Gå til innhold

Firefox-dagen feires


Anbefalte innlegg

Haha, jess, jeg kan få navnet mitt inn blant flere hundre tusen andre i en fil som kun 0.1% av verdens populasjon kommer til å glane i ;)

6513016[/snapback]

Tror du virkelig at 1 av 1000 personer, altså totalt 6 millioner personer, vil se på kildekoden til Firefox? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, jess, jeg kan få navnet mitt inn blant flere hundre tusen andre i en fil som kun 0.1% av verdens populasjon kommer til å glane i ;)

6513016[/snapback]

Tror du virkelig at 1 av 1000 personer, altså totalt 6 millioner personer, vil se på kildekoden til Firefox? :p

6513107[/snapback]

Ja, sikkert en del som laster ned kildekoden kun for å sjekke at navnet deres virkelig står der :)

 

edit: kanskje ikke 6 millioner, men tror uansett det blir over millionen :p

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Må si at jeg synes dette virker noe menligsløst. Selv om det sikkert er ganske få som leser kildekoden (og nærmest ingen som leser seg gjennom hele navnelista) så synes jeg det er unødvendig lagringsplass og unødvendig mye administrering for å oppnå denne unødvendige ekstra lagringsplassen.

 

Bare for å komme med noen små estimat:

La oss anta at 1 million personer verver andre. Folkene hos mozilla bruker 5 sekunder per person for å verifisere det og legge inn navnet, dvs. totalt 1388 arbeidstimer eller ca 2/3 årsverk på dette unyttige arbeidet i stedet for på mer nyttige arbeidsoppgaver. Hvert navn tar i gjennomsnitt 15 tegn (unicode 2byte/tegn). Kildekoden komprimeres sikkert med zip før den legges ut. Zip greier sikkert en komprimeringsgrad på rundt 95% på slik tekst. Dvs at den komprimerte kildekodefila bruker 1,5MB ekstra. Hvis så mye som 1 million gidder å laste ned kildekoden så vil serveren til mozilla belastes med 1,5TB ekstra opplasting, noe som sikkert er en lett for serverene deres, men likevel 1,5TB unødvendig trafikk som skal spres rundt på kloden og sikkert utgjør noen kroner i båndbredderegning for mozilla.

 

Internet Explorer er forsåvidt "gratis", tidligere måtte kundene vel betale i tillegg for det.

6512128[/snapback]

Det er fint du skriver gratis i gåseøyne. Dvs. man kan få I.E. gratis på lovlig vis ved å bruke gratis betaversjoner av windows, ellers må man enten kjøpe windows, bruke I.E. uten lisens eller droppe helt å bruke det. (For det finnes vel ikke I.E. til Linux eller andre OS? eller kanskje det finnes til mac?)

Lenke til kommentar

Det er fint du skriver gratis i gåseøyne. Dvs. man kan få I.E. gratis på lovlig vis ved å bruke gratis betaversjoner av windows, ellers må man enten kjøpe windows, bruke I.E. uten lisens eller droppe helt å bruke det. (For det finnes vel ikke I.E. til Linux eller andre OS? eller kanskje det finnes til mac?)

6513546[/snapback]

Mener at det er I.E. på Macene på skolen... Selv om det blir brukt firefox istede :yes:

Lenke til kommentar

Dette er jo utelukkende et pr-stunt. Helt greit og orginalt stunt.

De fikk jo en sak på hw.no med det, samt mange kommentarer her.

 

Det blir også feil å regne administrasjonskostnader som om det gir tapt progge-tid, dette er markedsføring og markedsførere programmerer ikke.

Jeg tviler dessuten på at de gjør noe manuell navnesjekk. Det er nok en automatisert sjekk men at de kanskje manuelt sjekker tvilstilfellene, så den faktiske tiden brukt på det blir neppe 2/3 årsverk.

 

Jo flere brukere firefox/opera får jo bedre blir IE og den generelle standarden, jo bedre blir nettsider for folk flest og jo enklere blir jobben for de av oss som jobber med web, så jeg synes det er et bra tiltak.

Lenke til kommentar
Det er fint du skriver gratis i gåseøyne. Dvs. man kan få I.E. gratis på lovlig vis ved å bruke gratis betaversjoner av windows, ellers må man enten kjøpe windows, bruke I.E. uten lisens eller droppe helt å bruke det. (For det finnes vel ikke I.E. til Linux eller andre OS? eller kanskje det finnes til mac?)

6513546[/snapback]

Internet Explorer for Mac har ikke blitt oppdatert siden juni 2003. Det kan nevnes at layout-motoren i versjon 5, Tasman, var i sin tid en av de aller beste når det gjaldt webstandarder, så Microsoft kan viss de vil :)

Lenke til kommentar
Dette er jo utelukkende et pr-stunt. Helt greit og orginalt stunt.

De fikk jo en sak på hw.no med det, samt mange kommentarer her.

 

Det blir også feil å regne administrasjonskostnader som om det gir tapt progge-tid, dette er markedsføring og markedsførere programmerer ikke.

6513732[/snapback]

Nå vil ikke jeg kalle PR for produktivt arbeide, men da er vi inne på en helt annen diskusjon :)

Lenke til kommentar
blir vell noe i denne duren..

 

/* En drøss med navn

*  En drøss med navn

*/ En drøss med navn

 

6511666[/snapback]

 

Nope. Utdrag fra faq-en på disse sidene:

 

How will our names be included in Firefox 2?

 

If both you and your friend opt-in to have your names included, we’ll add your names to an interactive Firefox friends display that will be accessible from within Firefox 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...