Gå til innhold

Solnedgang i Thailand


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig i at rammen er fryktelig stor, men den fungerer hvis inspirasjonen er fra Ikea-kunst. Dette bildet hadde nemlig fungert i en ramme fra Ikea, men ikke bare der. Hadde bildet blitt ribbet for rammen så hadde det også vært et godt reise-reportasje bilde, noe som heller ikke er å forakte.

Dette kan i og for seg fungere som et eksempel på hvordan et godt solnedgangsbilde fungerer. Det bør inneholde et dominerende motiv i forgrunnen, slik at man har et interessepunkt å forholde seg til. En bil kan fungere (he he he), og en palme er også flott. En furu gir ikke samme grafiske effekt, og blir derfor mer uinteressant.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg likte faktisk den første utgaven din best, med "dypere" farger eller hva man skal kalle det.

 

Dr Peedee

6552227[/snapback]

Da er du blitt utsatt for en optisk illusjon, fordi disse to bildene er identiske. Jeg mener det andre er klart bedre. Store rammer blir litt fotografiets svar på klassisk Elton John, utspjåket og veldig, veldig camp. I utgangspunktet regnes vel ikke Ikea-kunst som et hederstegn, men siden så mange liker det så lar jeg det ofte passere. En diskret liten ramme er ofte fint, men blir det for mye så får jeg litt feil assosiasjoner.

Lenke til kommentar
Jeg likte faktisk den første utgaven din best, med "dypere" farger eller hva man skal kalle det.

 

Dr Peedee

6552227[/snapback]

Da er du blitt utsatt for en optisk illusjon, fordi disse to bildene er identiske. Jeg mener det andre er klart bedre. Store rammer blir litt fotografiets svar på klassisk Elton John, utspjåket og veldig, veldig camp. I utgangspunktet regnes vel ikke Ikea-kunst som et hederstegn, men siden så mange liker det så lar jeg det ofte passere. En diskret liten ramme er ofte fint, men blir det for mye så får jeg litt feil assosiasjoner.

6553740[/snapback]

 

Elton John? :)

 

Men selvfølgelig, uten å inn på ordefinisjoner, slik jeg ser det også så er jeg blitt utsatt for en optisk illusjon. For meg så blir liksom det greia når jeg ser på et bilde av den typen. Hvordan fotografen har gjort det, hvilke virkemidler han har brukt, er litt likegyldig på et bilde som dette synes jeg. (Men etterhvert som jeg ønsker å lære mere om foto så øker nok interessen for dette også).

 

Hvor mange solnedganger i Thailand jeg har sett aner snart ikke, men jeg fikk de riktige assosiasjoner og minner da jeg så bildet. Så illusjonen ble skapt, ja. Mine minner er ikke fotorealistiske alikevel.

 

Men jeg litt usikker på hva du mener med identiske? For meg så ville det betydd at hvis vi fjernet rammene så ville det vært helt like, like farger osv...

 

Dr Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Uten ramme er de helt like. Det så jeg med en gang, men det kan hende at den ekstra rammen fikk deg til å se mer "sort" enn det egentlig er.

Med assosiasjoner så mente jeg hvilke assosiasjoner i kunstverdenen jeg får når jeg ser så overdådige rammer. Det er nok min kunstfaglige bakgrunn som gjør at jeg reagerer som jeg gjør når slike rammer brukes, for i min verden en Ikea-kunst ikke regnet som høyverdig, for å si det slik. Det regnes vel mer som noe camp eller kitchy. Jeg ser likevel forbi rammen i de fleste tilfeller, slik at jeg ikke skal dømme et bilde på feil premisser.

Lenke til kommentar
Uten ramme er de helt like. Det så jeg med en gang, men det kan hende at den ekstra rammen fikk deg til å se mer "sort" enn det egentlig er.

Med assosiasjoner så mente jeg hvilke assosiasjoner i kunstverdenen jeg får når jeg ser så overdådige rammer. Det er nok min kunstfaglige bakgrunn som gjør at jeg reagerer som jeg gjør når slike rammer brukes, for i min verden en Ikea-kunst ikke regnet som høyverdig, for å si det slik. Det regnes vel mer som noe camp eller kitchy. Jeg ser likevel forbi rammen i de fleste tilfeller, slik at jeg ikke skal dømme et bilde på feil premisser.

6553905[/snapback]

 

Jeg testet foresten det å fjerne rammene og satt de opp ved siden av hverandre, og fargene er faktisk litt dypere på det første. Men at rammen forsterker det stemmer sikkert. Jeg kan ikke så mye om hva som gjør hva ennå.

 

Uansett så skjønner jeg mere av hva du mente. Og det er jo poenget med slike diskusjoner. :)

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar
Uten ramme er de helt like. Det så jeg med en gang, men det kan hende at den ekstra rammen fikk deg til å se mer "sort" enn det egentlig er.

Med assosiasjoner så mente jeg hvilke assosiasjoner i kunstverdenen jeg får når jeg ser så overdådige rammer. Det er nok min kunstfaglige bakgrunn som gjør at jeg reagerer som jeg gjør når slike rammer brukes, for i min verden en Ikea-kunst ikke regnet som høyverdig, for å si det slik. Det regnes vel mer som noe camp eller kitchy. Jeg ser likevel forbi rammen i de fleste tilfeller, slik at jeg ikke skal dømme et bilde på feil premisser.

6553905[/snapback]

 

 

Ikke for å "ta" deg eller noe, men disse bildene er da temmelig forskjellige.

 

Tok meg friheten å sette de opp mot hverandre, ettersom jeg ble nyskjerrig på den optiske illusjonen som ble nevnt.

 

Likte bildet veldig godt, forresten. :)

post-27183-1154301808_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...