AudiA4 Skrevet 15. juli 2006 Skrevet 15. juli 2006 Hei.... (vet ikke om det er lov å poste akkurat her, men det handler jo om motor ) Jeg har en gressklipper med Briggs&Stratton motor tror jeg det het.... Så lurte jeg bare for nysjerrighetens skyld, hva som skjer hvis jeg blander inn litt diesel med bensinen? Hva skjer da?
Jarbra Skrevet 15. juli 2006 Skrevet 15. juli 2006 (endret) Sannsynligvis bare gå svært dårlig. Kommer selvfølgelig ann på hvor mye. Endret 15. juli 2006 av Jarbra
AudiA4 Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Skrevet 15. juli 2006 Fant ut at det står " 4 cycle engine " på den, uten å vite hva det er Og kan man putte på "for mye" diesel?, sånn at den ikke starter og må tømme tanken og alle bensin rør? Grunnen er ikke at jeg skal prøve å spare de siste kronene, siden bensinprisen har gått så høy :p , men bare for å teste motoren...
Lada2103 Skrevet 15. juli 2006 Skrevet 15. juli 2006 Det kommer til å ryke og lukte jævlig, antageligvis. 4 cycle engine betyr at det er en firetaktsmotor, og som kjent skal disse ha ren bensin, uten innblanding av hverken totaktsolje, diesel eller annet muffens..
Trosterud Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Vet ikke hva du tenker å få ut av en slik test, men her er litt info. Diesel kan angripe enkelte gummityper, og kan på den måten få eventuelle slanger, membraner, og pakninger til å svelle opp og svikte. Et billigere og bedre medium for å teste ville være parafin som har omtrent samme brenselegenskaper men som ikke skader gummi. Det vil ryke litt ved kald motor, og lukte jetflyeksos av eksosen. Oktantallet går ned jo mer du blander inn. Når du kommer under et visst tall så vil motoren få såkalt tenningsbank, spesielt ved tung belastning. Lengre tids drift ved slike forhold vil da kunne smelte hull i stempelet. Uforbrent parafin vil sette seg på sylinderveggene og bli ført ned i veivhuset der den fortynner motoroljen. Oljen bør derfor byttes etter testen. Det er altså mange skadelige ting som kan skje, men Briggs & Stratton er lavkomprimerte motorer og vil sikkert klare seg fint ned til 80 oktan (dvs. ca 30% parafin i 95/98 oktan) før de evt. får tenningsbank. De vil bli mer tungstartet jo mer du blander inn, men du må kanskje over 60% før de ikke starter. Foreslår at du går vitenskapelig til verks, noterer blandingsforhold og hvordan motoren fungerer på det, og så publiserer resultatet her.
AudiA4 Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Skrevet 17. juli 2006 Vet ikke hva du tenker å få ut av en slik test, men her er litt info.Diesel kan angripe enkelte gummityper, og kan på den måten få eventuelle slanger, membraner, og pakninger til å svelle opp og svikte. Et billigere og bedre medium for å teste ville være parafin som har omtrent samme brenselegenskaper men som ikke skader gummi. Det vil ryke litt ved kald motor, og lukte jetflyeksos av eksosen. Oktantallet går ned jo mer du blander inn. Når du kommer under et visst tall så vil motoren få såkalt tenningsbank, spesielt ved tung belastning. Lengre tids drift ved slike forhold vil da kunne smelte hull i stempelet. Uforbrent parafin vil sette seg på sylinderveggene og bli ført ned i veivhuset der den fortynner motoroljen. Oljen bør derfor byttes etter testen. Det er altså mange skadelige ting som kan skje, men Briggs & Stratton er lavkomprimerte motorer og vil sikkert klare seg fint ned til 80 oktan (dvs. ca 30% parafin i 95/98 oktan) før de evt. får tenningsbank. De vil bli mer tungstartet jo mer du blander inn, men du må kanskje over 60% før de ikke starter. Foreslår at du går vitenskapelig til verks, noterer blandingsforhold og hvordan motoren fungerer på det, og så publiserer resultatet her. 6506481[/snapback] Smart gutt du, Noen ideer til hva jeg kan blande inn for få den til å gå bedre?...
Lada2103 Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Skal du ha en Briggs & Stratton til å gå bedre? 6507965[/snapback] Helst ikke AudiA4 Naboene mine leier inn en gutt til å klippe plenen og han overvarver gressklipperen til de grader! Høres ut som om et helikopter er i ferd med å gå inn for landing Virker som om han tror at klipperen klipper penere hvis knivbladene roterer med hastigheter over 7000 omdreininger/min. Tror nesten han har tatt av luftfiltrert og kjører på choke for å maxe omdreiningene. Skal passe meg den dagen veiva og råden kommer farende gjnnom hekken
agvg Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Du kan jo få fres med disse: http://www.briggsracing.com/display/router.asp?docid=101243 B&S Racing-motorer og trimdeler.
Vetlite Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Er det en eldre (Kanskje på nye også) motor så finnes det en plastdings ved siden av viften man kan "presse" over for å få motoren til gå innmari fort. Denne plastdingsen er der for å gi mer turtal når motoren går tregt, blir mindre trykk av viften slik at dingsen presses med en fjær over for å øke turtallet. (turtallsregulator av simpleste sort) Ikke å annbefale siden jeg ikke tror motoren har det særlig godt over lengre tid. Husker jeg viste dette til naboen, det var morro å se ham løpe etter klipperen Men han brukte bare halve tiden på klippen da. Klipperen holdt faktisk flere år etter det jeg husker.
Lada2103 Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Ser ut som alle disse motorene har horisontalt kraftuttak. Men en B&G kommer uansett til kort når en vet at Sachs har produsert en gressklipper med wankelmotor!! http://www.nocamzmotorsport.co.nz/Sachs-km3-lawnmower.htm
Vetlite Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Mangler bare en gressklipper med turbin/jet motor nå
AudiA4 Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Skrevet 17. juli 2006 Er det en eldre (Kanskje på nye også) motor så finnes det en plastdings ved siden av viften man kan "presse" over for å få motoren til gå innmari fort.Denne plastdingsen er der for å gi mer turtal når motoren går tregt, blir mindre trykk av viften slik at dingsen presses med en fjær over for å øke turtallet. (turtallsregulator av simpleste sort) Ikke å annbefale siden jeg ikke tror motoren har det særlig godt over lengre tid. Husker jeg viste dette til naboen, det var morro å se ham løpe etter klipperen Men han brukte bare halve tiden på klippen da. Klipperen holdt faktisk flere år etter det jeg husker. 6509276[/snapback] Vifte...? er ikke helt med?....skal jeg legge inn bilde av motoren så du kan tegne på hvor det er?....eller finner du bilde å kan tegne inn hvor den plastikk dingsen er?... Fordi jeg har lyst til å løpe etter gressklipperen, mosjon samtidig som jeg gjør noe nyttig
Vetlite Skrevet 17. juli 2006 Skrevet 17. juli 2006 Hvis du tar av dekslet der snora er, vil du se den. Hvis du ser under luftfilterboksen vil du se fjæra, du kan prøve å dra i den. Nå vet jeg ikke hvor gammel motoren er, om det er samme systemet. Nå blir jeg vel "hengt" her for å ha nevnt dette.
AudiA4 Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Skrevet 17. juli 2006 Hvis du tar av dekslet der snora er, vil du se den.Hvis du ser under luftfilterboksen vil du se fjæra, du kan prøve å dra i den. Nå vet jeg ikke hvor gammel motoren er, om det er samme systemet. Nå blir jeg vel "hengt" her for å ha nevnt dette. 6509669[/snapback] Er en del gammel motor, briggs&stratton motor med gult stiga karosseri, med litt rust Ja det er fjær der, men jeg skal legge inn bilde imorra så kan du få peke ut den dritt regulatoren som sperrer meg for å mosjonere på søndags morran
AudiA4 Skrevet 19. juli 2006 Forfatter Skrevet 19. juli 2006 Hvis du tar av dekslet der snora er, vil du se den.Hvis du ser under luftfilterboksen vil du se fjæra, du kan prøve å dra i den. Nå vet jeg ikke hvor gammel motoren er, om det er samme systemet. Nå blir jeg vel "hengt" her for å ha nevnt dette. 6509669[/snapback] Nå skrudde jeg av filteret, og under der er det en fjær, som videre har kontakt med der gassvaieret er festet..., og den fjæren du mener, den drar sånn "vinge" fram og tilbake, under det toppdekslet på motoren.... Skal jeg bare ta av det fjæret?....(Uansett så knakk det i 2, så hvis det er den, så er det ikke noe stress uansett )
Vetlite Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Ikke fjern fjera, bare fest en snor i der fjera er festet til vingen. Da kan du bare dra i den å få mer turtall
AudiA4 Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Skrevet 20. juli 2006 Ikke fjern fjera, bare fest en snor i der fjera er festet til vingen.Da kan du bare dra i den å få mer turtall 6521587[/snapback] Hehe, jeg fjerna fjæret, og dro i den fram å tilbake der fjæret er festet for å dra vingen, men syns den fikk like mye turtall som før da....
AudiA4 Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Skrevet 20. juli 2006 Hmm du må prøve deg fram. har du et bilde? 6527228[/snapback] Har ikke bilde akkurat nå, siden jeg har vært ute i 2 timer, og tatt av alt og resna og vaska godt, kan sikkert skaffe bilde til imorra...., men jeg merker eller tror at den tingen fjæret er festet i på ene siden, den blir blokkert fra det røret der luftfilteret skal på, så at den kan ikke gå lenger videre,, tror det er det som stopper den :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå