Gå til innhold

Norge er en slave for EU!


Anbefalte innlegg

Jeg hater å se hvordan Norge alltid gir etter for kravene for EU og at alt alltid holder EU-standard. Vi er ikke engang med i EU, noe som også irriterer meg vilt. Hvis vi alikevel skal holde alt etter EUs regler, hvorfor ikke bare bli medlem og nyte fordelene!? Hører stadig om flere ting i landet som kontrolleres av EU.

 

Javel, forhandlingsavtalene med EU er viktige, men visse ting burde ikke ha noen inflytelse på det europeiske samarbeidet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg for min del NYTER at vi ikke er medlemmer.

 

Og få se disse traumatiske ansikter fra høyresida rett etter siste EU valg glemmes aldri.

 

Det var av en slik art man aldri glemmer.

 

Da innberegnes også AP inn under høyresida skulder ved skulder med FRP og H.

6487638[/snapback]

Jeg nyter også at vi ikke er med i EU, men je liker ikke at vi er med i EØS, trass i den handelsavtalen vi har gjennom den.

 

De prakker på oss masse regler og lover, vi kan ikke si i mot det, eller jo, vi kan det. Vi har en veto rett, men den vil en spare til det er noe virkelig viktig, for de er redd de skal fjerne den hvis den blir brukt.

 

EØS er egentlig ganske onskapsfullt. Gjennom den så har en handelsavtale til Europa.

Går man ut av den, så blir den borte, derfor bør man være medlem av enten EU eller EØS, EU hvis man vil være med å bestemme, EØS hvis man vil ha folk til å bestemme over seg.

 

Sveits er verken med i EU eller EØS, og ser ut til å greie seg bra (Etter det jeg har fått med meg, aner veldig lite om det). Jeg syntes vi skal ta etter de og gjøre som de.

Lenke til kommentar
Jeg for min del NYTER at vi ikke er medlemmer.

 

Og få se disse traumatiske ansikter fra høyresida rett etter siste EU valg glemmes aldri.

 

Det var av en slik art man aldri glemmer.

 

Da innberegnes også AP inn under høyresida skulder ved skulder med FRP og H.

6487638[/snapback]

Jeg nyter også at vi ikke er med i EU, men je liker ikke at vi er med i EØS, trass i den handelsavtalen vi har gjennom den.

 

De prakker på oss masse regler og lover, vi kan ikke si i mot det, eller jo, vi kan det. Vi har en veto rett, men den vil en spare til det er noe virkelig viktig, for de er redd de skal fjerne den hvis den blir brukt.

 

EØS er egentlig ganske onskapsfullt. Gjennom den så har en handelsavtale til Europa.

Går man ut av den, så blir den borte, derfor bør man være medlem av enten EU eller EØS, EU hvis man vil være med å bestemme, EØS hvis man vil ha folk til å bestemme over seg.

 

Sveits er verken med i EU eller EØS, og ser ut til å greie seg bra (Etter det jeg har fått med meg, aner veldig lite om det). Jeg syntes vi skal ta etter de og gjøre som de.

6487703[/snapback]

 

Nei jeg liker ikke EØS jeg heller, men du vet, disse politikere er som små barn får de ikke det de vil ha må noe annet.

Lenke til kommentar
I realiteten har vi ikke store valget. EU er vår største handelspartner. Vi kan enten stå på utsiden og betale i dyre dommer uten noe vi skulle ha sagt, eller være medlem, beholde mer av våre egne kroner, få bedre markedsbetingelser for f.eks fisken, og ha en stemme både på podiet og i avstemninger.

6488945[/snapback]

 

Vi beholder ingenting av å bli med i EU... Vi må sikkert betale minst like mye om vi blir medlem og så blir det omfordelt til de fattigere landene.

Lenke til kommentar

Så vidt meg fortalt betaler vi like mye for EØS-avtalen, som om vi hadde vært fullverdige medlemmer, så da kan vi like gjerne melde oss inn i EU siden vi da kan være med å besteme litt over vår egen skjebne, nå må vi stå på gangen når ting skal avgjøres. Vi trenger vel en EØS avtale for at vi skal slippe å få fisken vår tollbelagt når den skal inn i et EU-land, sist så var det vel polen som reddet oss, siden mye norsk fisk faktisk blir foredlet i polen.

Lenke til kommentar
Kan vi ikke bare melde oss ut av EØS?

Vi er fremdeles dekket av en gammel handelsavtale fra 70 årene.

Og skjer det noe, kan vi bare slutte å selge olje til EU, og da vil de komme med forskjellige måter de kan handle med oss slik at de får olje.

6495629[/snapback]

Tviler på at norske politiker noen gang kommer til å gjøre det. Tror det vil skape et aldri så lite kaos i norsk økonomi.

Lenke til kommentar
Jeg for min del NYTER at vi ikke er medlemmer.

6487638[/snapback]

 

Støtter den, men samtidig så ser jeg meg dritt lei på som trådstarter påpeker, at vi hele tiden skal bøye oss etter EU.

 

Merkelig hvordan de drar opp valg om EU hvert andre år når vi stemmer nei, men stemmer vi ja, så skal jeg love deg det blir lenge før vi får ett nytt valg.

 

Å følge etter de andre som en gjeng med sauer, blir helt feil i mine øyne. Greit, det er sikkert noen fordeler ved å bli med i EU, men jeg liker ikke tanken ved å ha Norge som just another country...

Lenke til kommentar
Kan vi ikke bare melde oss ut av EØS?

Vi er fremdeles dekket av en gammel handelsavtale fra 70 årene.

Og skjer det noe, kan vi bare slutte å selge olje til EU, og da vil de komme med forskjellige måter de kan handle med oss slik at de får olje.

6495629[/snapback]

Tviler på at norske politiker noen gang kommer til å gjøre det. Tror det vil skape et aldri så lite kaos i norsk økonomi.

6495771[/snapback]

kan jo bruke litt av oljepengene på å opprettholde økonomien...

 

Men jeg er ingen ekspert på hva som vil skje med økonomien hvis vi stopper eksporten av olje til europa, det var bare en tanke.

Lenke til kommentar
Jeg for min del NYTER at vi ikke er medlemmer.

6487638[/snapback]

 

Støtter den, men samtidig så ser jeg meg dritt lei på som trådstarter påpeker, at vi hele tiden skal bøye oss etter EU.

 

Merkelig hvordan de drar opp valg om EU hvert andre år når vi stemmer nei, men stemmer vi ja, så skal jeg love deg det blir lenge før vi får ett nytt valg.

 

Å følge etter de andre som en gjeng med sauer, blir helt feil i mine øyne. Greit, det er sikkert noen fordeler ved å bli med i EU, men jeg liker ikke tanken ved å ha Norge som just another country...

6496270[/snapback]

 

Er også mot EØS og mener avtalen burde sies opp, muligens det eneste gode med SP er at de vil ha avtalen bort.

 

Helt siden det ble NEI ved første folkeavstemning har primærnæringene fått skylden for dette unntatt oppdrettsnæringen.

 

Derfor har primærnæringer som fiske og jordbruk blitt slått hardt ned på mener jeg.

 

Kystfiskere er blitt utradert og gårder legges ned engros.

 

Dette tror jeg er en politisk hevn fra politikere mot de som levde av primærnæringer og stemte nei.

 

Tilbake sitter bygdesamfunn ifra Nordtrøndelag til Finnmark uten fiskeforedling og nesten uten kystfiskere.

 

Derimot har de folkevalgte fått nytt og stri med, og det er den enorme økning i uføretrygdede i disse områder.

 

Verken olje, oppdrett, reiseliv vil noengang erstatte disse arbeidsplasser disse primærnæringer ga.

 

Man kan si politikere ga ris til egen bak.

 

Olje vil kun være av innteresse for de med utdanning i relaterte områder og tilreisende fagfolk, samtidig vil den presse vanlige folk bort grunnet prisdrivning på hus osv.

 

Oppdrettsnæring betyr intet for den vanlige mann/kvinne i NordNorge når det gjelder sysselsetting, derimot båndlegger det store områder for allmenheten og har utradert villaksstammen og tatt drepen på drivgarnfiske etter laks for all fremtid.

 

Reiseliv betyr forholdsvis lite, mye av det som foregår er oppegående grunnet betydelig støtte fra kommuner og fylke med andre ord subsidier.

 

Også her er det de som jobber i prosjektstillinger som roper høyest om sin viktighet.

 

Man kan også ha sine meninger angående reiselivsnæringen når det gjelder miljøhensyn.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Hvordan hadde det vært om alle de nordiske landene (Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island) gikk sammen i en koalisjon? Det kommer neppe til å skje, men en fyr nevnte tanken for meg her for noen dager siden, og det hørtes jo ikke så dumt ut. Hvert respektive land har jo attraktive ressurser å stille opp med.

 

Vet ikke jeg. Hva synes dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...