et mattestykke på dette her. derfor jeg hadde håpet på at det var noen matteknekkere her på forumet.

men selfølgelig, teori og praktisk.. alle kjenner den der..men nå snakker jeg om teori :)

Lenke til kommentar

Vel, først av alt må vi lage oss noen regler.

F. eks at varehuset er 25*25 meter (625 kvadratmeter) og at hver person klarer å utforske et område på 5 kvadratmeter på.. tja.. 10 sekunder?

 

Personene ser bare hverandre dersom de er i samme "boks".

Dette gir oss 125 "bokser" de to personene kan stå i.

 

Uuuuhm, her begynner det å tåke seg til for meg. Har bare sannsynlighetsregning på 2mx-nivå, og lurer på om dette er tilstrekkelig. Jeg tror iallefall dette blir kombinatorikkregning av noe slag.

 

Kan poste mer om jeg får noen lysglimt. ;)

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det går an å regne seg frem til noen fasit til denne problemstillingen. Den eneste måten man kan sjekke ut hvilken metode som er mest effektiv er å gjennomføre en rekke forsøk. Om man leter tusen ganger så vil man nok få et resultat som viser om noen av metodene er mer effektiv enn den andre. Om resultatet er signifikant er en helt annen sak.

 

Jeg mener at dette beror på så mange tilfeldigheter at man ikke kan trekke noen som helst konklusjon om hvilken av de to metodene som fungerer best.

Lenke til kommentar
Om man tror at det vil være bedre at en står stille, hva er sansynligheten for at begge tenker slik og blir stående på samme sted i håp om at kameraten leter?

6607140[/snapback]

 

Det skal man jo avtale på forhånd :p .

 

Forresten anbefalte Brainiac-folkene å ta med heliumballonger som man kunne slippe og la fly oppover dersom man kom bort fra hverandre. Som et slags nødbluss, altså.

Lenke til kommentar
Når man kan avtale om man skal gå rundt å lete eller stå stille, kan man jo likegodt avtale å møtes ved inngangen, da :p

6607168[/snapback]

 

Godt poeng, men la oss si at du har en liten unge som ikke er så flink til å finne fram. Da hadde det vært greit om denne stod stille mens mor/far lette. Men ungen hadde vel fått hjelp av noen forbipasserende ellerno uansett :) .

Lenke til kommentar

Hmm.. Sansynligheten for å gå f.eks nordover, er 1/4. Sansynligheten for at en går nord, og en går sør (sett at de står slik i forhold til hverandre), er 1/8. Hvis en står i ro har man altså større SANNSYNLIGHET for å treffe på personen, men tidsmessig vil det ikke være det.

 

Det er fordi at i en butikk kan man se fra ende til annen. Man ser ikke bare en "boks". Man ser hele gaten. Derfor går man som regel på skrå eller rett frem når man leter og ser i disse "gatene". Så hvis begge leter går det kjappere, med mindre sansynlighet for å finne hverandre, men hvis en leter er det større sansynlighet for å finne men over lengre tid.

 

Sier vi.

Lenke til kommentar

Vil tro det kommer veldig mye an på hvor stort kjøpesenteret er.

 

Snakker vi om "kjøpesenteret" i Rørvik, tar det jo et minutt å finne hverandre uansett om begge står stille. På Oslo City vil det ta veldig lang tid uansett.

Lenke til kommentar

Man må ha tall på det, det blir vanskelig å skaffe tall på det uten helt ekstrem testing. Kan sikkert simuleres i datamaskin.

 

Det som er fakta er at dersom bare en leter vil de før eller siden finne hverandre(Så lenge han ikke går glipp av en bit), hvis begge beveger seg er det en sjanse for at de ikke finner hverandre. Dette er selvsagt praktisk, da to mennesker hvor minst en beveger seg uansett vil støte på hverandre hvis de har uendelig tid.

Lenke til kommentar

ok.. nå tenker dere veldig praktisk, jeg er mer opptatt av teori :)

i praktisk så villet det vært tusener av ting som kunne spilt rolle.. om en av karene var nærsynt og så dårlig, eller om den ene var gammel og gikk dårlig.. om det var mye folk i kjøpesenteret osv osv.. så det blir det litt vannskelig. derfor tenker jeg teori.

 

har tenkt litt i dag, og funnet ut at det kanskje ikke er sannsyndlighets regning vi må bruke.. men kanskje heller integrasjon.

 

jeg ser for meg et kordinasystem, med x og y akse, kanskje fra 1-100.

det vil si at (0,0) og (100,100) utgjør arialen, som tilsvarer arialen til kjøpe senteret. vis X og Y er de to guttene og X ligger på et pungt i kordinatet, så må det gå ann med en masse funksjoner og en del integral regning og finne ut når det er størst sannsyndlighet for at x og y treffer samme pungt.. men for å si det slik, da skal du være jææævla god i matte :p

 

men jeg er fast bestemt at det går ann.. har jo både hatt matte og fysikk et år på høyskolen og funnet ut at det går ann å regne omtrent det meste mellom himmel og jord :)

Endret av janern21
Lenke til kommentar

Sansynlighetsregning er enkelt. Sjansen for at noe skjer er alltid 100% / antall muligheter.

 

Ta foreksempel lotto. Enten så vinner jeg eller så vinner jeg ikke altså 100%/2 = 50

 

Jeg har 50 prosent sjangse for vinne i lotto

 

Dessuten befinner man seg alltid på en skala. Men det er en annen diskusjon 8:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...