Gå til innhold

Kjøpegaid for digitalspeilrefleks/ dSLR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med objektivutvalget? Hos Sony og Pentax er pt utvalget noe begrenset på nye objektiver, men det er et stort bruktmarked.

Fourthirds? Bra men dyrt.

 

Merkbart dyrere enn for tilsvarende fra konkurentene?

 

Jeg har jobbet som frilansjournalist/fotograf et par år, og må ærlig innrømme det er lettere å komme til for eksempel et ulykkessted med et speilreflekskamera rundt halsen, enn et lite digitalt pocket-kamera.

Politiet ser med det samme det er snakk om presse, og ikke nyskjerrige forbipasserende, og gir adgang til området.

 

Dette er nok ikke særlig relevant for folk flest, men mtp stabiliteten som Crazysteps nevner er jo et poeng. Dette gir svært gode utslag, spesielt når det i tillegg er kombinert med stabilisering enten i hus eller objektiv.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med objektivutvalget? Hos Sony og Pentax er pt utvalget noe begrenset på nye objektiver, men det er et stort bruktmarked.

Fourthirds? Bra men dyrt.

 

Merkbart dyrere enn for tilsvarende fra konkurentene?

Tja.

 

På noen punkter er det billigere. Du får en meget skarp og god 150mm f2 for litt under 20000 fra Olympus, om jeg ikke husker feil. Jeg vet ikke om du i det hele tatt får 200mm f2 fra Canikon, og en 300mm f2 (om vi tenker fullformat) vil også være morbid mye dyrere enn 20000. Ellers tror jeg du sliter med å finne noe som matcher 28-70 f2 på fullformat (Oly 14-35 f2 SWD) eller 70-200 f2 (Oly 35-100 f2) hos andre produsenter. 35mm macro er ganske billig, kitoptikken er rimelig billig og er likevel skarp nok for omentrent alle.

 

Men, på den annen side. Om jeg ikke husker helt feil koster Sigma 18-50 f2.8 3200 for Canon og Nikon, mens den koster urimelige 4200 for 4/3. Ellers er 50mm f2 et dyrt objektiv sammenlignet med optikk i samme område fra Canikon, men det er da også utrolig skarpt.

 

Leksen er uansett at du får det du betaler for.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du i det hele tatt får 200mm f2 fra Canikon, og en 300mm f2 (om vi tenker fullformat) vil også være morbid mye dyrere enn 20000.

Nikkor 200 f/2 VR koster $4000 fra B&H, eller rett under 30k fra fotovideo. Canon har vel nylig sagt at de jobber med noe tilsvarende. 300 f/2 har jeg ikke lyst til å tenke på. :)

 

Edit: Canon hadde forøvrig tidligere en 200 f/1.8 L.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Herregud så mange ulemper det var med Nikon D40 da.. Bør jeg spare en måned ekstra og heller velge et noe dyrere kamera?

Kanskje ikke helt den rette tråden for en slik diskusjon (trådene om D40-kjøp er utallige på forumet), men ulemper som "mangler DoF-knapp" ol. er i mine øyne litt søkte. Søkeren på billigkameraene er stort sett for dårlig til at man har noen nytte av den uansett, og har du aldri hatt en, så vil du aldri savne en.

 

D40 er et nybegynnerkamera for folk uten ambisjoner om å bli noe mer. Entusiaster bør se på noe annet. IMHO.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Men vil jeg som nybegynner få det jeg forventer eller kommer jeg til å irritere meg over ting? Jeg er en nybegynner som er på det nivået der man akkuratt har begynt å lese om lukkertid, kameraets oppbygning, blablabla. Med andre ord vet jeg ikke hva jeg krever. Jeg vil ha et kamera som jeg ved litt øving kan få bra bilder av, og kan bygge på etter hvert med bedre utstyr etterhvert som nivået mitt øker. Det være seg objektiver, lerret & lys og slike ting. Forresten, hva faen er HDR? Har sett noen har nevnt det, og fått noen kule bilder ved å bruke det.

 

Jeg ser for meg at mitt bruk av kameraet blir daglig bruk der jeg stiller så og si null krav til det, og litt hobbybruk med portrettbilder. Om jeg skal ha portrettbilder med modell når den tid kommer må jeg i alle fall skaffe meg lerret og lys har jeg skjønt..

Endret av Insty
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg ser at Kimare i det stille bla. har lagt til Sony A200, og oppdatert litt rundtomkring. Bra! Det jeg legger merke til er at praktisk talt alle nå har pluss for god bildekvalitet. Blir ikke dette da litt meningsløst?

 

Ellers håper jeg at folk med bla. K20D og etterhvert D60 og 450D mv. hjelper Kimare med sine erfaringer!

Lenke til kommentar

Smeller opp noe på de to jeg har siden mange også nybegynnere vurderer kameraer også i denne klassen.

 

Føler behov for å skrive noe om hvordan kameraet forholder seg til hvilket nivå fotografen er på, selv om disse alltid er flytende. D60 er typisk et nybegynner / alternativ til kompaktkamera, mens D80 blir seriøs amatør, D300 er semi-gærning (meg med andre ord) og D3 proff. Vet ikke om kjøpegaiden burde ha en oversikt rett og slett? Hva finnes ute der og hvor faller de i nivå?

 

Nikon D200

Bildekvalitet

+ Meget god bildekvalitet

+ Fåes i kit med utmerket optikk (18-70/16-85VR/18-200VR)

 

Funksjoner

+ Rask autofokus

+ Stor og lys søkerg

+ Eget AF-hjelpelys

+ Flere programmerbar FUNC-knapper

+ Belyst ekstra skjerm på toppen for teknisk informasjon

+ To kommandohjul

+ Automatisk lysmåling med eldre Nikkor objektiver

+ Overlegen ergonomi

- Tullete plassering av fokusmodusbryteren (AF-C, AF-S, M)

- For sportsfotografering så kunne initiell fokus vært ennå raskere

 

Utvidelsesmuligheter

+ God tilgang til objektiver og utstyr (nytt og brukt)

+ Innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

 

 

Nikon D300

Bildekvalitet

+ Bildekvalitet antagelig det beste kameraet med denne brikkestørrelsen (sammen med Canon 40D)

+ Fåes i kit med utmerket optikk (18-70/16-85VR/18-200VR)

 

Funksjoner

+ Har "alt" inkludert LiveView

+ Veldig rask autofokus

+ Avansert følgefokus, 3D med opptil 51 punkter

+ Stor og lys søker med 100% dekning

+ Eget AF-hjelpelys

+ Flere programmerbar FUNC-knapp og egne programmer (fra meny)

+ Belyst ekstra skjerm på toppen for teknisk informasjon

+ To kommandohjul

+ Automatisk lysmåling med eldre Nikkor objektiver

+ Overlegen ergonomi

+ 8 biler pr sekund med vertikalgrep (6 uten)

- Tullete plassering av fokusmodusbryteren (AF-C, AF-S, M)

- For sportsfotografering så kunne initiell fokus vært ennå raskere

 

Utvidelsesmuligheter

+ God tilgang til objektiver og utstyr (nytt og brukt)

+ Innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

+ Veldig solid vertikalgrep (magnesium) med utvidet funksjonalitet

Lenke til kommentar

Jeg har valgt å sette grensen ved det som ligger naturlig innenfor "nybegynner-klassen". Når deg gjelder god bildekvalitet på alle er det nettopp fordi "alle" dSLR har generelt god bildekvalitet. Hvordan skal vi sette skillet på god og dårlig?

Dog er noen bedre på iso mm. Jeg har valgt å gjøre det på denne måten for å få fokus på at man faktisk får god bildekvalitet uansett dersom man kjøper dSLR. Det er andre ting i større grad skiller kameraene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...