Gå til innhold

Priskrig kommer deg til gode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå kan jo eit 3800+ x2 oppsett med DDR1 minne vurderas med minimale oppgraderingskostnader. Korleis er den CPUen å overklokke?

6559938[/snapback]

 

Den skal ifølge diverse tråder her inne være god for 2,5-2,7 GHz på luft uten større problemer. Men, da bør du ha god kjøler og god lufting :p

 

Jeg er iallfall glad for at denne priskrigen kom, da min trofaste pc gikk dukken for et par dager siden. Det irriterer meg litt at det stramme budsjettet ikke tillot de få ekstra hundrelappene for å ta steget opp til dualcore, men nå har jeg iallfall en søt liten Opteron 146 til å varme kjølevannet med ;)

Lenke til kommentar

Har du glemt P4 D serien?(dobbelkjerne som er billgere enn enkelkjerne) Det kalles prisdunmping det! Hva med de lave prisene intel har på sine conroe-serie?

 

Du ser forsatt bare gjennom dine intel-øyner...

6559871[/snapback]

 

Fordi noe er "billig" så er det prisdumping? Og hvem definerer billig, du? P4 ble veldig billig å produsere etterhvert, og Intel var etterhvert bare interessert i å bli kvitt dem.

 

Hvis du påstår at Intel selger Core2 med tap, så er det ingenting som tilsier at ikke AMD selger X2 med tap. Du har ikke vist til et fnugg av dokumentasjon, så det er ikke noe mindre sannsynlig at den ene aktøren gjør det enn den andre.

6559904[/snapback]

Hvis Intel driver med prisdumping så vil det i såfall vise seg på de følgende kvartalsresultatene i form av lavere marginer på tross av høyere volum. Det virker på meg som AMD er tvunget til å sette ned prisene for ikke å bli skvist ut av Intel. Som nevnt, det kommer an på hvordan man ser på det. Intel har tidligere vært svært dyktige til å skjule opplagt prisdumping ved å ha en lite transparent organisasjon, og igjennom den omorganiseringen som de gjennomfører i disse dager så har de også alle muligheter for å skjule eventuell prisdumping.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For meg betyr dette bare at jeg kan velge og vrake i gode og forhåpentligvis klokkbare CPU'er fra både AMD og Intel..

:)

Den første "prisdumpede" X2'n jeg kjøpte var ikke noen racer (X2 4200+ "Toledo" 2x1MB), men den yter likevel mer enn greit nok..

Lenke til kommentar
Intel er ikke intrisert i å skvise ut amd, dette fordi de da havner i en monopolsituasjon.

Et annet spørsmål er om amd selger sine prosessore med tap, kan vi ikke da snakke om en ulovlig prisdumping  :hmm:

6559858[/snapback]

 

Intel har prøvd mange ganger å skvise ut AMD + rekke andre selskaper!

 

Har du glemt P4 D serien?(dobbelkjerne som er billgere enn enkelkjerne) Det kalles prisdunmping det! Hva med de lave prisene intel har på sine conroe-serie?

 

Du ser forsatt bare gjennom dine intel-øyner...

6559871[/snapback]

Tar jeg ikke feil, så er Intel det eneste av de to nevnte selskapene som i øyeblikket ikke har røde tall for CPU divisjonen sin(siste budsjett jeg så hvertfall). AMD har vel gått med overskudd de siste årene, men det har vel vært takket være minneproduksjon og ikke prosessorproduksjon. Og så lenge Intel tjener penger på CPUene sine, så kan de ikke anklages for prisdumping? Utenom så har sannsynligvis Intel lavere produksjonskostnader på CPUene sine, bla bruker de 45nm + større wafers, rent logisk burde det føre til lavere kostnader dersom yielden er omtrent lik(pga måten Intel har implementert dual-core har de vel sannsynligvis noe høyere yield). Mht P4/D, så har nok også R&D utgiftene ved disse vært lavere de siste årene enn for f.eks Athlon CPUene, noe som også vil føre til lavere priser, uten at jeg vet hvor stor denne biten er.

 

Edit:Hvorvidt Intel prøver å skvise ut AMD er en annen sak, men Intel har vel gjort det klart at de ønsker å vinne tilbake markedsandeler og da er pris ett av tiltakene de kan ta i bruk. De priser seg selvfølgelig ikke ut av markedet ved å konsekvent være dyrere enn AMD, de har de vel innsett at faktisk ikke fungerer? Nå var det vel AMD for endel år siden som sa at de ville være 20% billigere enn Intel, tipper det er glemt, men det var nok lettere så lenge Intel ikke hadde interesse av å være med på en priskrig, men når de taper markedsandeler i ett stadig større tempo, så er selvfølgelig situasjonen en annen...

Endret av kindings
Lenke til kommentar

bare for å oppklare, prisdumping er når en eller flere sammarbeider om å dumpe prisene i den hensikt å skade ellr bli kvitt en konkurent, jeg ønsker gjerne å se et eksepelpå at noe firma med markedsandeler opp mot 20% har vært i stand til å prisdumpe en aktør med oppmot 80% ut av markedsandler. hehe, fra hvilken som helst bransje.

 

I dette tilfelle mellom AMD og Intel er det ikke snakk om prisdumping, det er snakk om markedsandler. Det er vel liten tvil om at Intel kan slå enormt kraftig tilbake dersom AMD setter sine priser for lavt.

 

Jeg Tror AMD konsoliderer sin stilling ved å selge med så lave priser som mulig, mens de utvikler sin neste generasjon, nogelunde på samme måte som under Amd Xp tiden. Dette for å ha så høyt kundegrunnlag for neste generasjon cpu.

 

Men Intel er faktisk nøyd til å trø mer forsiktig , pga sin sterke markedsposiosjon, og står således letter til høgg for anklager om prisdumping fra seriøse markedsorgan en AMD. (Her betrakter jeg verken Snekkern eller Snorreh, hehe, som markedsorgan) Men det er et fakta et et "konkuransetilsyn" fra en stor nasjon, eller handelspartner vil gripe harder ovenfor Intel en ovenfor AMD, dette vil være et fakte til dersom AMD når den røde streken på EK eller solidtes siden. Dog vil slike konkuransetilsyn heller ikke like at aktørene blir tilnærmet like store, noe som kalles dualpol, og er nesten like ille som monopol.

 

Nogelunde slik husker jeg tiden fra den tiden jeg studerte litt BED ØK

 

Og bare for å ha det sagt, det er stor forskjell på et negativt resultat og en negativ ek / soliditet.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
På kort sikt så vil sikkert priskrigen være positivt for de fleste, så lenge dette ikke er et resultat av prisdumping fra den dominerende aktøren i markedet.  Hvis priskrigen blir for kostbar for aktørene så vil det dessverre gå ut over utviklingsbudsjettene og det gir oss forbrukere dårligere produkter på lengre sikt.

6560081[/snapback]

Godt poeng!

 

Førstnevnte ser ut til å ligge et hestehode foran, men AMD kommer også til å demonstrere sin firekjernearkitektur før årsslutt.

AMD har vist demonstrert 4x4 (2 stk dobbeltkjerneprosessorer for desktop på ett hovedkort) allerede. En interessant ting å merke seg er følgende:

 

Moorhead announced that the 4x4 platform will be upgradeable to eight cores once AMD releases quad-core processors in 2007. Consumers that pick up a 4x4 system this holiday season will be able to upgrade from dual-core CPUs up to quad-core CPUs without purchasing a new motherboard.

Det vil trolig si at det også blir mulig å oppgradere dagens AM2-kovedkort (med én prosessorsokkel) til quad-kjerne i 2007.

Lenke til kommentar
Intel er ikke intrisert i å skvise ut amd, dette fordi de da havner i en monopolsituasjon.

 

Det er ein grunn til at Intel er blit saksøkt av AMD;)

Kom ikkje å sei at Intel ikkje ønsker å skvise ut Amd. Det har dei prøvd i fleire år, og dei klarte det nesten, men etter at AMD starta søksmålet måtte Intel begynne å spille med rene kort for å ikkje bli tatt på fersken.

 

Et annet spørsmål er om amd selger sine prosessore med tap, kan vi ikke da snakke om en ulovlig prisdumping  :hmm:

 

Intel sine priskutt er langt fra så dramatiske?

Vis det er noen som driver med ulovleg priskutt så er det Intel.

Lenke til kommentar
Intel har prøvd mange ganger å skvise ut AMD + rekke andre selskaper!

 

Har du glemt P4 D serien?(dobbelkjerne som er billgere enn enkelkjerne) Det kalles prisdunmping det! Hva med de lave prisene intel har på sine conroe-serie?

 

Du ser forsatt bare gjennom dine intel-øyner...

6559871[/snapback]

Tar jeg ikke feil, så er Intel det eneste av de to nevnte selskapene som i øyeblikket ikke har røde tall for CPU divisjonen sin(siste budsjett jeg så hvertfall). AMD har vel gått med overskudd de siste årene, men det har vel vært takket være minneproduksjon og ikke prosessorproduksjon. Og så lenge Intel tjener penger på CPUene sine, så kan de ikke anklages for prisdumping?

6560291[/snapback]

Tja, for det første så har ikke Intel noen CPU-divisjon. Intel har nå 2 grupper hvor prosessorsalg inngår, Digital Enterprise Group og Mobility Group. I tillegg har de nå Flash Memory Group som aldri har tjent penger. Før omorganiseringen startet i 2004/2005 så hadde Intel bare én gruppe som tjente penger, og det var Intel Architecture Business som bestod av hummer og kanari. Den tidligere Intel Communications Group, hvor bl.a. brikkesett, mobile produkter og flashminne inngikk, tapte penger. Selv om den nye organiseringen er litt bedre, så er det svært vanskelig å få nøyaktige tall på noe som helst. Her er Intel sine siste tall (vedlagt bilde er hentet fra side 10):

http://download.intel.com/intel/finance/ea...rningsFinal.pdf

 

Som du kan se så er trenden rimelig klar...

post-31901-1153915474_thumb.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Intel sine priskutt er langt fra så dramatiske?

Vis det er noen som driver med ulovleg priskutt så er det Intel.

6560337[/snapback]

Du mener AMD sine priskutt regner jeg med? Tja, ett priskutt fra 5500 til 2500 vil jeg kalle for ett "dramatisk" priskutt eller hva? Tror neppe du vil finne liknende prosentvise kutt fra Intel, saken er vel at Intel har lansert endel CPUer i den senere tid med relativt lave priser og noen mener at de er litt for lave. Selv synes jeg lave priser er bra, men jeg er enig med Snorreh at de ikke bør kutte prisene så mye at det går ut over R&D budsjettene, så forhåpentligvis selger ingen av produsentene med tap. Og selger de enkelte modeller med tap, så får vi sannsynligvis aldri vite det.

Lenke til kommentar
Det vil trolig si at det også blir mulig å oppgradere dagens AM2-kovedkort (med én prosessorsokkel) til quad-kjerne i 2007.

6560336[/snapback]

 

Det var kanskje en av de mest interessante nyhetene her idag. Det bør i alle fall hviske bort all tvil mht til overgang til AM2-sokkel. Uten å bli for OT; Er Vista opptimalisert for fler-trådkjøring? Softwareindustrien må virkelig ta seg sammen for å holde følge med utviklingen nå. Dette blir spennende

Lenke til kommentar

Som du kan se så er trenden rimelig klar...

 

Nå er vel det ett litt for lite detaljert budsjett til å si det ene eller andre, men det virker som om Mobility group har gått noe opp, mens den første bolken går noe ned(det virker logisk at Mobility group øker ettersom det er ett voksende segment). Vi vet jo at Intel(og AMD) ikke har nådd salgsmålene sine i år, så å kun sammenlikne to år gir litt for lite data. F.eks kan det være at kundene venter på de nye CPUene til Intel? Og sannsynligvis tjener de også mindre penger pr enhet pga at prisene er blitt presset + de har mistet markedsandeler, men det sier ingenting om hvorvidt de dumper priser eller taper penger på CPUene de selger..

Lenke til kommentar
Intel sine priskutt er langt fra så dramatiske?

Vis det er noen som driver med ulovleg priskutt så er det Intel.

6560337[/snapback]

Du mener AMD sine priskutt regner jeg med? Tja, ett priskutt fra 5500 til 2500 vil jeg kalle for ett "dramatisk" priskutt eller hva? Tror neppe du vil finne liknende prosentvise kutt fra Intel, saken er vel at Intel har lansert endel CPUer i den senere tid med relativt lave priser og noen mener at de er litt for lave. Selv synes jeg lave priser er bra, men jeg er enig med Snorreh at de ikke bør kutte prisene så mye at det går ut over R&D budsjettene, så forhåpentligvis selger ingen av produsentene med tap. Og selger de enkelte modeller med tap, så får vi sannsynligvis aldri vite det.

6560396[/snapback]

 

Her er noen linker som viser at Intel har hatt like store priskutt

60% Intel

 

Price cuts Intel

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Her er noen linker som viser at Intel har hatt like store priskutt

60% Intel

 

Price cuts Intel

6560517[/snapback]

Og her er en link som viser at prisen på Conroe er på vei oppover:

 

http://www.tgdaily.com/2006/07/24/discount...irt_with_intel/

 

Other trends weighing in AMD's favor today include a slight rise in prices for Intel's top-of-the-line Core 2 Duos and Core 2 Extreme, at the end of the pre-order period. PriceGrabber recorded the first prices paid by consumers for Core 2 Extreme, as of Monday morning, at $1,160, which reflects a 16% markup over the "tray" price - which distributors pay for 1,000-unit quantities - of $999. Last Tuesday, the average asking price for Core 2 Extreme pre-orders, according to data from Froogle, was $1,072. But there are some price bumps on the low end of dual-core as well, including an 18.6% rise in the average selling price of Pentium D 830.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...