Gå til innhold

Hva er akseptabel reperasjonstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 6280 som er inne for 2. gang pga samme feil som tidligere, samt en ny feil.

Telefonen ble levert inn onsdag den 14. juni hos Zodiac Norge. Jeg bad også om at jeg måtte ha telefonen tilbake tirsdagen etter, uansett om den var reparert, eller ikke, da jeg skulle reise vekk.

Jeg kommer tilbake den tirsdagen, og får vite at telefonen likevel ble sendt til eksternt verksted (Delta i Drammen), og at dette ville ta tid. Dette til tross for at jeg gjentok meg selv flere ganger om at jeg måtte ha telefonen den dagen da telefonen ble innlevert, noe også hun i skranken bekreftet.

Nå er det snart en måned siden, og jeg veit fortsatt ikke status på telefonen. Har ringt Zodiac flere ganger, men de kan ikke gi meg noe status, men har lovet å ringe meg opp igjen så kjapt de veit noe.

Jeg begynner å bli mer og mer frustrert.

Er dette akseptabelt?

Hvilke rettigheter har jeg egentlig? Skal jeg bare sitte og vente, og håpe at den kanskje dukker opp?

Håper noen har peiling på dette og kan gi meg noen råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 mnd er uakseptabel tid, og jf. deltaservice over den tiden de normalt bruker. (ringt dem om en N91)

jeg vil si at du kanskje har adgang til heving, spesielt om du ikke har fått lånetelefon

Skrevet

1 mnd var veldig mye. Reparasjon av skjerm osv bør ta maks en uke, hvis ikke så pleier innehaver av butikken å si ifra om at det vil ta lang tid, ev. at de har mye å gjøre osv.

Du fikk jo vite at det ville ta tid, men fikk også bekreftet det motsatte, det sux.

Å sende til et eksternt verksted var vel ikke så gøy for deg, men det var kanskje det beste han kunne gjøre ut av situasjonen.

Skrevet

Greit nok at den ble sendt videre, bortsett fra at jeg bad spesifikt om at telefonen måtte være klar tirsdagen etter, uansett reparert eller ikke. Dette fikk jeg bekreftet at ikke var noe problem. Likevel ble den sendt inn, og telefonen ble altså ikke klar til tirsdagen likevel. Det irriterer meg! Samt at de ikke evner i å rydde opp i problemet de selv har laget, og ikke klarer å gi meg informasjon!

Skrevet (endret)

Jeg leverte min N80 inn 22 juni. Og har IKKE fått den. Jeg er så lei av å vente at jeg SPYR. Har snakket med de folka annenhver dag for å purre. Men hjelper ikke en dritt!!

Problemet med mobilen er slark i slide åpningen. Og en FW oppdatering.Kansje det blir forbrukerrådet snart.

Edit: ^^

Endret av Jonas2
Skrevet
Jeg leverte min N80 inn 20 juni. Og har IKKE fått den. Jeg er så lei av å vente at jeg SPYR. Har snakket med de folka annenhver dag for å purre. Men hjelper ikke en dritt!!

6476670[/snapback]

Det er desverre sånn nå at de fleste verksteder har lengere servicetid pga ferie og at mange valgte å sende inn sin telefon rett før de selv dro på ferie. Et annet problem er at flere og flere telefoner får feil som krever bytting av deler og da må disse bestilles, noe som fører til ca 1 uke ekstra venting.

I henhold til norsk forbruker lov har en krav på utlånsprodukt så sant det er forventet at service vil ta mer enn 7 virkedager. De fleste kjeder har også en avtale med mobil leverandørene om kredit på produkt om service tar mer enn 21 virkedager. Og forbrukerkjøpsloven sier at en har krav på heving, så sant det ikke volder selger urimelige kostnader. Ved lang service hør med butikken produktet er kjøpt og finn en løsning som gangner begge parter.

Skrevet

Nå må dere huske på ferieavikling hos serviceverkstedene. ting tar noe lenger tid i sommermånedene.

Jeg leverte min N80 inn 20 juni. Og har IKKE fått den. Jeg er så lei av å vente at jeg SPYR. Har snakket med de folka annenhver dag for å purre. Men hjelper ikke en dritt!!

6476670[/snapback]

Det er desverre sånn nå at de fleste verksteder har lengere servicetid pga ferie og at mange valgte å sende inn sin telefon rett før de selv dro på ferie. Et annet problem er at flere og flere telefoner får feil som krever bytting av deler og da må disse bestilles, noe som fører til ca 1 uke ekstra venting.

I henhold til norsk forbruker lov har en krav på utlånsprodukt så sant det er forventet at service vil ta mer enn 7 virkedager. De fleste kjeder har også en avtale med mobil leverandørene om kredit på produkt om service tar mer enn 21 virkedager. Og forbrukerkjøpsloven sier at en har krav på heving, så sant det ikke volder selger urimelige kostnader. Ved lang service hør med butikken produktet er kjøpt og finn en løsning som gangner begge parter.

6476741[/snapback]

Skrevet

Det er jo helt håpløst! Nokia burde lagt ut nyeste FW oppgradering til 6280 på internett, så hadde verkstedene sluppet 95% av reparasjonene! Har også haugevis med småfeil på min modell, men orker ikke levere den inn fordi det tar alt for lang tid, og det er utrolig mye styr! :thumbdown:

Skrevet

Min erfaring fra å jobbe i bransjen er at Nokia er ekstremt lite kundevennlige. Det skjedde f.eks. ting som at vi måtte krangle med dem fordi de rett og slett nektet å godta norsk reklamasjonslov og henviste til at de hadde ett års garanti og ferdig med det.

Men uansett, det jeg skulle kommentere var at reklamasjonsloven sier noe sånt som "urimelig lang tid," og hvis jeg husker rett er det vel vanlig praksis i bransjen å anse 4 uker (eller en måned) som taket.

Som det ble sagt tidligere er det ferieavvikling, så forklaringen ligger nok der. Utover det ville jeg tatt en prat med verkstedet.

Og hvis du har lyst på gode råd ville jeg ringt forbrukerrådet istedetfor å klage på et tilfeldig forum med masse bedrevitere (meg inkludert). Jeg har selv ringt dem, de vet hva de snakker om og er vant med at folk ringer inn med problemene sine (man blir satt over til en saksbehandler som hjelper deg).

Skrevet

tror jeg skal ringe Forbruker rådet jeg.. Det er så sinnsykt dårlig service at jeg spyr. Men kansje jeg bare skal sende inn en slik søknad! Er ikke sikker :hmm:

Skrevet
Det er jo helt håpløst! Nokia burde lagt ut nyeste FW oppgradering til 6280 på internett, så hadde verkstedene sluppet 95% av reparasjonene! Har også haugevis med småfeil på min modell, men orker ikke levere den inn fordi det tar alt for lang tid, og det er utrolig mye styr! :thumbdown:

6477347[/snapback]

Grunnen til at det ikke går er at feilen med 6280 ikke ligger i softwareet, men derimot i programvaren verkstedene og nokia bruker for å legge inn softwareet!

Er derfor det tar såpass lang til med disse på verksted. Zodiak sender alt videre enten til delta eller teleservice! Og det de ikke klarer går til Nokia Sentral Repare i Tyskland, derfor de fleste 6280 tar veldig lang tid på service!

Skrevet (endret)

Det tar nesten alltid 1mnd å få reparert tlf på verksted. Noen ganger lengre. Det er dessverre en realitet, men alikevel totalt uakseptabelt. Postgang alene utgjør i verste fall over en uke tur/retur om man bor i Nord-Norge. I tillegg ligger nok telefonen flere dager på lager i butikken før den sendes inn til reparasjon. Det beste er å handle på nettet og selv stå for innsendelsen dersom det skjer feil. Men det kan være kjekt å ha en gammel reservetelefon liggende i skuffen som man kan bruke når det nye vidunderet er inne til reparasjon.

Endret av Trollis
Skrevet

Jeg fikk uansett tilbake telefonen i posten i dag. Det komiske er at telefonen fortsatt har de samme feilene.

Jeg masjerte derfor rett ned til Telebutikken, der den var kjøpt, og forklarte saken.

De sa at pga at telefonen var levert direkte på verksted, og ikke via de, så kunne reklamasjon være vanskelig. Kan det stemme? Zodiac er jo et autoriseert verksted for Nokia, og det burde derfor ikke ha noe å si...

Skrevet

Så lenge det bare er snakk om en Nokia reklamasjon, så vil dette ikke være noe problem, så lenge du har ordre/reperasjons historiken og papirene i orden. :-)

Hum.. Bare av egenintresse her.. Hvilken Telebutikk, var det du snakket med? ;)

Skrevet

Har Nokia enda ikke åpnet for at brukere kan laste ned og oppdatere FW på sine telefoner selv fra internett eller gprs? Høres veldig lite kundevennlig ut isåfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...