Gå til innhold

Microsoft viser ny hjemmeside


Anbefalte innlegg

Herregud, typisk Microsoft å blokkere andre nettlesere. Er jo kjent Microsoft stil da, men jeg klarer ikke slutte å bli litt oppgitt. Hjelper jo selvfølgelig ikke på at siden er full av feil.

 

Result: Failed validation, 113 errors

 

Dette kan vel ha noe med å gjøre at IE faktisk er veldig dårlig å følge standardene, og at MÅ kode ugyldig kode for at den skal vises riktig i IE.

 

Sånn sett kan det jo diskuteres om de faktisk gjør dette for at de er "bekymret" over at oss stakkars Opera og Firefox bruker skal få en horribel opplevelse. Men jeg så litt på dette, og forandret litt på koden på siden. Det jeg gjorde var å fjerne denne linjen:

 

<script>BrowserRedirect();</script>

 

Denne linker til en fil med javascript, som sjekker hvilke nettleser du bruker, og redirigerer deg til en annen side om du bruker noe annet enn IE6 eller IE7. Ved å fjerne denne linjen med kode, kom Opera rett inn på den riktige siden. Og den var mer eller midre identisk til IE sin visning. Måtte vise den lokalt da, så manglet det innholdet som er linket til lokalt i koden, men er lite som mangler.

 

post-5962-1153998886_thumb.jpg

 

Er synd at Microsoft må oppføre seg på denne måten, men det er nok bare dem som taper på det i lengden. Nå som spesielt Firefox begynner å nærme seg 20% av markedet, MÅ webdesignere begynne å lage sider som validerer, istedenfor å bare konsentrere seg om å lage sider som passer i IE, og alle standarder be damned. Når da IE ikke er istand til å vise validerende kode riktig, vil de slite for alvor...

 

Edit: Tok en stund å skrive ferdig den posten her, med litt avbrekk imellom, og jeg ser at Simen1 har skrevet endel av poengene mine allerede... Men uansett :p

Endret av dominizer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Tok en stund å skrive ferdig den posten her, med litt avbrekk imellom, og jeg ser at Simen1 har skrevet endel av poengene mine allerede... Men uansett :p

6566500[/snapback]

Men det er godt å få dokumentert påstanden min:

Litt enkelt forklart finner man nok noe slikt i koden en plass:

 

IF browser = IE THEN show "new page" ELSE show "old page".

6566250[/snapback]

 

Men jeg så litt på dette, og forandret litt på koden på siden. Det jeg gjorde var å fjerne denne linjen:

 

<script>BrowserRedirect();</script>

 

Denne linker til en fil med javascript, som sjekker hvilke nettleser du bruker, og redirigerer deg til en annen side om du bruker noe annet enn IE6 eller IE7. Ved å fjerne denne linjen med kode, kom Opera rett inn på den riktige siden. Og den var mer eller midre identisk til IE sin visning. Måtte vise den lokalt da, så manglet det innholdet som er linket til lokalt i koden, men er lite som mangler.

6566500[/snapback]

Lenke til kommentar

OT: Fått mail fra h0rnyWifey? :p

 

On topic: er din Firefox identifisert som firefox eller IE? Hvis den identifiserer seg som IE er det vel ikke så rart.

 

Vet ihvertfall at de ideas.live sidene til microsoft hadde sperre for ihvertfall Opera før, men det ser ut til at de er fjernet nå. Har aldri hatt problemer med vanlige hotmail siden i Opera heller.

Lenke til kommentar
Ble først litt opprørt over at siden ikke fungerte før jeg fant ut hvor lite behov jeg egentlig har for å besøke noen av microsoft sine sider.

 

Jeg browser dermed lykkelig videre i min firefox browser som er lykkelig installert under Ubuntu dapper.

6566577[/snapback]

 

Jepp, er det jeg mener. Hvem bryr seg om at en PREVIEW side ikke virker? Det finnes alltid noe å henge seg opp i og hyle høyt om. :hmm:

 

Synes det er større problem at sider som filmarkivet bare virker på nyeste windows som er oppgradert med allt mulig. Og ofte når man bruker jobbpcer og vpn er det bare å glemme fordi siden nekter deg tilgang og påstår at du ikke er i Norge :no:

Lenke til kommentar
Og jo, det er en del nettsider fra MS som ikke fungerer med andre nettlesere. Nye hotmail (Window s Live Mail) fungerer ikke med Firefox.

Noen har visst glemt å fortelle det til min Firefox (1.5.0.4).

 

post-65208-1154001236_thumb.png

6566716[/snapback]

 

Nye hotmail, altså Windows Live Mail, ikke vanlig Hotmail. Windows Live Mail skal vel komme om ikke så lenge, tror jeg. Selv ble jeg med i betaprogrammet i håp om at det i det minste skulle være bedre enn nåværende Hotmail-løsning, men nei. :(

 

Man blir automatisk satt til å bruke "basic version", som er stygg og tungvindt å bruke, selv om jeg ikke ser noen grunn til at det skal være slik.

Lenke til kommentar
Dette er ren syting.

6566900[/snapback]

.. Sier forumets største(?) microsoft-tilhenger. Lurer på om ikke det hadde blitt en annen låt om andre store nettsteder begynnte å diskriminere IE-brukere ved å servere de kunstig nedstrippede nettsider med vilje. ;)

6566979[/snapback]

Takk for tittelen, men jeg ihvertfall en som ikke klager uten en gang å sjekke status på hvordan det virkelig er ;)

 

Hvis du mener jeg er Microsoft-tilhenger, så får det så være. Men poenget er at denne siden ikke er ment for allmennheten. Kommer denne siden ut av boksen som IE-only, da kan dere klage. Dere lager uansett oppstyr over hvor dumme MS er som ikke lar alle bruke en preview-side.

 

Edit: Følte at jeg ble litt irritert for at du kaller meg for MS-fan. Det jeg gjør er å forsvare MS i de mest rare former. Jeg måtte blant annet forsvare MS for et idiotisk klistremerke som du her om dagen fant ut at du skulle kritisere MS for.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Dette er ren syting.

6566900[/snapback]

.. Sier forumets største(?) microsoft-tilhenger. Lurer på om ikke det hadde blitt en annen låt om andre store nettsteder begynnte å diskriminere IE-brukere ved å servere de kunstig nedstrippede nettsider med vilje. ;)

6566979[/snapback]

 

Hvis du mener jeg er Microsoft-tilhenger, så får det så være. Men poenget er at denne siden ikke er ment for allmennheten.

6567011[/snapback]

 

Hvis den ikke er ment for allmennheten, hvorfor ligger den da fritt tilgjengelig på nettet?

Lenke til kommentar
Hvis den ikke er ment for allmennheten, hvorfor ligger den da fritt tilgjengelig på nettet?

Så lenge man har IE er ikke dette ett problem. Jeg ser ikke helt problemet her; hvorfor klage over at dere ikke får opp en side som dere antageligvis ikke ville brydd dere om uansett? Eneste grunnen til at dere bryr dere er at noen tilfeldigvis oppdaget at det er vanskelig å få den opp med andre nettlesere enn IE. Siden i seg selv var egentlig veldig lite spennende :)

Lenke til kommentar
Ajax er vel ikke noe Microsoft proprietære greier vel? En kan kanskje komme til å tro at det er det hvis en ikke tenker seg litt om når en leser artikkelen.

6566237[/snapback]

 

Ajax oppfører seg ganske annerledes fra browser til browser (selv om det er forsøk på å standarisere det) så jeg er slettes ikke overrasket over at de først prioriterer IE. Dog blir jeg litt irritert hvis de ikke fikser dette før de slipper den ferdige versjonen.

 

Fanboy whining kan vi klare oss uten frem til vi ser om dette faktisk viser seg å være et problem eller ikke.

Lenke til kommentar
Dette er ikke akkurat eneste siden der microsoft har servert brukere uten IE amputert innhold eller blokkert dem.

6567105[/snapback]

Jeg sier det ikke er rett av MS å blokkere Windows Live Mail. Ærlig talt skjønner jeg ikke hvorfor de har gjort det. Så er dog ikke lanseringen final. Live.com ligger i beta, og live.com/windowslive.com-adresser er enda ikke gitt ut. Det står heller ikke noe om at man ikke kan bruke Opera på account.live.com, men at man må ha nyeste versjon av netteleseren. Kanskje de holder på med noen spesifikasjoner nettlesere må ha for å lese/verifisere innhold som gis på den siden? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Men poenget er at denne siden ikke er ment for allmennheten. Kommer denne siden ut av boksen som IE-only, da kan dere klage. Dere lager uansett oppstyr over hvor dumme MS er som ikke lar alle bruke en preview-side.

6567011[/snapback]

Som jeg skrev litt tidligere:

Det påfallende er ikke at siden er uferdig (og inneholder 113 feil), men at utestengelsen av Firefox og Opera-brukere er gjort med fullt overlegg. Dvs. Siden fungerer jo i Opera 9 dersom den utgir seg for å være IE.

6566250[/snapback]

 

Ellers, er det ikke meningen å irritere noen. Beklager at jeg kalte deg microsoft-tilhenger. Den andre diskusjonen mener jeg var berettiget kritikk av MS, men du valgte å stille deg forran microsoft, tok kritikken til deg, og forsvarte klistremerket til de grader uten at jeg skjønner poenget med det ennå. Det virket fra min side som en noe meningsløs ting å forsvare. men men, kanskje vi skulle la den saken ligge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...