Gå til innhold

Høyere utdanning 2006/07 - hva kom du inn på?


Gjest Slettet+piuwsgfdk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner. Men slikt som de av dere som ikke akkurat har veldig konkrete jobbmuligheter, eksempelvis "teknologistudiet i fysikk og matematikk" og "Astronomi og meteorologi". Sikkert kjempe morsomt og spennende og alt det der hvis du liker det, men skal dere bli forskere, eller en ny Knut Jørgen Røed Ødegård?

6536232[/snapback]

 

Neida, med utdanning innen fysikk og matte kan man f.eks. bruke erfaringen med tungregning til å bli analytikere av forskjellige slag. Statoil bruker bl.a. matematikere til å beregne oljereserver osv. Mange fysikere/matematikere blir dessuten ansatt som ledere (på ulike nivå) fordi de ofte er analytiske, kritiske og vant til å løse problemer selvstendig. En statistikk fra NTNU viste at omtrent 90% av de uteksaminerte i industriell matematikk fikk jobb med det samme etter endt studium. Hvis man da er flink, vil man sannsynligvis kunne ende opp med en god jobb.

Lenke til kommentar
Neida, med utdanning innen fysikk og matte kan man f.eks. bruke erfaringen med tungregning til å bli analytikere av forskjellige slag. Statoil bruker bl.a. matematikere til å beregne oljereserver osv. Mange fysikere/matematikere blir dessuten ansatt som ledere (på ulike nivå) fordi de ofte er analytiske, kritiske og vant til å løse problemer selvstendig. En statistikk fra NTNU viste at omtrent 90% av de uteksaminerte i industriell matematikk fikk jobb med det samme etter endt studium. Hvis man da er flink, vil man sannsynligvis kunne ende opp med en god jobb.

6537723[/snapback]

Skjønner. Og alle som velger slike studier da har en spesielt interesse for emne og ikke gjør det bare på grunn av jobbmuligheter?

Lenke til kommentar
Skjønner. Og alle som velger slike studier da har en spesielt interesse for emne og ikke gjør det bare på grunn av jobbmuligheter?

6538185[/snapback]

Man kan ikke si alle, men det er helt klart at de fleste har en viss interesse innen emnet. Om det er hovedinteressen eller bare en relatert interesse varierer ofte, og det er da jobbmuligheter spiller inn på valget.

Lenke til kommentar
Ahh, sjekket nettopp på grunn av denne tråden.

 

Kom inn på det jeg hadde søkt på:

Lærerutdanning med mastergrad i realfag (5 år)

 

Game on!  :w00t:

6517692[/snapback]

 

Heyhey, endelig kan jeg si: "Jeg skal bli det samme som LarsP". Bortsett fra at jeg er to år på vei og er litt lenger sør. :thumbs:

 

 

UiO Astronomi og meteorologi

6525987[/snapback]

 

Heyhey, velkommen til gjengen. Ikke at jeg skal ta astronomi, men planlegger en god fordypning i fysikk, og det er det mange andre som gjør også etter å ha startet på FAM. Veldig mange har planer om astronomi, men finner etterhvert ut at det er sykt mange flere valg (og -muligheter) innen fysikk.

 

Heyhey, morsomt å se at det er så mye variert her i år. I fjor var det nesten bare realister som skulle til NTNU koste hva det koste vil.

 

Heyhey, takk for mey.

Lenke til kommentar
Skjønner. Men slikt som de av dere som ikke akkurat har veldig konkrete jobbmuligheter, eksempelvis "teknologistudiet i fysikk og matematikk" og "Astronomi og meteorologi". Sikkert kjempe morsomt og spennende og alt det der hvis du liker det, men skal dere bli forskere, eller en ny Knut Jørgen Røed Ødegård?

6536232[/snapback]

Folk som har utdannelse innen realfag er veldig etterspurte. Statoil trenger f.eks. meteorologer for å finne ut hvor det er best å sette en oljeplattform osv.

NASA er vel sikkert interessert i noen astronomer. Finnes mange forskjellige muligheter.

Lenke til kommentar

Kom inn på marin teknikk på NTNU. Takka imidlertid nei, i og med at jeg tar et år på folkehøyskole. Virka så slitsomt å begynne rett på studiene. :p

 

Førstevalg var bygg og miljø, og der kommer jeg veldig sannsynlig inn neste år når jeg har fått ekstrapoeng for alder og folkehøyskole, hvis det ikke skulle skje noe drastisk. Imidlertid er jeg ikke helt sikker ennå på hva jeg vil utdanne meg til, så jeg får gruble på det fram til våren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har alt gått et år på sykepleierstudier, trives igrunn godt. Litt vanskelig å holde seg konsentrert i forelesningene til tider, med tanke på at det er en ratio på 9/10 jenter rundt meg, men det kan jeg leve med. :D

 

Har dog vurdert å prøve å komme inn på fysioterapi i Nederland når jeg er ferdig, kan aldri få nok utdanning og da sitter jeg isåfall med to bachelor grader i helserelatert arbeid, så kan forhåpentligvis få meg en grei jobb og mulighetene til et variert arbeid.

 

Lykke til med studiene til dere alle forresten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...