Gå til innhold

Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"+ Mindre dybdeskarphet takket være større bildebrikke" som fordel på dslr. Dette bør føres opp som ulempe også.

 

Eventuelt kan jeg endre dette til "Mulighet for mindre dybdeskarphet takket være større bildebrikke" Dette avhenger jo av objektiv/ blender.....

 

Forøvrig har vi jo fortsatt mulighet til å ha samme dybdeskarphet som på kompaktene, så jeg har problemer med å se ulempen. Dersom det er noe jeg ikke har fått med meg må du eller noen andre informere meg.

 

Dessuten er jeg ikke sikker på om den marginale forbedringen av bildestøy fra D70 på høy ISO er verdt å nevne som fordel på D50.

 

Jeg har valgt å ta med 350D og 50D med tanke på støy siden det er de som har fått mest skryt for dette.

 

En fordel med D50 må da være prisen?

 

Prisen er det enkleste for en nybegynner å skjønne :) Forøvrig mener jeg at pris ikke bør være et hovedargument for å velge et av kameraene i denne prisklassen, siden prisen i liten grad skiller kameraene. Det viktigste er å finne er et kamera som ligger godt ergonomisk i hånda og som fyller dine spesielle behov (om du har noen).

 

Ulempe med 350D: manglende spotmåling som Anew påpeker.

 

Fordel med 350D: mindre og mer kompakt, perfekt for små hender.

 

 

STOR fordel med D70/D50: blitzsync på 1/500. Meget hendig for utfyllingsblitz.

 

Oppdatert

 

 

Dette burde også kanskje nevnes, da denne tråden tar for seg billige dslr: Søkeren er mye mindre og mørkere enn på sine dyrere modellbrødre. Dette kommer overraskende sjeldent fram i tester.

6546640[/snapback]

 

Siden dette gjelder alle kameraene i klassen, vil jeg heller ta med de som skiller jeg ut den ene eller andre veien. På bakgrunn av dette har jeg oppdatert Pentax istDS.

Lenke til kommentar

Nå har denne ligget død noen dager, jeg tenker å oppdatere med viktige begreper som crop-faktor og zoom vs brennvidde. Er det noen som har noe å tilføye før jeg setter igang?

 

ps er det fortsatt ingen som har info om Pentax/ Samsung (herr brun har vel pentax), olympus og canon.

Lenke til kommentar
Nikon D70/D50:

Ikke mulighet for ISO 100.

6567455[/snapback]

Dette har vært diskutert tidligere, og det må i tilfelle begrunnes hvorfor dette er en ulempe. D70 har lukkertid på 1/8000, som gir deg samme muligheter ifht. store blendere som et kamera med ISO 100 og 1/4000 (stort sett alle andre).

 

D50 går riktignok bare til 1/4000, men hvor mange kan med hånden på hjertet si at det er et problem?

 

To ganger i løpet av sommeren har jeg sett lukkertid på 1/8000. Det ene var et snapshot ved f/2.8 (fordi det var det blenderen var satt til og jeg ikke rakk å tenke - det mest hensiktsmessige hadde vært blender 11 eller der omkring) og det andre en noe mer gjennomtenkt komposisjon ved f/2, hvor ISO var glemt på 400 ...

Lenke til kommentar

Kanskje føre opp hvilke modeller som har nedblendingsknapp? Vet hvertfall at min D50 ikke har det, og det er en liten irritasjon for meg. Kanskje du kan føre opp hva slags minnekort som støttes? D50 og istDL bruker vel feks SD, og resten CF. Evt nevne det på de modellene som ikke bruker CF? Men nå kommer jo nikon med ny D80 som bruker SD også.. vet ikke hva som er best å nevne egentlig.

 

Pentax istDL bruker så vidt jeg husker "vanlige" AA batterier, men kan også bruke en annen type jeg ikke husker hva heter. Det er vel kanskje både en fordel og en ulempe.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Enig med Anew i at ISO 100 i realiteten ikke er noen ulempe og at det ikke bør skrives inn i gaiden.

 

Er det vanlig med en DOF-previewknapp på entrylevel speilrefleks? Jeg innbiller meg at det ikke er vanlig og i så fall kan det føres opp som en av fordelene til 350d.

Endret av wiley
Lenke til kommentar

De to Olympusmodellene har vel ikke bare mindre søkere enn gjennomsnittet, men de minste SLR-søkerne i det hele tatt. Det er vel en følge av den lille sensoren. Jeg har kun kikket på E500 (som var skrekkelig), og E330 skal vel faktisk være hakket værre som følge av LiveView-opplegget.

Lenke til kommentar

Det med at en ikke kan bruke Iso 100 kan fint være en ulempe jo. Dette merket jeg i dag da jeg skulle ta bilde av en elv i bevegelse. Her skulle det vise at elven bevegde seg, og da trengte jeg litt lange lukkertider.

Til normalt bruker jeg Iso 200, fordi da får jeg raske nok lukkertider til det jeg trenger.

Men i dag, da ble lukkertiden for rask på Iso 200, og jeg måtte gå ned til iso 100. Så viss jeg ikke hadde hatt denne muligheten hadde jeg ikke fått bildet slik jeg ville.

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
Det med at en ikke kan bruke Iso 100 kan fint være en ulempe jo. Dette merket jeg i dag da jeg skulle ta bilde av en elv i bevegelse. Her skulle det vise at elven bevegde seg, og da trengte jeg litt lange lukkertider.

Til normalt bruker jeg Iso 200, fordi da får jeg raske nok lukkertider til det jeg trenger.

Men i dag, da ble lukkertiden for rask på Iso 200, og jeg måtte gå ned til iso 100. Så viss jeg ikke hadde hatt denne muligheten hadde jeg ikke fått bildet slik jeg ville.

Manuelle innstillinger? Forutsetter jo selvfølgelig at man har satt seg inn i å bruke dem, men dog...

Lenke til kommentar
Manuelle innstillinger? Forutsetter jo selvfølgelig at man har satt seg inn i å bruke dem, men dog...

6587581[/snapback]

 

Litejk ønsket nok å oppnå lang lukkertid for ikke å fryse elvens bevegelse. Med ISO 200 kan det være fryktelig vanskelig på dagtid, selv om du blender langt ned (med de uheldige konsekvenser det har for skarpheten). ISO 100 gir deg jo dobbelt så lang lukkertid, men som sagt kan man løse problemet med ND-filter.

 

Dette er typisk en sånn greie som man støter på en gang eller to i året.

Lenke til kommentar
Du har et poeng, Litejk. ND-filter fikser naturligvis biffen, men det forutsetter at man har et.

6586601[/snapback]

 

Nå må dere kutte ut å tulle. At et kamera ikke kan gå under ISO200 er jo helt klart

dumt. Om man vil ta bilde av en foss, elv eller andre ting man vil danne slør-effekt og trenger lenger lukkertid så må man ofte gå under 200.

Å si at man ikke trenger pga at man kan bruke ND-filter osv er som å si at støy ved høy ISO ikke spiller noen rolle da man kan bruke Neat Image.

 

Sitat:

Nikonene har den udiskutabelt mest avanserte lysmålingen, som tar hensyn til et svært stort antall variable.

Svar:

Da bør man også få med at Canon har den udiskutabelt mest avanserte støyegenskapene.

 

Mvh

S

Lenke til kommentar
Du har et poeng, Litejk. ND-filter fikser naturligvis biffen, men det forutsetter at man har et.

6586601[/snapback]

Å si at man ikke trenger pga at man kan bruke ND-filter osv er som å si at støy ved høy ISO ikke spiller noen rolle da man kan bruke Neat Image.

6604022[/snapback]

 

Jeg må inrømme at jeg ikke helt skjønner analogien mellom et filter og software. Som tidligere nevnt, så er jeg tilbøyelig til å akseptere at dette er en svakhet ved D50, men det må begrunnes bedre enn dette. Er det noen D50-eiere som oppfatter dette som en svakhet?

 

Når det gjelder støy, så er det ikke udiskutabelt at 350D er bedre enn D50 på dette punktet. Se for eksempel denne sammenligningstesten: http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page24.asp

 

Tyngre Kanoner, som 30D, er ikke med i denne guiden, presumtivt pga. pris. Det er mulig det er bedre på høy ISO - fullformathusene er det utvilsomt, men til en pris.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

I flg denne så ser det ut som Nikon har samme støy på ISO400 som Canon har ved ISO800. http://www.digit.no/wip4/photo.epl?id=37185&id2=39528

 

Men disse bildene er kanskje missvisende?

 

Uansett støy eller ei, så er det et minus om et kamera har mindre ISO-område.

Jeg har faktisk hatt bruk for min ISO50 flere ganger. Men det kommer nok litt ann på brukeren. Både D50 & 350D har sine pluss og minussider, men begge kamera er knallgode.

 

Jeg er vell kanskje innhabil siden jeg har 2stk 350D & 1stk 5D

 

Mvh

S

Lenke til kommentar
I flg denne så ser det ut som Nikon har samme støy på ISO400 som Canon har ved ISO800. http://www.digit.no/wip4/photo.epl?id=37185&id2=39528

Men disse bildene er kanskje missvisende?

6604311[/snapback]

Bildene er vel i beste fall egnet til å illustrere at testene er uenige? Jeg klarer ikke å lese noe ut av dem på denne skjermen Hovedpoenget er at 350D og D50 begge får fremhevet lavt støynivå i guiden. Å fremheve den ene som mye bedre enn den andre ville trolig være feil.

 

Jeg ser poenget med at et stort spenn av tilgjengelige ISO-verdier er positivt. Man kan kanskje si noe sånt som "Laveste ISO på 200, men dette kan kompenseres for med ND-filter" ?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Da har jeg lagt inn en enkel forklaring på cropfaktor (denne har jeg stjålet fra Kigulu, håper det går greit) og brennvidde.

 

Dersom jeg har skrevet noe feil, regner jeg med å bli arrestert av akam-politiet.

 

Edit jeg ser det har kommet flere innspill, jeg skal gå gjennom disse når jeg får tid.

Endret av kimare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...