Gå til innhold

Lurt å vente på Hammer'n?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har du nå? Det er et spørsmål om penger egentlig...

 

Hammer'n kommer med en helt ny teknologi og skal være et boost i forhold til nåværende XP (og P4 for den saks skyld). Holder PC'en din seg eller at du evt. kan klare deg med mindre oppgraderinger, ville jeg ha ventet. Personlig tror jeg at jeg kommer til å kjøpe nytt hovedkort og kanskje cpu når nforce2 nå kommer ut og så kjøpe nytt igjen til sommeren, helst dual hammer da.

 

Søk litt på rundt på nettet for tekniske detaljer om hammer; blir for mye å skrive her...

 

EDIT: Feite fingre

 

_________________

Trenger litt hjelp til GF3 og LCD...

 

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-10-15 14:23 ]

Lenke til kommentar

Ja, ok. Har et P3 900 system nå, med 384ram og Gforce4Ti 4600.

Ikke særlig kraftig cpu, men jeg kan fortsatt kjøre full grafikk på nesten alle spill uten lagg.

 

Men er Pentium et bedre valg enn AMD??

Og inne hammer kommer (3400+) har nok intel sluppet ut enn mye kraftigere prosessor. (når jo 3ghz grensa før nyttår)

 

Og hva er hovedforskjellene mellom AMD og Pentium??

 

Har tenkt på et 10000- 15000- budsjett, uten skjermkort.

Lenke til kommentar

10-15.0000 holder til bra mye! Skal du bruke ting som den "gamle" skjermen også får du et bra budsjett!

 

Å spørre om forskjell på AMD/Intel... det er farlig! Blir masse teite diskusjoner som regel. Søk etter noen litt saklige poster så får du litt mer oversikt over teknisk forskjell. Hva framtida derimot vil bringe, får vi se...

 

Men jeg kan fortelle deg hva jeg kommer til å velge og hvorfor: AMD; uansett om Intel yter mer eller ikke. Intels nye prosessorer (allerede neste serie) kommer til å støtte Microsoft sitt spionprosjekt Paladium (får vondt bare jeg skriver navnet...) mens AMD kommer (foreløpig?) ikke til å implementere dette i sin kommende Hammer-serie. Jeg kommer aldri i verden til å kjøpe HW som har Paladium implementert. Da får jeg heller finne på noe annet...

 

EDIT: Pokkers fingre!

 

_________________

Trenger litt hjelp til GF3 og LCD...

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-10-15 14:41 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-10-15 14:42 ]

Lenke til kommentar

Jeg var diehard (men tydeligvis ikke hardt nok) fanboi av AMD..

 

Jeg har ikke noe i mot å kaste bort penger på AMD's prosessorer framfor intel sine.. uansett grunn..

Personlig mener jeg amd er bedre, men det er jo subjektivt.

 

Det jeg derimot ikke har lyst til å kaste bort på AMD er tid.. Tiden er dyrebar, jeg gidder ikke sitte flere måneder å vente på at AMD's papir-lanseringer skal føre til noe..

 

Jeg vil ha ny prosessor NÅ!. Neste oppgradering kan komme når de nye modellene til AMD har blitt varme i trøya og kvitt "barne sykdommene"

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 15:08, skrev Malekith:


Men når hammer kommer ut, vil det da bli lansert et eget hovedkort spesielt for den??

Eller er det mulig å kjøpe pc nå, og så oppgradere med hammer til våren? (kanskje ikke lettere sagt enn gjort)

Finnes det hovedkort som sikkert vil passe til hammeren nå?



 

Hammeren kommer til å ha egen sokkel. Det kommer ingen direkte nye hovedkort regnet for den. Mange vil nok flame meg hvis jeg sier dette, men HyperTransport er en interconnector chipp mellom NorthBridge og SouthBridge. Man må ikke ha HyperTransport for å få en Hammer til å funke. Men, selvfølgelig, det må komme nye NB og SB om Hammer skal funke. Blir litt annet prinsipp med 64/32-bit arkitektur. DDR/-II vil være et faktum med Hammer.

 

Jeg venter personlig på ClawHammer for forbrukeren, gleder meg til Januar (Er det treigeste jeg har hørt, AMD sa først nå til høsten, men så forandret de roadplanen sin... FY! :smile:)

Lenke til kommentar

Husk at du alltid kan vente på neste cpu...

når hammeren blir lansert er det kanskje en ny cpu på vei fra intel eller ny fra amd... kanskje du skal vente litt lenger også kjøpe den..... Kan vente i det uendelige..

 

så er et vanskelig spørsmål.

 

Men kort sagt for min egen del... Jeg skal vente til hammer kommer og til seriell ata er mer utbredt.

men har enn 1900+ nå så den holder jo litt mer enn din 900

 

Men har du penger ville jeg nok kjøpt nå. Eventuelt oppgradert igjen neste år når hammer faller i pris.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-15 15:25, skrev ExcaliBuR:

Hammeren kommer til å ha egen sokkel. Det kommer ingen direkte nye hovedkort regnet for den. Mange vil nok flame meg hvis jeg sier dette, men HyperTransport er en
interconnector
chipp mellom NorthBridge og SouthBridge. Man må
ikke
ha HyperTransport for å få en Hammer til å funke.


 

Er det mulig å si noe sånt? Klart det kommer nye hovedkort. De må jo bytte ut hele driten på kortet nesten jo. Ny NB, SB og sokkel. I tillegg så har jo ikke Hammer FSB som vi kjenner den idag.

 

Håper jeg får meg Hammer og NV30 til TG03. :grin:

 

_________________

AMD XP 1800+@2000+

Abit KR7A-RAID

512Mb TwinMOS PC2100 DDR

Creative Geforce 3 Ti 500

Quantum Fireball Plus AS 20 GB

2xMaxtor Diamondmax Plus D740X 60GB i RAID 0

Plextor 40/12/40

Chieftec DX-01BL-D

 

[ Denne Melding var redigert av: Cappo på 2002-10-16 15:16 ]

Lenke til kommentar

Som sagt... et økonomisk spørsmål! Det som gjør det verdt å vente på hammer'n er at den i følge prognosene kommer med ny og langt mer effektiv teknologi og er ikke i samme grad basert "gamle" ting som de siste Athlon-oppgraderingene vi har sett. Men en oppgradering nå trenger ikke koste så altfor mye heller...

 

Ellers er jeg enig med deg som påpekte papirlanseringene... Det er litt slitsomt, men jeg håper at AMD skjerper seg på dette, ellers risikerer de å tape og det gagner bare Intel og ikke oss forbrukere...

Lenke til kommentar

hmm.. høres ut som det er endel forvirring ute å går.. :wink:

 

for det første, hammer er en helt ny type cpu, ergo, du må ha et helt nytt hovedkort

 

for det andre, hammer har integrert northbridge (memory controller) på cpu'n, det vi kaller fsb idag forsvinner, den vil kjøre på cpu hastigheten!

 

(det vil da altså være en memory controller for hver cpu, så hvis du har 2 cpu'r så kan man kjøre "dual channel" ram, etter hva jeg har forstått..)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-16 15:10, skrev Cappo:

Er det mulig å si noe sånt? Klart det kommer nye hovedkort. De må jo bytte ut hele driten på kortet nesten jo. Ny NB, SB og sokkel. I tillegg så har jo ikke Hammer FSB som vi kjenner den idag.


Håper jeg får meg Hammer og NV30 til TG03.
:grin:


 

Hmm... kanskje jeg formulerte meg litt feil for deg, jeg sa at hovedkortene blir de samma, NB og SB blir forskjellige.Hovedkortenes PCB design (størrelse totalt, ikke layout av komponenter) vil fortsatt være standard ATX. Det var det jeg mente med "...ingen direkte nye hovedkort..."

 

Jeg mener å ha lest om DDR-II, men er ikke sikker på dette området, skal gjøre litt mer research.

DDR og Opeteron (X86-64 "codenamet" for Hammer) kan leses om her. De viser seg at DDR blir støttet bl.a.

 

Det virker som om Hammer faktisk har NB integrert =) Les om det her

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-16 15:00, skrev milkwood:

Husk at du alltid kan vente på neste cpu...

når hammeren blir lansert er det kanskje en ny cpu på vei fra intel eller ny fra amd... kanskje du skal vente litt lenger også kjøpe den..... Kan vente i det uendelige..


så er et vanskelig spørsmål.


 

Ikke enig der.

 

Hammer er en ny generasjon cpu, ikke en oppgradering av en gammel type.

 

Det er forskjell på å vente på en raskere cpu av en samme arkitektur enn en ny generasjon!

Lenke til kommentar

Hvis en har feks en data som jeg har el.

 

Hva må/bør oppgraderes når Hammer kommer?

 

Chieftec Dragon Midi Tower ATX DX-01BN-D

AMD XP2000

Asus A7V333raid

Asus Geforce TI4200 128ddr-ram

512DDR

16X/48X DVD

40X/12X/40X cd-brenner

80gb 7200rpm 8mb caghe(aner ikke hvordan skrives)

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: It's me på 2002-10-16 19:30 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: It's me på 2002-10-16 19:34 ]

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-10-16 19:26, skrev It's me:

Hvis en har feks en data som jeg har el.


Hva må/bør oppgraderes når Hammer kommer?


Chieftec Dragon Midi Tower ATX DX-01BN-D

AMD XP2000

Asus A7V333raid

Asus Geforce TI4200 128ddr-ram

512DDR - kanskje for maks utbytte

16X/48X DVD

40X/12X/40X cd-brenner

80gb 7200rpm 8mb caghe(aner ikke hvordan skrives)
- skrives cache



<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: It's me på 2002-10-16 19:30 ]</font>


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: It's me på 2002-10-16 19:34 ]</font>


Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-16 19:26, skrev It's me:

Hvis en har feks en data som jeg har el.


Hva må/bør oppgraderes når Hammer kommer?


Chieftec Dragon Midi Tower ATX DX-01BN-D

AMD XP2000

Asus A7V333raid

Asus Geforce TI4200 128ddr-ram

512DDR

16X/48X DVD

40X/12X/40X cd-brenner

80gb 7200rpm 8mb caghe(aner ikke hvordan skrives)


 

Og evt. powersupply, hvis du "bare" har 300W.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-16 17:47, skrev ExcaliBuR:

Jeg
mener
å ha lest om DDR-II, men er ikke sikker på dette området, skal gjøre litt mer research.


 

Joda. AMD har selv sagt at det er ikke noe problem å integrere DDRII støtte inn i Hammer serien. Det eneste er at det ikke vil skje før 2004. Det er først da at AMD mener DDRII er vanlig nok og kan derfor forsvares i en eventuell integrasjon. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...