Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 128 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      141
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      122
    • Café creme
      4
    • Americano
      112
    • Caffé Macchiato
      19
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      355
    • Presskanne
      72
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har stort sett kjøpt 4 for 3 på Kaffa. Det blir 0.66 kr/filter med dagens pris, så ganske likt som B&K. Då tar eg samtidig med nokre posar kaffi. Ein kopp med TW-bønner kostar meg ca. 11 kroner, så filteret utgjer ikkje så mykje.

Eg har ikkje fått dei nye V60-filtrene frå Hario til å fungere heilt, så eg har testa litt andre typar. Moccamaster, Filtropa, Rombouts. Fleire av merkene blir sikkert produsert på same fabrikk. Akkurat no brukar eg Ali-filter. Veit ikkje kva dei kostar, men det billegaste på Meny.no er 0.20 kr/filter, så eg betalar neppe meir på Kiwi.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

kaffebox.no har flere typer koniske filter: https://www.kaffebox.no/product-category/bryggeutstyr/filters/?filter_filter-style=cone

Jeg har brukt Cafec T-90 de siste månedene, og det funker greit. T-83 (mørkbrent) er raskest, T-90 (medium mørk) er medium kjapp, mens T-92 (lysbrent) er tregest. Jeg synes T-90 likner mest på de gamle Hario-filtrene, som var ru på begge sider. Innbiller meg at det gjør det litt enklere å styre/senke farten på bryggingen ved å bevege vannstrålen ut mot kantene for å "blåse" litt kaffepartikler fast i filterveggen. Det er ikke like enkelt på de nye Hario-filtrene som er glatte på innsiden.

Har ikke prøvd noen av de andre filtrene fra Cafec, ei heller fra Sibarist, Timemore, Origami. Mulig jeg skal prøve Cafec Abaca+ for å se om det er verdt ekstra kroner? Ellers kom jeg på at jeg har et V60-tøyfilter i fryseren som jeg ikke har brukt på et par år - ikke utenkelig at jeg prøver det igjen også ;) 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

@Zeph, @a_aa, takk for gode tips og interessante  tilbakemeldinger. Foreløpig har jeg bare brukt Hario V60-filtre, men nå skal jeg også eksperimentere med forskjellige typer kaffefiltre. Det begynner å bli mange faktorer å optimalisere for å finne den perfekte koppen med V60-brygg :grin:

"Kaffesokker" i bomull er nytt for meg. Disse ser jo bra ut -- men skal lete etter flere alternativer:
2-pk kaffefilter Hario V60-02, økologisk bomull / CoffeeSock®
https://www.beeorganic.no/products/coffeesock-2-pk-kaffefilter-hario-v60-02-okologisk-bomull
kr 199 for 2 stk. (+ frakt kr 80)

Endret av SpaceHog
typos
  • Liker 1
Skrevet

Kaffefilter er jo nesten, men bare nesten, like spennende som kaffen selv. Personlig føler jeg mange nok legger for stor vekt på selve filteret. Kverning (og helle teknikk for oss som håndbrygger) er minst like viktig. Og typen filter da så klart. Mange (av de litt eldre) savner nok de gamle OG Hario filterne med masse struktur på innsiden, disse var litt lettere å jobbe med siden man kunne helle både tidligere og mer helt i kanten av filteret. Men mye av dette er nok nostalgi, i praksis er ikke målet med håndbrygging å agitere fines mest mulig uansett. Sikkert kontroversielt for noen :) 
Mange av de Europeiske filter tilbyderne har samme produsent, Filtropa var en stor aktør, men har nå stengt ned. Også her blir nok mye flyttet til deler av verden med lavere kostnader(Kina). Hario produserer/produserte også V60 filter i europa (Filtropa) av en lavere kvalitet som det er liten interesse for i Norge siden vi er litt mer kresne på kaffe og forkjellen i pris er/var liten.
Chemex sourcer og produserer sine filter lokalt og tradisjonelt i USA, det er bra.
Hario har jo nå også lansert raskerere Meteor filter til en enda høyere pris. Så det er en trend å utforske ulike filter, og utvalget er blitt ganske stort. Det er bare positivt. Men ikke glem at kaffen er det viktigste, hvis du betaler mer for papirfilter enn for kaffen er det muligens på tide å revurdere noen valg man har tatt på veien ?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Artig at forrige innlegg er fra @KAFFAbutikk (morsomt at dere er aktiv her inne).

Artig, fordi jeg nettopp har kjøpt en Ninja Luxe Café Pro - og nå leter etter de rette kaffebønnene til maskinen min. Etter en del søking, fant jeg ut at kaffebønnene fra Rema1000 med merkevaren "Kolonihagen" kommer fra Kaffa. Veldig kjekt at brennedato står på pakken. Kjøpte en pakke i dag på Rema1000 som ble brent og pakket for en måned siden. 

Men; jeg er fremdeles i utprøvingsfasen. Så får se hva det blir til. 

Ninja overrasket meg. Utrolig brukervennlig, fin og enkel maskin til en gunstig pris. Anbefales!

Kaffebønnene fra Kolonihagen/Kaffa er ennå ikke prøvd. ;P

Blir nok en bratt læringskurve de neste ukene. Etter å ha brygget kjip og sur filterkaffe i over et tiår er det på høy tid med en oppgradering i koppen. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...