Gå til innhold

Kjøpe ny spill-PC til ca 13-15000kr


Anbefalte innlegg

Heisann! Min gamle PC fra det herrens år 2000 har sagt takk for seg og jeg trenger en ny pc. Jeg kan i grunn ikke så mye om hvilke deler som passer sammen og sånt, så jeg håper at dere kan gi meg en hjelpende hånd i det arbeidet. Den bedriften jeg bestiller datamaskinen fra burde tilby montering av PC før de sender den til meg pga min manglende kunnskap om montering.

 

Når det gjelder selve innmaten i PC'n så overlater jeg den delen til dere, men jeg kan nevne hva jeg vil bruke datamaskinen til:

 

Bruksområde

Har veldig lyst på en PC som klarer å kjøre f.eks Oblivion på sitt aller beste, men sånn jeg har skjønt det så stiller det spillet ganske store krav. Klarer jeg å få en såpass god PC til budsjettet mitt? Spiller i grunn ikke så veldig mye, men Oblivion er nok grunnen til at jeg ønsker med en gaming-PC i motsetning til en billigere variant.

Er også veldig glad i Half Life 2 og det hadde vært fint og kunne kjøre spill jeg ikke har hatt mulighet til før. Jeg vokser nok ikke fra dataspill i årene som kommer så det hadde jo vært greit og ha en grei PC i årene som kommer.

 

Ellers så bruker jeg den til film og musikk for det meste. Er også ganske glad i Photoshop og kan tenke meg at jeg blir å leke litt i det programmet med ny PC(det var helt håpløst med den gamle). Maskinen skal ikke overklokkes, så nå har jeg fått med meg det punktet :)

 

Ting jeg ikke trenger i denne omgang

For øyeblikket så klarer jeg meg nok med den gamle skjermen min og musen, men utenom det så må nok resten fornyes.

Er litt usikker angående lydkort siden jeg kun kobler til Boomblasteren min, da trenger jeg ikke et fancy lydkort utenom det som er integrert i hovedkortet? Eller burde jeg tenke fremover hvis jeg blir og gjøre et innkjøp av gode hodetelefoner?

 

Har et usb2.0/firewire-kort, burde jeg beholde det kortet?

 

Krav

Jeg kommer ikke på noen spesielle krav angående maskinen. Jeg er ikke helfrelst AMD/Intel-fan eller noe sånt innen PC-verden, men av en eller annen snål grunn så heller jeg bittelitt mot AMD. Har hørt at de skal være de beste innenfor spill, men dere må ikke se på det som et krav.

 

- Trenger bare en harddisk, men den burde ha litt størrelse. Har en eldre 80gb harddisk som jeg tenkte og bruke som master, men siden den er litt gammel er jeg usikker på om den vil samarbeide med dagens datamaskiner?

 

 

 

Nå kommer jeg ikke på flere saker&ting angående maskinen min, men jeg håper at jeg fikk fram det meste. Hvis jeg har glemt noe viktig så må dere bare spørre i vei. Når det gjelder budsjettet så er det litt tøyelig, det er ingen krise hvis den havner noen hundrelapper over 12 000kr.

 

Takker og bukker for eventuell hjelp :)

 

Edit: Når jeg tenker meg om så kan budsjettet økes hvis jeg har bommet totalt. Alle de timene med overtid denne måneden må da ha vært godt for noe :)

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke trenge noe lydkort dersom du skal bruke den til vanelig lydbruk. Er du virkelig glad i spill er surround lyd en herlig opplevelse i tillegg, da ville jeg kanskje kastate inn noen slumper for et lydkort. Og hvis du er veldig musikk fanatiker er også lydkort veldig greit, men det forutsetter at du har gode høytalere eller så er det jo ikke no poeng.

 

 

Angående montering så vet jeg at Netshop gir montering av pc'en din, jeg tror det koster 300 kroner ekstra eller noe, men du er jo opp til deg å vurdere.

 

Angående harddisken din: Kast den gamle 80gb'en din og Kjøp 2 (eller 1) ny av S-ATA. Du kan ha en veldig stor harddisk hvor du har alt, eller en mindre og en større der den mindre brukes til opperativsystemet ditt. Det er slik jeg har det og det er slik jeg syntes iallefall det er best. Får du noe problemer med windows er det bare formatere den ene disken hvor windows er og ikke den disken der du oppbevarere alt av musikk og filmer og alt det dill dallet der.

 

Når du kommer til USB/Firewire kortet ditt så kan du beholde det ja.

 

Du skal også ha nytt kabinett? regner med det i og med at du vil ha pc'en ferdig bygget.

 

Her er forslaget:

 

AMD Athlon 64 X2 5000+ sokkel AM2 Pris: 2750,-

Cooler Master Wavemaster Pris: 1193,-

DFI LANPARTY UT NF4 SLI-DR Expert Pris: 1675,-

Hiper HPU-4B580 Pris: 925,-

PC2-5400 2x1024MB 667MHz. (4-4-4-8) Pris: 1625,-

XFX GeForce 7900 GTX 512 MB Extreme Edition Pris: 4595,-

 

TOTALT 12800,-

 

 

 

Har ikke noe konkret anbefaling til tastatur, det er egentlig mest smak og behag, men her er et eksempel dersom du vil ha et greit og billig tastatur: https://prisguiden.no/product.php?productId=19821

 

 

Dette er bare et forslag, skal være en ganske solid gaming PC det der. Du har også gode oppgraderingmuligheter til senere, hovedkortet har 4 slots til Minne og med det opsettet der kjøper du 2x 1024 mb kort, og da er det fortsatt 2 slots igjen, som du da kan oppgradere til senere når 2gb begynner å slite, som jeg vil tro er en god stund til.

 

Du har også mulighet til å kjøre SLI som vil si at du har 2 skjermkort som oppererer sammen, da kjøper du bare et identisk kort av det du allerede har også plugger du det inn i den andre tilgjengelige PCI-E porten.

 

Jeg beregnet ikke noe cd/dvd rom ettersom du ikke skrev noe om det, men jeg regner med at du enten kan bruke den gamle, eller jobbe et par timer overtid dedikert mot cd/dvd rom ;)

 

Den endte opp på 13 lapper, som du sa.. budsjettet var litt tøyelig og da tøyer vi litt :) Du må medregne da 300 kroner ekstra hvis de skal sette sammen pc'en din

 

 

EDIT: Oi, Harddisk ja... Hm..

 

Hvor mye kunne du bøye det budsjettet?

Denne harddisken er iallefall helt ok, kommet greit ut i test også:

 

Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM Pris 725

 

Og du kan bruke både S-ATA og IDE disken din samtidig, men har du en 80gb fra 2000 ville jeg bare kastet den i søpla :p slik jeg gjorde med min, den var treg og lagde flymotorlyder

 

Da er vil vel oppi 13.500 ~ Med da montering og frakt.

 

Er det for mye?

 

Håper jeg har hjulpet deg noe :)

Endret av Ziaka
Lenke til kommentar

Klarer å snike inn et lite svar før jeg må på jobb:

Jeg må nok også ha en dvd-brenner i maskinen for jeg har kun cd-brenner i en gamle maskinen min(ble aldri å kjøpe dvd-brenner til den). Kabinett må også kjøpes inn, den jeg har fra før av blir en smule liten.

 

Etter rådet ditt så dropper vi den gamle 80gb-disken min og tar heller S-ATA opplegg. Aldri hørt det uttrykket før, men er sikkert bedre enn den gamle disken min :)

Tror vi også dropper lydkort i denne omgangen. Når jeg tenker etter så er heller ikke nettverkskort nødvendig for øyeblikket. Det jeg har i den avdøde maskinen min duger inntil videre.

 

Angående budsjettet så vil jeg si at det kan tøyes noen tusenlapper. 10-12000kr blir kanskje litt i minste laget for en PC jeg ønsker? Tror jeg øker budsjettet til 13-15000kr. Siden jeg har hatt den samme maskinen med minimale oppgraderinger siden år 2000 så kan jeg nok spandere litt på meg selv :)

 

Tusen takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Da er jeg mer med i spillet :)

 

Netverkskortet som er på det hovedkortet som er listet ovenfor har en veldig grei nettverksingang, jeg syntes iallefall netverkinngangen på hovedkortet mitt fungerer utmerket. Men du har jo et backup kort dersom det ikke skulle fungere ordentlig.

 

Ok, da lager vi nytt harddisk opsett:

 

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

 

Dette er en såkalt Raptor disk, det vil si at den jobber mye raskere og har derfor mye mindre kapasitet, en perfekt disk til å ha opperativsystemet på

 

Western Digital 400GB S-ATA 7200 RPM Pris: 1350,-

 

En fin lagrings-harddisk. 400gb skulle holde det ?

 

Også til DVD-Brenner... jeg har aldri hatt det og kan heller ikke så mye om det, Men skal vi se her, Denne her:

 

Plextor DVD-brenner PX-712SA/T3 Bulk

 

Den skulle være helt grei, også er den i sølvfarge ser det ut som, akkurat som det kabinettet jeg listet ovenfor, men kabinetter er også smak og behag. Jeg har selv Coolermaster: Wave master og det er veldig behagelig kabinett, praktisk løsning på innsiden og vakkert på utsiden, rett og slett perfekt syntes jeg :)

 

Skal vi se.. Nye kalkulasjoner:

 

12800 + 1200 + 1500 + 450 = Dangit, da er vi oppi 16.000 da.. Uffda.. Gå for en harddisk :p ?

 

Nå føler jeg meg slem mot lommeboka di =\

 

 

Skal vi se, nye kalkulasjoner

Lenke til kommentar

Her er mitt ydmyke forslag. Bra komponenter hele veien. Topp til spilling, og ikke noen overprisede komponenter. Kom med innspill andre som føler for det.

 

Kan kjøpes hos Netshop.no

 

OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel

1 595,00

 

2x Seagate 250GB S-ATA II NCQ 7200RPM 3GB/S (500gb tilsammen)

1 390,00

 

NEC DVD-brenner ND-3550 bulk, intern

295,00

 

Asus M2N-E S-AM2 nForce 570 Ultra

895,00

 

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0 Ghz BOXED

1 595,00

 

Club3D Radeon X1900XT 512MB PCIe 16x

3 295,00

 

Thermaltake Soprano Sort kabinett (velg ett du liker)

725,00

 

MIST 500W strømforsyning

895,00

 

Produksjon og testing av PC

370,00

 

Totalt: 11000 kr. ferdig satt opp

 

mener dette er bortimot den mest hensiktsmessige måten å brenne 11000 på pc.

 

mvh

 

sgc

Endret av sgc
Lenke til kommentar
ehm... hovedkortet som er valgt ut er socket 939, og vil ikke passe med am2-prosessor.

6573267[/snapback]

 

Jeg ser det nå, jeg valgte først et annet på prisguide, som da støttet am2 men det kortet fantes ikke på netshop så jeg valgte et annet, men leste tydelighvis ikke godt nok :)

Lenke til kommentar
her er PC jeg hadde tenkt å kjøpe meg nå men jeg har ombestemt meg siden DX10/vista snart kommer... https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=29407

6574104[/snapback]

Er det et troneskifte innen pc-verden snart? Kanskje man burde vente noen uker før jeg bestiller maskinen?

 

En kompis sa at Intel lanserer en ny CPU snart og jeg burde vente til den når markedet for da synker prisene hos AMD, høres det ut som en god ide?

 

Ellers så vil jeg takke for forslagene så langt, men jeg kan dessverre ikke komme med så mange innspill på de forskjellige komponentene pga manglende kunnskap.

Lenke til kommentar
her er PC jeg hadde tenkt å kjøpe meg nå men jeg har ombestemt meg siden DX10/vista snart kommer... https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=29407

6574104[/snapback]

Er det et troneskifte innen pc-verden snart? Kanskje man burde vente noen uker før jeg bestiller maskinen?

 

En kompis sa at Intel lanserer en ny CPU snart og jeg burde vente til den når markedet for da synker prisene hos AMD, høres det ut som en god ide?

 

Ellers så vil jeg takke for forslagene så langt, men jeg kan dessverre ikke komme med så mange innspill på de forskjellige komponentene pga manglende kunnskap.

6575139[/snapback]

 

eeeeh... d har allerede skjedd men selv om AMD har senket prisan så får du fortsatt bedre ytelse med conroe i forhold til pris...

Lenke til kommentar

Etter å ha lest gjennom forslagene et par ganger virker det som om at det er CPU'en som bestemmer hva som skal være inne i boksen. Ut av forslagene som har kommet hittil har begge to samme type ram og ifølge en artikkel her på hardware.no så er de to skjermkortene som er foreslått ca like gode. Vet i grunn ikke helt hva jeg skal si, virker som om at Intel trekker det lengste strået for min del?

 

Harddisk er i grunn ikke så mye og krangle over, men anbefaler dere 2 harddisker? En Raptor som master og en svær sak som slave hvor jeg slenger over alt mulig dilldall.

 

Beklager hvis jeg spør mye, men jeg vil være helt sikker før jeg legger inn ordren hos webshop'en ;)

Lenke til kommentar
har ikke så my peiling på harddisker men jeg trur ikke du kommer til å oppleve noen extrem ytelsesforskjell hvis du kjøper en svindyr 10000rpm raptor...

6577120[/snapback]

 

Hmm, jeg har hørt at det skal være en merkbar forskjell... Men, men...

 

Ingen tvil at du burde velge Intel Core 2 Duo, glem AMD til de kommer med noe helt nytt... Intel Core 2 Duo utklasser AMD Athlon64 på alle områder, og du får mye mer for pengene...

 

Men jeg som mange andre venter på skjermkort med støtte for DirectX10...

Altså nVidia GeForce8 (kodenavn: G80) eller AMD RaDeon (kodenavn: R600)

 

nVidia skryter av at de skal lansere sine GeForce 8 kort lang tid før AMD med sine R600 kort... Så spørrs det da hva langt tid er for nVidia :p

 

Var snakk om at G80 skulle blitt lansert i juni, men det tok vi alle med en klype salt...

Og det skjedde ikke... Nå sier nVidia September, men kan fort også bli oktober/november...

AMD sier at R600 kortene skal bli lansert noe mellom oktober - desember...

 

For en "gamer" er det nok best å vente på disse skjermkortene med støtte for DirectX10 ja :thumbup:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
har ikke så my peiling på harddisker men jeg trur ikke du kommer til å oppleve noen extrem ytelsesforskjell hvis du kjøper en svindyr 10000rpm raptor...

6577120[/snapback]

 

Hmm, jeg har hørt at det skal være en merkbar forskjell... Men, men...

 

Ingen tvil at du burde velge Intel Core 2 Duo, glem AMD til de kommer med noe helt nytt... Intel Core 2 Duo utklasser AMD Athlon64 på alle områder, og du får mye mer for pengene...

 

Men jeg som mange andre venter på skjermkort med støtte for DirectX10...

Altså nVidia GeForce8 (kodenavn: G80) eller AMD RaDeon (kodenavn: R600)

 

nVidia skryter av at de skal lansere sine GeForce 8 kort lang tid før AMD med sine R600 kort... Så spørrs det da hva langt tid er for nVidia :p

 

Var snakk om at G80 skulle blitt lansert i juni, men det tok vi alle med en klype salt...

Og det skjedde ikke... Nå sier nVidia September, men kan fort også bli oktober/november...

AMD sier at R600 kortene skal bli lansert noe mellom oktober - desember...

 

For en "gamer" er det nok best å vente på disse skjermkortene med støtte for DirectX10 ja :thumbup:

6577500[/snapback]

 

nja, tester viser at E6600 og f.eks AMD AM2 X2 5000+ (lik pris) i spill varierer mellom lik ytelse til 10% fordel for E6600, så jeg vil ikke si at det her er snakk om noen "utklassing". Det er naturligvis gitt at man ikke skal overklokke, hvor E6600 vil knuse 5000+.

Lenke til kommentar
enig med ramguy vent til DX10 (som jeg sa i d første innlegget at jeg venter til DX10 med å kjøpe PC)

6577965[/snapback]

Nå ble jeg mer og mer usikker her jeg sitter. Kan jeg kjøpe alt utenom skjermkort i denne omgang for så å kjøpe de nye DX10-kortene når de ankommer markedet? Eller må man ha et annet hovedkort e.l for at de skal fungere. Har et GeForce 4400 liggende i den døde maskinen min, kan sikkert bruke det en stund mens jeg venter på DX10.

Lenke til kommentar
enig med ramguy vent til DX10 (som jeg sa i d første innlegget at jeg venter til DX10 med å kjøpe PC)

6577965[/snapback]

Nå ble jeg mer og mer usikker her jeg sitter. Kan jeg kjøpe alt utenom skjermkort i denne omgang for så å kjøpe de nye DX10-kortene når de ankommer markedet? Eller må man ha et annet hovedkort e.l for at de skal fungere. Har et GeForce 4400 liggende i den døde maskinen min, kan sikkert bruke det en stund mens jeg venter på DX10.

6578482[/snapback]

 

Det funker nok dårlig, fordi ditt GeForce 4400 kort er nok AGP, og det vil ikke funke på dagens hovedkort... Du må nok ha PCI-Express... Men du kan jo altids kjøpe et PCI-Express kort til 500kr, eks et MSI GeForce 7300 GS 128 MB, burde duge til G80 kommer... Er hvertfall bedre enn GeForce 4400 uansett :p

Jeg har selv GeForce Ti4800SE, og det duger jo ikke i det hele tatt :nei:

Lenke til kommentar
enig med ramguy vent til DX10 (som jeg sa i d første innlegget at jeg venter til DX10 med å kjøpe PC)

6577965[/snapback]

Nå ble jeg mer og mer usikker her jeg sitter. Kan jeg kjøpe alt utenom skjermkort i denne omgang for så å kjøpe de nye DX10-kortene når de ankommer markedet? Eller må man ha et annet hovedkort e.l for at de skal fungere. Har et GeForce 4400 liggende i den døde maskinen min, kan sikkert bruke det en stund mens jeg venter på DX10.

6578482[/snapback]

 

trur nokk d er bare grafikkortet som trenger å støtte DX10... så du trenger ikke bekymre deg for d...(vis d ikke kommer en ny socket som erstatter PCI-E da, men d er har jeg ikke hørt noe om...)

 

så du kan kjøpe alt bra utenom grafikkort for d vil ikke lønne seg...

Lenke til kommentar

trur nokk d er bare grafikkortet som trenger å støtte DX10... så du trenger ikke bekymre deg for d...(vis d ikke kommer en ny socket som erstatter PCI-E da, men d er har jeg ikke hørt noe om...)

 

så du kan kjøpe alt bra utenom grafikkort for d vil ikke lønne seg...

6579490[/snapback]

Er nok helt sikker på at du ikke vil trenge noe annet en et nytt skjermkort for DX10. En annen ting jeg ikke vet noe særlig om er hvor lurt det kommer til å være å ha skjermkort som støtter DX10 når det en gang kommer.

 

Det tar lang tid før noe kan ta over for PCI-E, bare se hvor lang tid det tok fra PCI-E kom og det er fortsatt en del AGP kort som selges.

Lenke til kommentar

Heisann. Skal sette sammen et forslag til deg som er fornuftig og utrolig bra for prisen. Hvis du ser på testen til anandtech så ser du at conroe gjør det veldig bra i spill, også i Oblivion som du vektla. Du sa at du ikke kommer til å overklokke, og det er greit - dette kommer til å yte mer enn bra nok i lang tid framover uklokket! Men hvem vet? Kanskje om et eller 3 år så prøver du å overklokke (det er ikke vanskelig, jeg hadde ikke peiling på data i det hele tatt, kjøpte pc'n du ser i signaturen, leste bittelitt, og vips. Jeg tenkte selv at jeg ikke kom til å overklokke)...? Uansett, her er delene. Jeg tar ikke med skjermkort, iom. du ville vente til DX10 kom.

 

Hovedkort: Abit AW8-MAX http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28603

CPU: Intel Core 2 Duo E6400 http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37000

Kabinett: Lian Li PC6070SSCAND - KVALITET! Veldig kjølig og støydempende! http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=16097

RAM: OCZ DDR2 2048MB Dual Channel Gold http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28495

PSU: Mist 500W http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14645

Harddisk: Samsung Spinpoint P120S 250GB S-ATA II - samsung er kjent for å være stille http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7316

DVD Brenner: Nec ND-4571 m/ labelflash http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32509

Totalt: 9 305

 

Kanskje en 7600 gs hadde gjort seg inntil du kjøper et DX10 skjermkort.

Strømforsyningen er stor nok til det du ser + et saftig skjermkort. E6400 er nok det jeg ville valgt. Det er bedre enn AMD sine toppmodeller til 6-7000kr originalt! Det eneste jeg er usikker på er hovedkortet, men etter en stund leting virket det som det beste du kunne få av netshop. Jeg har ingen betenkeligheter om hvorfor det hovedkortet ikke skal duge. ;)

 

Har et tips til et ganske så ålreit skjermkort:

7300 GT - http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=36693 - 750kr.

Se det. Da har du 300 kr i bygging. Grovt sett, 9605 for maskinen ferdig bygget. Da har du et monster av en cpu, klar for alle utfordringer. Det er dobbelkjerne, som gjør at du kan f.eks spille + brenne dvd + laste ned +++ samtidig - uten at det hakker. Et helt greit skjermkort, som funker fint inntil du kjøper deg et DirectX10 skjermkort! DA har du pc da!

:thumbup:

Endret av magenuss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...