Gå til innhold

Kjøling av CPU AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tipper et par år på orginal hastighet og spenning.

 

Men det finner man nok ikke ut før man prøver. Prosessorer er egentlig ganske hardføre. Det er først når man presser dem hardt på både temperatur, hastighet og spenning at levetida vil synke drastisk. Gamle prosessorer uten termisk beskyttelse overlevde gjerne flere minutter å 130'C. Hvis du har en eldgammel PC i huset du kan ofre, kan du prøve å montere et termometer i bunnen av kjøleren (gjerne med en liten bommullsdott rundt så det viser litt mer representativ temperatur for kjernen enn for lufta i kabinettet.) Så stopper du prosessorvifta, følger med på temperaturen til det kræsjer. Evt. Hvis PSU-vifta holder tempen på prosessoren nede på rundt 100'C så følger du bare med hvor lang tid det tar før den kræsjer.

Lenke til kommentar
Er det bare meg eller gjør du noe serriøst feil. :p En CPU dør ikke pga. dårlig kjøling, den vil slå seg av når temperaturen er over 80*C. Dette  gjelder alle AMD 64 CPUene.

edit:

Men som jeg har sett nå , har du altså klart å kjøpe feil vifte hele tiden. Boxed viften er jo mye bedre enn de to du kjøpte først.

6584022[/snapback]

 

Har nok gjort mye feil ja, he he he... Men den første cpu'n monterte jeg vifta som fulgte med i esken. den tok jo også kvelden.

Det hele begynte faktisk med at pc'n bare slo seg av hele tia, men gikk ann å skru den på igjen etter ei stund.

He he he he, skjønner jeg har driti meg skikkelig ut.. lønner seg å undersøke en del før man begynner med montering ja.

Lenke til kommentar

CAPKILL.

Alle har nok vært ute å kjent litt på terenget. Du har vel vært veldig uheldig her...

 

Men husk en ting, du har lært en GOD del nå. Spør om råd og tips her inne så får du hjelp. Har gjort det selv.

 

PS:

God kjøling tar ikke skade er mitt motto.

Lenke til kommentar

Denne Kjøleren har jeg

http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=31&disc

 

Den står på en

AMD Athlon 64 X2 3800+

 

denne klokker seg ned automatisk

når den ikke blir belastet.

 

Har kjørt maskina uten at vifta har vært tilkobla en halvtime

(ikke med vilje, pluggen sto ikke riktig på)

Tempraturen lå på 43 grader etter en halvtime med surfing på nettet.

 

Dette var ikke i sommer nei, det var kaldere i stua har da.

Endret av Fumle
Lenke til kommentar
Er det bare meg eller gjør du noe serriøst feil. :p En CPU dør ikke pga. dårlig kjøling, den vil slå seg av når temperaturen er over 80*C. Dette  gjelder alle AMD 64 CPUene.

edit:

Men som jeg har sett nå , har du altså klart å kjøpe feil vifte hele tiden. Boxed viften er jo mye bedre enn de to du kjøpte først.

6584022[/snapback]

 

Har nok gjort mye feil ja, he he he... Men den første cpu'n monterte jeg vifta som fulgte med i esken. den tok jo også kvelden.

Det hele begynte faktisk med at pc'n bare slo seg av hele tia, men gikk ann å skru den på igjen etter ei stund.

He he he he, skjønner jeg har driti meg skikkelig ut.. lønner seg å undersøke en del før man begynner med montering ja.

6585026[/snapback]

 

Bytte navn til CPUkill? :p Neida, bare bøller med deg.

Angående om du kan få sendt inn cpu'ene på garanti så går det så lenge det ikke er noen fysisk skade på dem, dvs. bøyde pins, synlige svimerker osv. ;)

 

Mvh

MajorP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...