Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 126 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      122
    • Café creme
      4
    • Americano
      112
    • Caffé Macchiato
      19
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      354
    • Presskanne
      72
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      48

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg kjøper bønner for 2-3 månader i slengen og legg alle eg ikkje har tenkt å bruke dei neste par vekene rett i fryseboksen med ein tapebit over ventilen. Før dei blir fryst ned har dei stått på benken i 1-2 veker for å sleppe ut CO2. Når posane eg har hatt i kjøkenskapet er tomme doserer eg rett frå fryseboksen og lar posen bli liggande der til den er tom.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk for alle tips, de kommer godt med :grin:

@a_aa Aeropress'en har stått ubrukt nå en stund etter at jeg begynte med V60-brygging -- men nå skal jeg prøve å lage en underekstrahert kaffe. Det blir spennende! Jeg har en for øvrig en Hario Mugen, kanskje den kan gi tilsvarende resultat.

@Zeph, fra nå av skal jeg begynne å se etter kaffeposer med best før dato lagt ut i 2026. Jeg har klart å lure noen riktig gode kaffekopper ut av Coop Blå i det siste, noe som jeg ennå ikke har klart med Coop Kenya.

@Simen1, @Zeph: Jeg har nok syndet litt med oppbevaringen av kaffebønnene, siden de kun har vært oppbevart i romtemperatur. Når oppryddingen i fryseren er unnagjort, skal også jeg begynne å fryse ned kaffeposene.

Endret av backtoback
  • Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Er det noen som har prøvd de re-usable capsule for Dolce Gusto?

Jeg er lei variantene og tenker forsøke lage mine egne, men er litt usikker på om de kapslene vil fungere med tanke på blant annet det lille hulle nålen lager?

Skrevet (endret)

Har noen prøvd disse økologiske og plastfrie kaffekapslene?
https://www.beeorganic.no/manufacturers/terramoka

Jeg er litt bekymret over mikroplast og forsøker bevist å begrense det så overhodet mulig (umulig å bli helt kvitt mikroplast i hverdagen). Dessverre finnes det ingen kaffemaskiner i dag som har helt 100% plastfri vannbane under bryggingen. Tror selv Sage har litt plast, selv om hele utsiden er i metall.

Så kan ikke gjøre så mye mer med kaffemaskinene såfremt jeg ikke betaler ekstremt mye for en Sage, eller går over til håndbrygging. Det lille jeg kan gjøre er å begrense mikroplasten i kapslene jeg bruker.

Jeg har en Onyx Kaffekapselmaskin, som har adapter til både Nespresso og DolceGusta, og filterkaffe.
KAPSELKAFFEMASKIN

For Nespresso mener jeg å ha lest at kapslene er laget i aluminium. Lokket på Nespresso virker å være noe annet enn plast og minner meg litt om en slags aluminiumsfolie.

Det virker som selve kapselen er i plast, men lokket er laget i aluminium står det her.
https://www.elkjop.no/brand/nescafe-dolce-gusto/resirkuler-nescafe-dolce-gusto-kapsler
Men følelsen jeg får fra Dolce Gusto er 100% plast, ikke noe aluminiumslokk der.

Kanskje jeg heller skulle gå over å bruke den filterkaffe-adapteret heretter, men det er så mye enklere om morgenen å bare ta en kapsel og lage kaffe.

Endret av DJViking
Skrevet
DJViking skrev (6 minutter siden):

Jeg er litt bekymret over mikroplast og forsøker bevist å begrense det så overhodet mulig (umulig å bli helt kvitt mikroplast i hverdagen). Dessverre finnes det ingen kaffemaskiner i dag som har helt 100% plastfri vannbane under bryggingen. Tror selv Sage har litt plast, selv om hele utsiden er i metall.

Går bekymringen mer i retning egen helse enn i retningen spredning i naturen? I så fall så kan jeg anbefale andre måter å brygge kaffe på enn med kapsler. F.eks

• Bialetti (kun metall)
  • Rancilio Silva (kun metall, eventuelt + papir hvis du vil ha filtrert bort litt usunne oljer, eller
  • kokekaffe på kjele (kun metall)

Det sagt så kan visstnok både aluminium, kobber og nikkel (i rustfast/syrefast) potensielt ha helsemessige ulemper, så det er egentlig ingen gratis lunsj i noen av valgene.

_____

Hvis bekymringen går mer i retning mikroplast i naturen så husk at det er viktig å kaste kapslene i søpla, ikke i naturen. Det aller meste av plast og mikroplast som samles inn gjennom både sortert plast og i restavfallet, brennes og forsvinner.

Skrevet (endret)

Det er litt begge deler, men mest rundt min egen helse. Veldig få ennå som vet helt sikkert hva mikroplast gjør mot kroppen. Det er noen studier rundt mikroplast, men ingen konklusjoner såvidt jeg vet.

Sitat

Studier har koblet mikroplast i blodet til en høyere risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag. Andre studier peker på at mikroplast kan være knyttet til sykdommer som demens og kreft.

Jeg har kvittet meg med så mye plast på kjøkkenet som er mulig. Min største kilde for mikroplast nå er antagelig matemballasje og kaffekapsler.

En liten stund gikk jeg over til håndbrygging med pour-over, men det tok så lang tid på morgenen, og jeg ville bare ha en kopp kaffe så fort som mulig. Samt at kaffen ble aldri ordentlig varm da jeg skulle drikke den. Pour-Over tar såpass lang tid at selv kokende varmt vann blir bare lunket når det er klart å drikke. Derfor gikk jeg over til min nåværende Onyx Kapselkaffemaskin.

Endret av DJViking
Skrevet
DJViking skrev (49 minutter siden):

Det er litt begge deler, men mest rundt min egen helse. Veldig få ennå som vet helt sikkert hva mikroplast gjør mot kroppen. Det er noen studier rundt mikroplast, men ingen konklusjoner såvidt jeg vet.

Ingen konklusjoner er et tydelig signal: Ingen påvist effekt og forskere som vil ha mer penger til å forske mer, kjøre mer statistikk og rett og slett beholde jobben sin lengre.

Jeg kjenner faktisk en forsker på mikroplast og hun sier at folks bekymringer ofte er overdrevne og misinformerte fordi de fokuserer på feil ting. F.eks er det sjeldent noe problem å spise litt plastbiter fra matemballasje fordi disse generelt ikke har skadelige tilsetningsstoffer. Plasten sklir enkelt og greit gjennom systemet som en inert partikkel. Folk har også en rar oppfattelse av hvor de får i seg mikroplast, særlig av typer som kan inneholde farlige tilsetningsstoffer. Den verste kilden er dekkstøv som pustes inn. Dekk inneholder skadelige tilsetninger og kvantumet er veldig stort sammenlignet med andre kilder. Husstøv fra blant annet syntetiske tekstiler er en annen stor kilde, men der er det mindre skadelige tilsetningsstoffer.

De helsemessige bekymringene over hva man får inn gjennom munnen er også svært ubalansert hos mange som spør om mikroplast. Det man bør bekymre seg for er overveldende: usunt kosthold. Usunne typer fett, fedme, risiko for diabetes, sukker, vitaminmangel, akrylamid, natrium osv osv.

Så man burde egentlig ta et steg tilbake og får riktig balanse i bekymringene sine. Deretter fokusere på de områdene som har størst betydning for helsa.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...