Gå til innhold

Hvor skal man kjøre i en slik rundkjøring


Danielbv

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier.

Hvilket felt skal man ligge i når man skal rett fram, når du kommer du kommer fra den siden med 2 kjøre felt?

 

Det mest naturlige ville jo vært å ligge i midten, da man ikke kan kjøre til venste.'

 

Men jeg vet ærligtalt ikke :nei:

 

Men jeg vet at noen her inne kan svare meg på det :thumbup:

post-73925-1152899754_thumb.jpg

Endret av djda9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen forbud mot det.

Holder du høyre når du kjører inn og fortsetter med det når du kommer ut har du ikke gjort annet en å holde siden din uten å bytte felt fra ytre til indre og ut igjen.

Bytter man felt fra indre til yttre har man vikeplikt fra høyre, noe man ikke har om man ligger til høyre hele veien rundt.

Rundkjøringa ved jernbanestasjonen i Trondheim er et klasseeksempel på dette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Feltplassering

Generelt: Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

 

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

 

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

 

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

 

Kilde: vegvesen.no - Kjøring i rundkjøringer

Lenke til kommentar

Som sagt det er fortsatt ingen forbud mot å gjøre det, står bare at man bør følge denne regelen.

En annen ting er jo om det er hensiktsmessig å holde høyre hele veien rundt.

Er rundkjøringa utforma slik at det kommer mye trafikk som skal rundt og mange velger venstre mens høyre felt er ledig så er jo det mest hensiktsmessig og samtidig får man en bedre flyt.

Lenke til kommentar
Som sagt det er fortsatt ingen forbud mot å gjøre det, står bare at man bør følge denne regelen.

En annen ting er jo om det er hensiktsmessig å holde høyre hele veien rundt.

Er rundkjøringa utforma slik at det kommer mye trafikk som skal rundt og mange velger venstre mens høyre felt er ledig så er jo det mest hensiktsmessig og samtidig får man en bedre flyt.

6492149[/snapback]

 

Hvorfor fikk jeg en sterk påmindelse av min kjørelærer fordi jeg glemte å først ta venstre felt når jeg skulle helt rundt? Jeg la meg i høyre og fulgte, fikk som svar at nå hadde jeg fått gå hjem med et surt smil rundt munnen om dette var oppkjøring? Kjørelærer kommer alltid med hva sensor vil gjøre, og det du sier hadde gitt meg en strak veg rett til fortsatt fotgjenger.

 

Topic: Bruk høyre om du skal til høyre eller rett frem for å ikke hindre annen trafikk og skape missnøye. Har stor tro at møter du purk og ligger i høyre felt fra begynnelse og helt rundt så vil du få svi for å hindre trafikk.

Jeg er selv av den typen som hater folk som skal ha alt på sitt og ikke tenker over andre i trafikken, de blammerer over de som kjører for fort, men tenker ikke på hva dem selv gjør, er kanskje noen som venter på steika hjemme :p

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Det holder ikke å bare kjøre lovlig når man kjører opp, man skal også vise god trafikkforståelse og kan kjøre smidig (f.eks. ved kjøre hvis en bil man egentlig har vikeplikt for blir hindret av fotgjengere). Selv om ikke det er ulovlig er det er særdeles lite smidig å ligge i høyre felt når man skal til venstre i en rundkjøring.

Lenke til kommentar
Lite informerande òg, når ein bil ligger til høgre går eg ut frå at den skal rett fram eller til høgre, hald deg til venstre når du skal til venstre.

6504650[/snapback]

 

Akkurat det jeg mener. Er mange ganger jeg blir stående i rundkjøring med kjørelærer på siden som rister på hodet til alle som holder seg i høyre feilt helt rundt, eller for de som holder venstre felt når de skal rett frem. Det er meget frustrerende.

Lenke til kommentar

Dette er et veistykke som bryter med "reglene" for rundkjøring.

Hele veien fra Dyre Halsesgate til fjordgata er det to felt i samme retning inklusiv rundkjøringa.

Dette er et stykke vei hvor det ofte er kø i begge felt.

Dagen du skal kjøre her er det tett trafikk.

Dersom du kommer kjørende langs Dyre Halsesgate og skal til høyre inn Fjordgata hvilken fil holder du.

Velger du A: å vente til det blir luke i køen til venstre slik at du kan holde venstre rundt rundkjøringa for deretter å vente til det blir luke i høyre felt når du skal ut av runskjøringa?

Eller gjør du B: Holder høyre hele veien slik at du følger trafikken og tar av til høyre inn fjordgata uten å måtte vente på noen?

 

Jeg vet hva jeg ville gjort.

post-49175-1153157573_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er da helt normalt å holde høyre felt om man skal til venstre, der dette er mest hensiktsmessig. At man stryker på det er bare tull. Viktig å presisere at vi snakker om rundkjøringer med to felt både inn og ut av rundkjøringen. Sensor setter tvert i mot stor pris på at du planlegger kjøringen din. Feltskifter er i utgangspunktet risikosituasjoner, og man bør ikke foreta flere feltskift enn det som er nødvendig/hensiktsmessig. Den rundkjøringen på E6'en i Trondheim er forøvrig et veldig godt eksempel på at "normalen" ikke alltid er like hensiktsmessig. Det samme gjelder blant annet rundkjøringen ved Storo-krysset i Oslo, der biler som skal ut på Ring 3 mot Sinsen holder høyre felt.

Lenke til kommentar

Rundkjøringer er et litt merkelig fenomen.

Alle har en mening om disse trafikkmaskinene og oppfatningene om hvordan forholde seg til disse er menge.

På tross av all forvirringen så er de svært effektive til å avvikle trafikk og er nok også derfor det bygges flere og flere av de.

Rundkjøringer har i grunne enkle regler, og da mener jeg regler ut fra veitrafikkloven.

Er man inni rundkjøringa har man vikeplikt for de som er til høyre for deg som også er inni rundkjøringa mens står man på utsida så har man vikeplikt for de inni.

At man velger å ligge i indre felt når man skal til venstre er jo fordi det er mest praktisk og gjøre det der og da, noe det ikke er om det er mange biler i ytre felt som du må krysse kjørefelt med når du skal ut av rundkjøringa igjen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...