Gå til innhold

Humlestikk, hva gjør man?


irio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Yoshi

Humler er morsomme insekter. Tror ikke de slutter å vokse før de dør. En humle kan leve ganske lenge, og som andre insekter går den i dvale. Svært få insekter overlever vinterdvalen, men de humlene som gjør det, er gedigne! Har til og med sett humler som nesten må ha overlevd flere vintre, for de var på størrelse med litt store druer! :p

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
jeg har aldrig blitt stukket av veps, bie eller humle.

 

så jeg gruer meg til den dagen jeg blir, for alt ejg vet kan jeg være alergisk.

6421426[/snapback]

De fleste jeg kjenner som er allergiske mot veps/bie/humle/mygg/klegg osv. er allergiske fordi de ble stukket mye som barn, eller noe liknende. Tror det er få som har medfødt humleallergi.

Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer er bier klart de sinteste. De kan finne på å stikke bare du er 30 meter fra bi-kuba, eller har en gressklipper som lager vibrasjoner. Men det er bare "vaktbiene" som stikker. Honningsamlerne som samler nektar stikker ikke med mindre du tråkker på dem eller fanger dem med hendene.

veps stikker somregel ikke før du begynner å kødde med bolet deres, og humler har jeg aldri blitt stukket av.

Lenke til kommentar

Fant noe info om veps på ei webside igår. Sto at de utskiller et feromon når de stikker eller blir drept, som gjør andre veps i nærheten på hugget og kommer til.

Det er deres naturlige forsvarsmekanisme. Så det anbefales ikke å swatte en veps i nærheten av et vepsebol for å si det sånn :)

 

Det som gjør sånne afrikanske morderbier så farlige. Når den første stikker, går resten av flokken amok i en slags feromonrus og tar fort livet av en voksen person.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Mulig at jeg har misforstått, men... Antihistaminer skulle vel kunne kurere eventuelle smerter etter insektsstikk og brennenestler og lign. Siden smertene i huden stortsett skyldes allergi mot giften. Antihstaminer får finner du i produkter som Reactine og Syrteck som du får kjøpt på apoteket reseptfritt. Eller i vanlige reisesyketabletter.

 

Alle burde ha antihistaminer liggende i huset for en vet jo aldri når man trenger dem. Allergier kan oppstå plutselig uten forvarsel hos hvem som helst.

 

Ps det sies også at Reactine og Syrteck kan kurere fyllesjukhet :)

Lenke til kommentar
jeg har aldrig blitt stukket av veps, bie eller humle.

 

så jeg gruer meg til den dagen jeg blir, for alt ejg vet kan jeg være alergisk.

6421426[/snapback]

De fleste jeg kjenner som er allergiske mot veps/bie/humle/mygg/klegg osv. er allergiske fordi de ble stukket mye som barn, eller noe liknende. Tror det er få som har medfødt humleallergi.

6421471[/snapback]

 

Rett det :) jeg har lest det du påstår her, og det var også sånn med meg. Var stukket fire ganger før den gangen jeg fikk allergisk reaksjon. Da ble jeg i tillegg stukket i halsen, som er ekstra farlig. :/

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Rett det :) jeg har lest det du påstår her, og det var også sånn med meg. Var stukket fire ganger før den gangen jeg fikk allergisk reaksjon. Da ble jeg i tillegg stukket i halsen, som er ekstra farlig. :/

6422030[/snapback]

Huff, ikke bra. :/

 

Kjenner en som fikk vepsestikk på pungen en dag han var på stranda for mange år siden. Vet ikke om han er allergisk nå, men historien er jo der.

Lenke til kommentar

Humler er søte små flyskapninger ^^ Myggen derimot, den er bare på jakt etter meg. Hvorfor er den det egentlig? går den etter en spesiellt blodtype, eller kan det være at jeg har søtt blod eller lignende?

 

 

Jeg håper hvertfall trådstarter har blitt litt klokere, og at han hvertfall ikke døde av denne ikke-så-koselige-hendelsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...