Gå til innhold

Gamle gubber; Foren eder. 1790-Disk 0 Error


Anbefalte innlegg

Jeg fant en gammel bærbar (Compaq) i garasjen i dag og har lyst til å få liv i den.

 

Hele herligheten:

post-30930-1153776583_thumb.jpg

 

Men under boot kommer denne meldingen opp, etterfulgt av to-tre ekle pip:

post-30930-1153776638_thumb.jpg

 

Og når jeg setter inn en diskett jeg fant, som var merket Dagnostic (også fra Compaq), kommer jeg bare til denne fine menyen:

post-30930-1153776754_thumb.jpg

(heftige specs forresten :p )

 

 

Hvis jeg setter inn en diskett med installasjon av MS-DOS 6.0 kommer det opp at det oppstod en feil under enten lesing eller skriving til disken (og jeg får spørsmål om å installere på diskett).

Er disken da helt død?

Har dere noen triks til hvordan jeg kan få kontakt med disken, rensket den og lagt inn MS-DOS/Win 3.11 på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På MS-dos dsiektten har du verktøyene:

FDISK (slette partisjoner. Opprett ny partisjon som primary dos, restart)

FORMAT (formater det som nå er C:)

SYS: (legg inn systemspor som gjør harddisken bootbar)

 

Først av alt. Bytt BIOS-batteri. Det er garantert gått ut på dato i forrige årtusen.

Og 120 Mb harddisk var stort (en gang i tiden). Prisen kunne være godt over 10.000 kroner.

Lenke til kommentar
På MS-dos dsiektten har du verktøyene:

  FDISK  (slette partisjoner. Opprett ny partisjon som primary dos, restart)

  FORMAT (formater det som nå er C:)

  SYS:      (legg inn systemspor som gjør harddisken bootbar)

 

Først av alt. Bytt BIOS-batteri. Det er garantert gått ut på dato i forrige årtusen.

Og 120 Mb harddisk var stort (en gang i tiden). Prisen kunne være godt over 10.000 kroner.

6550939[/snapback]

Har prøvd fdisk, men den kommer også opp med "Error reading fixed disk" (altså harddisken). Jeg antar at dette (og alle de tidligere feilmeldingene) tilsier at disken er død. Eller kan det være at det bare er et dårlig BIOS-batteri som gjør at disken blir glemt ved hver restart?

 

Har en mistanke om at BIOS-batteriet er loddet fast (har ihvertfall vært det i alle gamle PC'er jeg har sett). Har enda ikke åpnet den og sett.

 

Finner heller ikke noe årstall. Kan 1990 være sannsynlig? Kanskje tidligere?

 

Greier faktisk å kjøre Memtest86 også. :p

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Jeg antar at dette (og alle de tidligere feilmeldingene) tilsier at disken er død. Eller kan det være at det bare er et dårlig BIOS-batteri som gjør at disken blir glemt ved hver restart?

6551095[/snapback]

 

Du kan ta en titt i BIOS for å sjekke om den oppdager HDD. Hvis den står oppført i BIOS er batteriet i orden, kanskje disken også. :)

Lenke til kommentar
Jeg antar at dette (og alle de tidligere feilmeldingene) tilsier at disken er død. Eller kan det være at det bare er et dårlig BIOS-batteri som gjør at disken blir glemt ved hver restart?

6551095[/snapback]

Du kan ta en titt i BIOS for å sjekke om den oppdager HDD. Hvis den står oppført i BIOS er batteriet i orden, kanskje disken også. :)

6551335[/snapback]

Noen idé om hva jeg bør trykke på for å komme inn i BIOS?

POST kommer jo ikke opp (men RAM'en er ferdig talt) og når jeg hamrer på delete-knappen før feilmeldingene i første post kommer opp, skjer det ingenting.

Lenke til kommentar
Jeg antar at dette (og alle de tidligere feilmeldingene) tilsier at disken er død. Eller kan det være at det bare er et dårlig BIOS-batteri som gjør at disken blir glemt ved hver restart?

6551095[/snapback]

Du kan ta en titt i BIOS for å sjekke om den oppdager HDD. Hvis den står oppført i BIOS er batteriet i orden, kanskje disken også. :)

6551335[/snapback]

Noen idé om hva jeg bør trykke på for å komme inn i BIOS?

POST kommer jo ikke opp (men RAM'en er ferdig talt) og når jeg hamrer på delete-knappen før feilmeldingene i første post kommer opp, skjer det ingenting.

6551408[/snapback]

 

Kvalifisert gjetning - f10 / evt. en av de andre f-tastene. Hva med å pimpe opp maskinen? :!:

Lenke til kommentar

BIOS: Prøv Ctrl-F10. Ctrl-S, Ctrl-F2, Alt-F2, Alt-S, F2, F10, holde en tast inne mens du skrur på maskinen og ikke slipp den før noe skjer. Om det ikke er noen av disse kan du søke på google, du er ikke den eneste der ute med denne maskinen.

 

Jeg har en gammel "bærbar" fra sent 80-tall hvor jeg trykker Ctrl-F2 for å kommer inn i Bios. Tror ikke det var noe som helst standard på det den gangen som det er i dag.

 

 

Wolverine

Lenke til kommentar

Har nå prøvd omtrent alle tastene på tastaturet, både samtidig som Shift eller Ctrl, eller alene, men ingenting hjelper.

Det er jo tross alt en Compaq-maskin, så kanskje BIOS er sperret. Den Diagnostic-disketten kan minne om en slags BIOS (se skjermbildet i første post) og jeg kan styre noen ytterst få valg der. Selve systemet likner også på det som har vært av BIOS på andre Compaq'er jeg har vært borti.

 

Noen andre triks? Gratis programmer på nettet som tvinger disken til å vise seg, eller rett og slett bare får kontakt med den?

 

Jeg får se om jeg får skrudd den fra hverandre i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

http://www.uktsupport.co.uk/compaq/faq/comppost.htm

 

Har du prøvd F10 under oppstart for å komme inn i BIOS ?

Det er mulig at "F10 oppsettet" ligger på en egen partsjon på disken,

da må du bruke en utillity boot diskett

for å sette opp riktig harddisk type, før du får tilgang til disken.

 

Dette er en "typisk feil" og som tidligere nevnt er CMOS batterioet flatt og bør byttes.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
hva er modellnummeret på denne stasen?

6554149[/snapback]

2680A (tror jeg)

Eller er det: 6105HAP40507 ?

 

http://www.uktsupport.co.uk/compaq/faq/comppost.htm

 

Har du prøvd F10 under oppstart for å komme inn i BIOS ?

Det er mulig at "F10 oppsettet" ligger på en egen partsjon på disken,

da må du bruke en utillity boot diskett

for å sette opp riktig harddisk type, før du får tilgang til disken.

 

Dette er en "typisk feil" og som tidligere nevnt er CMOS batterioet flatt og bør byttes.

6554310[/snapback]

Prøvd F10, men da skjer det ingenting.

Når jeg booter opp 'Diagnostic'-disketten (sikkert samme som 'utility boot diskett') får jeg oversikt over CPU, RAM, harddisk/diskett osv. (se skjermbildet i første post). Der står harddisken ferdig konfigurert som type 50 og med antall sylindre, sektorer og alt det der. Men det er mulig at den glemmer alt selv om jeg ikke slår av strømmen når jeg restarter.

 

Jeg tror dette er eneste mulighet for BIOS på en Compaq-maskin. Det var ihvertfall slik BIOS'en var på 2 andre maskiner jeg har vært borti.

 

Jeg får se om jeg får gjort noe med CMOS-batteriet da. Ser ut som at det er roten til alt dette jævelskapet.

Det står ikke noe driftbatteri i den (kjører på veggstrøm for øyeblikket). Kan det skape problemer?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg fikk åpnet den til slutt og tror jeg har funnet noe som kan være et batteri.

SMX-06

DC-6V

STAR

90'G

Men dette er, som jeg trodde, loddet fast. :wallbash:

 

Så da er det vel ikke mye håp for denne dingsen tror jeg.

 

Dere får kose dere litt med bilder av et hovedkort anno 1989/1990 istedet:

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

 

BTW. Noen som har noen kule programmer/spill som kan kjøres på diskett fra DOS?

Spilte Pac'em på den før i dag, og det gikk temmelig greit. Er bare svart-hvitt-skjerm og ufattelig mye etterslep.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
BTW. Noen som har noen kule programmer/spill som kan kjøres på diskett fra DOS?

Spilte Pac'em på den før i dag, og det gikk temmelig greit. Er bare svart-hvitt-skjerm og ufattelig mye etterslep.

6554823[/snapback]

Jeg satte opp en dos-maskin bare for å spille Bats..

Utrolig kult spill.. Kjørte det fra diskett..

Finner ikke disketten nå da :/

Kjørte det på Dos 6.0

Lenke til kommentar
Kan du "peke ut" det du mener er batteriet på noen av bildene ?

Det er sikkert noen som kan svinge en lodebolt i nærområdet ditt :)

6557442[/snapback]

Ny vending:

Det jeg trodde var batteriet, var visst beeperen. Den satt nedi kortet med to pinner, men gikk an å vippe opp og sette nedi igjen.

 

Jeg har glodd på kortet i evigheter nå, men kan ikke finne noe som helst som likner på et batteri (ikke engang en lusen kondensator, bortsett fra i power-avdelingen. Har vært borti en PC der batteriet var formet som en kondis.).

 

Noen som har en tanke om hvor den kan være plassert hvis dere ser på bildene?

 

Jeg tenker jeg skrur den sammen igjen for å se om den funker da. Blir egentlig litt imponert hvis jeg greier det.

Edit: Jøss! Verken forbedring eller forverring! Var et helvete å få den fra hverandre, men gikk egentlig greid å få den sammen igjen. At alt fungerer som det gjorde (men ikke som det skal :p ) er litt overraskende.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...