Gå til innhold

Opeth: en albumguide [deliverance]


embark

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Opeth er et av mine favorittband. Er helt enig i å gi Blackwater Park og Deliverance full pott, da spesielt BP. Det må være et av tidenes metal album. Åkerfeldt mener selv Ghost Reveries er det beste de har gjort til dags dato, men der må jeg si meg uenig. BP er rett og slett et mesterverk, et album jeg aldri går lei. Fin guide ellers også :thumbup:

Endret av Tobe__
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har hørt Opeth før, og vet og kan høre at dette er et meget godt band. Metal-sjangeren er ikke akkurat min cup of tea. Men jeg har hørt noen veldig flotte akkustiske sanger, og jeg trodde Morningrise var et rolig album med nesten bare den stemningsfulle, melankolske musikken. Det er det altså ikke?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fin guide, jeg har ikke hørt noe av Opeth. :blush: Men dette høres meget lovende ut.

 

Og progressiv metal er jo den sjangeren som jeg liker best, det er den som har Tool som jeg ble frelst av fra første stund. Bare så synd at jeg ikke har masse penger til plater, men jeg får vel bruke andre metoder.

Lenke til kommentar

Jeg straffer fremdeles meg selv for å gå glipp av da Opeth spilte i Bergen for et par år siden. Måtte de komme tilbake!

 

Men for min del er våren på vei, og Opeth fungerer dårlig for meg når vinteren er over. Hører veldig lite på de om sommeren. Opeth er for de mørke dystre vintermånedene...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For dere Opeth-fans som ikke visste dette om Benighted fra Still Life; Benighted er egentlig en "rip-off" av sangen Never Let Go fra debutalbummet til Camel.

 

Mikael Åkerfeldt fra progressiv metal-bandet Opeth har hevdet at Camel har hatt en stor innflytelse på deres musikk og han har samtidig innrømmet at introen i sangen Never Let Go fra albumet Camel ble brukt i Benighted fra Opeths album Still Life.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er galt med å sitere melodier?

Har jo vært en vanlig måte å vise at en ser opp til noen siden de klassiske komponistene. Opeth har i Blackwater Park albumet litt melodilinjer tatt fra Rush, ser ikke problemet med det liksom... :shrug:

 

Rip-off er hvis en IKKE inrømmer det og at en påstår det er noe en komponerte selv. (Slik vi har hørt snakk om med 300 soundtracket.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk, jeg sa ikke at det var galt. :)

For all del, siter gjerne melodier og gjerne dra en cover-låt med det samme. Kanskje jeg sa det litt feil. Mente ikke rip-off som "så dårlig fantasi de har", men mer som "oioioi, her har vi en liten easter-egg til dere hardcore Opeth-fans".

Endret av Seian
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...