Gå til innhold

Problem med harddisk etter formatering--hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Formaterte pc'en for et par dager siden, men har etter å ha innstallert windows igjen problemer.

Jeg har 2 hardisker, 1 er delt opp i c: og d: mens den andre ligger som e: Jeg formaterte bare c: og la windows inn der igjen. Men, etter å ha kommet inn i windows, var mange filer vekk på hardiskene, selv om alle mapper var der, var filene vekk men hardiskene var like fylt opp som før (ikke mer gb ledig). "Ja vel", da restartet jeg pc'en, og voila: system recovery... Men, selv om den bruke 20min på hver harddisk, så det ut som det flyttet filer hit og dit. Sto bare fil nr 223 til mappe 445 (eks). tenkte alt burde være fint da, men nei. Mange filer, aner ikke hvor mange enda, er korrupte. Musikkfiler kan ikke spilles av (har alle codec), noen .exe kan ikke kjøres osv. Noen tanker om hva som burde gjøres? Er en veelding kjip å miste alt for å si det slik... :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at det er Windows XP det er snakk om.

Er det "store" harddisker (over 128 Gb)?

Benytter du SP1 eller SP2?

Er snakk om SATA-harddisker eller IDE?

Har du lagt inn driver-CD som fulgte med hovedkortet?

Skrevet

burde vel ha nevnt det ja :blush:

Er 2x 200GB hardisker IDE, hadde sp2 på maskina før formatering og bruker en litt gammel xp pro cd med install.. Har installert driverne te hovedkorte ja

Takker for hjelp :)

Skrevet

Det problemet du nevner om at filene ikke kan avspilles osv. høres veldig kjent ut for meg. Jeg har også 2 HDer, men hos meg var begge diskene inndelt i partisjoner.

Dag 1: Disk nr2 begynner å få problemer.

Dag 2: Disk nr2, partisjon nr 2 forsvinner helt (wow)

maskinen begynner å mase om chkdsk, så denne kjører jeg. Men da ser jeg at chkdsk begynner å gå igjennom mange "data linker" til filer på HDen. Så jeg stoler blindt på chkdisk.

da jeg skulle teste noen av filene var de "korrupte", det vil si at de så ut til at chkdsk hadde forandret filene til å bli 16-bits filer. Da jeg prøvde å åpne filene ville de absolutt kjøre i en dos prompt, selv der fikk jeg feilmelding om at filene ikke var i orden (husker ikke feil melding).

Så jeg ente opp med GetDataBack, hvor jeg kjørte hele HDen inn på en annen disk som fungerte. Derifra silte jeg ut de filene som fungerte. Har vel mista nærmere 100GB i filer som ble korrupt.

Frankie

Men anbefaler deg å prøve GetDataBack hvis du har problemer med å finne filer eller de har blitt borte.

Skrevet

Hei. Man kan faktisk ha dette problemet fremdeles selv om man legger inn Service Pack til Windows. Iallefall hvis man har Windows 2000.

Skrevet (endret)

Problemet mitt høres veldig likt ut som ditt frankie, skal prøve GetDataback. Men, jeg har ikke mistet filer, alle er der. Godt mulig at de er konvertert til 16bit. Men, de filene som du mista, var det filer som forsvant før du brukte GetDataBack, eller var det filer som var korrupte óg?

Edit: Er det muligheter for at et godt defragmenterings program kan fungere? Merket meg mens chkdisk gikk at den "flyttet filer rundt", selv om de ligger der de lå før..."

Endret av -affe-
Skrevet

Faktisk var det etter at jeg hadde kjørt et "godt" defrag program at jeg fikk problemer. Jeg hadde kjørt en defrag av MFT-tabellen (den som holder oversikt på hvor filene befinner seg på disken), og det var etter dette at chkdsk begynnte å mase om å kjøre en sjekk.

Da jeg lot den kjøre en sjekk så begynnte chkdsk virkelig å rote dette til.

Jeg fant ut akurat det jeg nevnte til deg nå om at filene helt sikker har blitt "16-bit", har også lest om det på nettet men jeg har aldri funet en løsning på akurat dette. Så jeg måtte se slaget tapt på de filene som ikke ville kjøre, så da var det bare å renske maskinen og ta vare på de filene som fungerte. Men jeg anbefaler deg at du sjekker litt mer ut at filene kan bli satt til som om at de ble "16-bit" filer.

Frankie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...