Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett faller ut


Anbefalte innlegg

Sitter med en bærbar og en stasjonær opp mot Topcom trådløsruter. Den stasjonære maskina benytter en Topcom USB som tilkobling, og det er denne maskina som titt og ofte "mister" forbindelsen med ruteren. Signalstyrken ligger på ca 70%, har fulgt med litt og den kan ligge så lavt som ca 55 %.

 

Har ingen problemer med nettilgangen på den bærbare maskina.

Problemet oppstår oftest når jeg går fra maskina et par timers tid, azureus ligger som regel i bakgrunnen, kommer tilbake så er maskinen koblet fra nettverket.

 

Har sjekket innstillingene på trådløsutstyret, der står det aktivert strøminnstilling CAM (continous access mode)

 

noen forslag?

 

edit: (bruker norton på begge maskiner)

Endret av inawindyplace
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jh_ : har du hatt erfaringer med at azureus kan påvirke stabiliteten i nettet? og dersom det er firmware'n er det rart at den bærbare maskinen ikke faller ut samtidig? uansett, takker for svar og skal sjekke topcoms sider umiddelbart.

 

(av en eller annen grunn velger jeg å prøve jh_ sine tips før ditt zeeq, selv om ditt forslag ligger meg nærmest hjerteroten :cool: )

Lenke til kommentar
jh_ : har du hatt erfaringer med at azureus kan påvirke stabiliteten i nettet? og dersom det er firmware'n er det rart at den bærbare maskinen ikke faller ut samtidig? uansett, takker for svar og skal sjekke topcoms sider umiddelbart.

 

(av en eller annen grunn velger jeg å prøve jh_ sine tips før ditt zeeq, selv om ditt forslag ligger meg nærmest hjerteroten  :cool:  )

6491610[/snapback]

Jeg har ikke hatt direkte erfaringer med dette i forbindelse med azureus, men dersom du ikke opplever dette problemet når azureus er slått av, så kan det være nettrafikken som får den til å falle ut. Ikke at det får deg så mye lenger, men det er et greit sted å starte i feilsøkingen ;)

 

Det med firmware kan virke litt rart dersom du ikke opplever det samme problemet på andre pcer, men noen typer trådløse routere/nettverkskort kommuniserer svært dårlig sammen. I ditt tilfelle så kan det være din utgave a topcom som sliter med routeren, eller det kan være routeren som sliter med nettverkskortet ditt, derfor anbefaller jeg deg både firmware oppdatering, og driver oppdatering :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sliter fælt med Topcom USB-stick her også, nettverket blir frakoblet støtt og stadig. Nye drivere og firmware fra Topcom har ikke kommet siden yngre steinalder (2004), så jeg har det siste av begge. Har også en laptop på nettverket, og den kobler seg aldri ifra.

Har prøvd å stoppe Wireless Zero Configuration i WinXP, men ingen hjelp i det.

Har satt strømstyring til "Alltid på" (i troen at det kunne være et problem med at USB-strømmen ble kuttet) uten hell.

Forsøkte å konfigurere tilkoblingen med både WinXP og Topcoms eget prog, og gjett hva, ikke noe av dèt hjalp heller!

Har prøvd å sette ruteren 30cm fra mottageren i tilfelle avstanden var for stor, men neida. Samme gamle visa.

 

Hastigheten er god og signalet alltid 70-90 prosent med kun 7-8 meter mellom enhetene og fri sikt.

 

Det eneste som hittil har hjulpet er å nappe ut USB-sticken og trøkke inn nettverkskabel i stedet. Bakdelen med denne løsningen er at den ikke er spesielt trådløs.

 

Noen forslag til flere ting jeg kan prøve før USB-sticken havner på hoggestabben? :)

Lenke til kommentar
Sliter fælt med Topcom USB-stick her også, nettverket blir frakoblet støtt og stadig. Nye drivere og firmware fra Topcom har ikke kommet siden yngre steinalder (2004), så jeg har det siste av begge. Har også en laptop på nettverket, og den kobler seg aldri ifra.

Har prøvd å stoppe Wireless Zero Configuration i WinXP, men ingen hjelp i det.

Har satt strømstyring til "Alltid på" (i troen at det kunne være et problem med at USB-strømmen ble kuttet) uten hell.

Forsøkte å konfigurere tilkoblingen med både WinXP og Topcoms eget prog, og gjett hva, ikke noe av dèt hjalp heller!

Har prøvd å sette ruteren 30cm fra mottageren i tilfelle avstanden var for stor, men neida. Samme gamle visa.

 

Hastigheten er god og signalet alltid 70-90 prosent med kun 7-8 meter mellom enhetene og fri sikt.

 

Det eneste som hittil har hjulpet er å nappe ut USB-sticken og trøkke inn nettverkskabel i stedet. Bakdelen med denne løsningen er at den ikke er spesielt trådløs.

 

Noen forslag til flere ting jeg kan prøve før USB-sticken havner på hoggestabben? :)

6556518[/snapback]

 

Hvilken type kryptering/sikring av det trådløse nettet bruker du.?

 

 

Har vært borti tilfeller der wep/wpa kryptering har ført til problemer....

Bruk heller mac adresse restriksjoner og slå av wep/wpa og se om det hjelper...

Lenke til kommentar

Update: Kan se ut som problemet er at USB-dongle'n blir for varm. Nå har den på mirakuløst vis holdt tilkoblingen i over en time siden jeg la den oppå et brett med isbiter :p

Noen forslag til en mer holdbar kjølemetode? Jeg har noen RAM-heatsinks liggende men de kjøler kanskje ikke spesielt bra om jeg bare kliner dem utenpå plasten :ermm:

Lenke til kommentar

Gjelder jo ikke akkurat samme tråløse USB sak, men jeg har vært borti 2 tilfeller med tråløs Jensen USB. Begge gangene ble det løst med å kjøpe internt kort med antenne.

Skal også sies at den ene Jensen ruteren ble byttet ut med en ordentlig tråløs ruter fra Linksys...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Kan være interferens med andre trådløse enheter på kanalen.

Trådløse telefoner, tv, hifi, mikrobølge, etc.

 

Prøvd å bytte kanal?

Lenke til kommentar

OK, problemet med dongle'n er lokalisert - og forhåpentligvis løst. Jeg tok ut innmaten og klistret RAM-heatsinks på alle varme deler. Heatsinkene blir grisevarme, helt sykt hvor mye varme dongle'n faktisk avgir.

Nå ser den mer ut som et romskip, men er mye mer stabil :thumbup:

Lenke til kommentar
OK, problemet med dongle'n er lokalisert - og forhåpentligvis løst. Jeg tok ut innmaten og klistret RAM-heatsinks på alle varme deler. Heatsinkene blir grisevarme, helt sykt hvor mye varme dongle'n faktisk avgir.

Nå ser den mer ut som et romskip, men er mye mer stabil  :thumbup:

6575669[/snapback]

 

 

Tror jeg hiver på noen heatsinks jeg og, har lagt merke til at dongle'n blir fryktelig varm ja. Flott løst pellick!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...