Gå til innhold

Kom inn på allmenn GK!


TOO TRILL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men så skal det sies at du bare postet sekunder før meg, altså hadde ikke jeg noe svar på det før jeg postet.

 

Uansett, om man ikke har en helt sikker formening om hva man vil bli kan man tenke seg om og se i andre retninger enn bare almennfag. F.eks, du kan ta 3 år med skogbruk (første året er ikke kun fokusert på det da), og da få studiekompetanse ved å bygge på fagene samtidig som du tar linjer som fører til både studiekompetanse/arbeid innen linjen du går på. Samtidig gjelder vel med enkelte annleggsfag (om jeg ikke husker feil??) og annet, bare tok et eksempel.

Var ikke direkte siktet til deg, ditt valg er best for deg, bare så du vet akkurat det. Aner ikke hvorfor jeg dro det fram, men slik får det nå være. Samma det.

Lenke til kommentar

Gratulerer

 

(Ikke les vidre om du virkelig er lykkelig for å komme inn)

 

Jævlig synd at ungdommen i dag har fått oppfattelse av at du må gå på allmenn for å få en bra jobb senere i livet.

Hva med å satse på jobben som du vil ha, og ikke samfunnet vil ha?

Jeg har studiekompetanse, gjennom 2år på mekken og kjøretøy, og et år på allmenne påbygg... Selv om det er kjekt med generell studiekompetanse, og det ser litt bra ut på CV'en, så vil jeg også påstå at forutenom folka jeg møtte der, så var det ene året på VK2 veldig bortkasta for en som meg, som vil ha karriere i bil-bransjen.

Og en annen ting MANGE tror, er at uten utdanning, får du ikke jobb...

Finnes utallige folk uten utdanning som er blandt verdens rikeste. Gates, Trumph, Røkke, osv...

 

Men som sagt, min mening om allmenn, er tre år med BS for å få realfag... Dette kan du jo gå halvårskurs for å få om du ha Generell studiekomp...

Om jeg skulle ha generell studiekompetanse only, ville jeg nok gått den veien jeg gjorde. 2år med moro, 1år med simpel allmenn...

Lenke til kommentar

Først av alt, gratulerer.

 

Overse Ezos utsagn; han virker som en som liker å se på allmenn/yrkesfaglig som to grupper i krig.

 

Og en annen ting MANGE tror, er at uten utdanning, får du ikke jobb...

Finnes utallige folk uten utdanning som er blandt verdens rikeste. Gates, Trumph, Røkke, osv...

 

Men som sagt, min mening om allmenn, er tre år med BS for å få realfag... Dette kan du jo gå halvårskurs for å få om du ha Generell studiekomp...

Om jeg skulle ha generell studiekompetanse only, ville jeg nok gått den veien jeg gjorde. 2år med moro, 1år med simpel allmenn...

6504290[/snapback]

 

Er det virkelig nødvendig å ta med verdens absolutt rikeste i denne sammenhengen? De utgjør tross alt langt under 1 promille av verdens befolkning. (Donald Trump har dessuten en bachelorgrad).

 

Tre år med BS for å få realfag? Var langt flere som tok SK/rettslære/engelsk/etc. enn realfag i mitt kull.

Tar du halvårskurs for å få realfagene så havner man vel også utenfor primærkvotene, og det er det ikke alle som ønsker.

Lenke til kommentar

allmennfag er ikke bare dumt heller. jeg er nå ferdig med 3 år og har bygget meg en kraftig spesiell studiekompetanse med matematikk og fysikk. videre skal jeg inn på elektroingentiør linje for å ende opp i jobb som inspektør for elektriske anlegg eller noe i den duren.

 

men husk, det viktigste av alt når det gjelder utdanning er å gå etter det man har interesse for og like å holde på med, ikke fordi vennene dine gjør det eller det er mye penger i det. da blir du neppe lykkelig :p

Lenke til kommentar
Men 3 år med dette gjør meg bedre stilt til videre utdanning enn 1 år med allmenne fag.

6502948[/snapback]

 

Ikke at det er sant, men den setningen kunne hørtes ut som om du hadde blitt grundig hjernevaska... :p

 

Jaja, allmen er kjedelig, men sannsynligvis det smarteste hvis du ikke vil rote bort tida di på VGS. :)

 

Anbefaler å jobbe hardt, tida går faktisk da og jeg synes det er bedre å bare jobbe enn å sitte og prøve å få tida til å gå. (Noe som kjent ikke fungerer)

Endret av @daniel89j
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...