Gå til innhold

100km/t i 60 sone


SoftChIP

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her for dagen klokka 0130 på natta var jeg så uheldig å komme utfor laserkontroll. De målte meg til 100km/t i 60 sona.

 

Jeg er 18 år og har hatt lappen i et halvt år. Jeg forsvarer ikke den kjøringa mi men jeg vil vite hva jeg har å vente.

 

Jeg godtok beslag av førerkort og alt det der på stedet osv.

 

Formidlende omstendigheter:

*midt på natta i en forlatt bygd (ingen ute)

*rett strekning

*oversiktlig

*aldri tidligere straffedømt eller fått bøter

 

 

Hvor lang tid vil det ta før jeg hører fra purken?

Hvor stor bot vil jeg CA få? (oppga årsinntekt til 40000kr)

Vil jeg få fengselstraff?

Hvor lang tid vil jeg miste lappen?

 

Siden jeg har prøvetid; er det kun oppkjøringa jeg må ta på nytt eller må jeg også ta det obligatoriske på nytt?

 

PS: Jeg forsvarer ikke det jeg har gjort så vær vennlig å ikke si jeg får som fortjent osv. Det vet jeg allerede ;)

 

mvh SoftChIP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lest om 6 mnd uten lappen og 12000 i bot for 100 i 60' sonen

Men da ingen fengsel.

 

Er ikke sikker.. Sa de ikkenoe om det til deg da du ble stoppet ?

6417555[/snapback]

 

Tatt i fra politiguiden.com

60 km/t - tatt i: 95-100 - dvs: 6-8mnd uten førerkort.

Men dette er hvis man er over prøvetia. Dem bruker å være ganske så strenge hvis prøvetia ikke har gått ut. Boten er nok rundt 12000 kr ja. Men hvis du ble målt til 100 km/t i timen så er jeg redd det blir mere enn bare å være forgjenger en stund og en sur bot :(

Lenke til kommentar

Selv ble jeg tatt i 136,5 km/t i 90-sone på motorvei kl.A midt på natta, og fikk 12500 i bot, 6 måneder uten lappen, og 20 dager betinget... Har heller aldri blitt tatt før.

Ut fra dette vil jeg tro du er fotgjenger 7-9 måneder, må kjøre opp på nytt (hele pakken), minimum 12 lapper i bot, og sikkert noen dager fengsel også.

Da har jeg lagt til litt pga prøvetid og at de er vanligvis ganske strenge i 60-soner.

Lenke til kommentar
Du får ikke både bot og fengselsstraff. Ifølge EU direktiver ble det nettopp ulovlig med dobbelstraff.

 

Prøvetiden tilsier at du mister muligheten til å ta lappen i 1-2 år ja. Og sikkert en saftig bot. men du får ikke fengsel i tillegg.

6421744[/snapback]

 

Synd at ikke det å miste lappen blir regna som straff :(

 

mvh SoftChIP

Lenke til kommentar

Det er ikke en straff, det er en sikkerhetstiltak. At du ikke vet bedre enn å kjøre 40Km/h over fartsgrensa, selv om på nattestid (som om det egentlig er en god grunn til å bryte loven??) tilsier jo bare at du ikke bør ha førerkort uansett.

 

Nyt livet som fotgjenger. Så håper jeg du har lært litt av dette når du får lappen neste gang.

Lenke til kommentar
Du kan derimot velge x antall dager fengsel istedet for bot...

(tror jeg?!?!?!?!)

6421759[/snapback]

 

Mener å huske at det var en sak om det for en stund siden, da en gammel dame nektet å betale for heller å gå i fengsel.

 

Tror normalt sett en ikke kan velge, har du inntekt, skal du betale.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov til å gi to straffer, men dem gjør det for det. En nær bekjent av meg mista lappen i 1 år OG fikk 60 dager betinget fengsel inkl. 2 års prøvetid. Men skal man følge loven helt så skal man enten ha bot eller fengselsstraff. Men, man bor jo i Norge og da får man like godt to straffer :hrm:

Lenke til kommentar
Det er ikke lov til å gi to straffer, men dem gjør det for det. En nær bekjent av meg mista lappen i 1 år OG fikk 60 dager betinget fengsel inkl. 2 års prøvetid. Men skal man følge loven helt så skal man enten ha bot eller fengselsstraff. Men, man bor jo i Norge og da får man like godt to straffer :hrm:

6423352[/snapback]

Ordvrengerier er fantastisk: Fratak av førerkort er ikke straff, men "administrativt tiltak". På den måten kan man egentlig bli straffet så mange ganger som helst for den samme tingen, så lenge det bare er et av tiltakene som defineres med riktig ord.

Lenke til kommentar
Du får ikke både bot og fengselsstraff. Ifølge EU direktiver ble det nettopp ulovlig med dobbelstraff.

6421744[/snapback]

 

Norge følger da ingen EU-direktiver? Vi er jo ikke medlem av EU. :huh:

Må i tilfelle være EØS-direktiv?

6423674[/snapback]

 

"alt" som innføres i EU blir jo innført i Norge via EØS...det er liksom unødvendig å si det lengre... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...