Gå til innhold

Hvor mange ganger benytter du deg av angrefrist.


Anbefalte innlegg

skal lage liten undersøkelse, hvor mange ganger og hvorfor folk benytter seg av angrefristen..... grunnen til undersøkelse er evt. åpning av data nettbutikk og det blir vurdert om butikken skal bare selge til bedrifter eller både firma og privat.....

 

vi har nok med leverandører og kan konkurrere med de fleste når det gjelder pris, men saken er at alt blir sendt direkte fra leverandører, unntak lokale leveranser. derfor tenkte vi å lage liten undersøkelse. som det er nå, så jobber vi 90% mot bedrift. både når det gjelder salg og service.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt den mange ganger, men det må sees i sammenheng med at jeg årlig gjør innkjøp av veldig mye datautstyr siden jeg er ekstrem-entusiast selv, samt bygger maskiner og reaparerer for venner og kjennte.

 

Vil si at ca halvparten av angrefristsakene mine har vært pga. produktet var merkbart anderledes (værre) enn det jeg anntok det var, og den andre halvparten var pga. mangler eller defekter. Selv om det egentlig skal gå via reklamasjon så er ofte å benytte seg av angrefristen raskere og greiere (men jeg plerier å informere om at det var skade/mangel på produktet likevel).

 

Altså: _god og grundig_ beskrivelse av produktene er viktig.

 

For ideen din så kunne det være lurt å selge først til bedrifter, og så evt. vurdere privatmarkedet senere når du har kapasitet til å behandle flere kunder, men ikke kan finne flere i bedriftsmarkedet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har benyttet meg av den to ganger, begge gangene når noe utstyr (hhv minnebrikke og micro-PCI WiFi-kort) til en laptop ikke var kompatibelt, trass i at alle specs tilsa det skulle virke. Begge gangene var forøvrig Netshop, og begge tingene ble tatt i retur uten å mukke.

Lenke til kommentar
For ideen din så kunne det være lurt å selge først til bedrifter, og så evt. vurdere privatmarkedet senere når du har kapasitet til å behandle flere kunder, men ikke kan finne flere i bedriftsmarkedet.

kapasitet er her, som sagt så leverandør tar seg av det med pakking/utsending o.l. det eneste vi er redde for at det blir for mange returer, da sier seg selv at det blir mye mer arbeid enn det er kanskje verdt.....

Lenke til kommentar
Man kan vel ikke bruke angrefristen på en vare/produkt som er åpnet?

6409973[/snapback]

Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. (jf. Angrerettloven § 12 punkt a)

 

Angreretten kan ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen.(jf. Angrerettloven § 12 siste ledd)

Lenke til kommentar

Har brukt den 2ganger tror jeg...

 

En 7"dvd&skjerm til bil, i bruksanvisningen sto det at garantien ikke gjaldt om den ble brukt mens man kjørte... :S og produktet var ikke som avbildet på siden...

 

Den andre var en viftestyring hvor det sto det fulgte med 4 vifter.! men når det kom var det ikke med noen vifter og det skulle tydeligvis ikke gjøre det heller...

 

Bare man gjør gode undersøkelser før man trykker kjøp så får man som oftest det man forventer, men om noe ikke skulle svare til beskrivelsen så sender jeg tilbake uten å nøle.

Men to ganger på 5-6år og mangemange 10tusen kroner så synes jeg det er en bra statistikk så langt...

Lenke til kommentar
Man kan vel ikke bruke angrefristen på en vare/produkt som er åpnet?

6409973[/snapback]

 

Jo, det kan du. Du kan faktisk bruke produktet aktivt helt opptil fristen løper ut. Så lenge du kan returnere produktet i "tilnærmet samme stand og mengde" (og det kan du jo for nesten alle datadeler), så gjelder angrefrist. Det er nettop dette som gjør angrefristen (kanskje litt for) lett å misbruke.

 

Slike produkter som kommer i retur må nødvendigvis selges unna som demovarer (og da selvfølgelig til redusert pris for at noen skal gidde å kjøpe det), så butikkene (som kjører lave marginer til å begynne med) ender opp å tape penger på de som benytter seg av angrefristen.

 

Men hovrfor ikke bare åpne butikken for private kunder, og ta inn X antall order som en test? Si et par hundre, eller tusen, avhengig av hvor stor omsetnign dere regner med å ha. Hvis test-størrelsen er rimelig stor vil du selv kunne regne ut som du synes det er lønnsomt å selge til privatpersoner eller ikke. Det er vel ingenting som sier at om du først begynner å selge til privatpersoner så MÅ du fortsette til evig tid =P

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Takk for svar. Putter man den i samme embalasje som før? Greit. Ellers så har jeg brukt den 2 ganger til sammen og har alltid trodd at angrefristen kan brukes når embalasjen er hel og produktet er uåpnet.

 

:)

6410062[/snapback]

 

Selv om det ikke står direkte i loven, så tror jeg det er blitt fastsattav diverse tidligere saker at original embalasje ikke er en nødvendighetet for å kunne returnere noe på angrefrist (selv om det må være forsvarlig paket selvfølgelig).

 

Mener ihverfall det er slik, men siden jeg ikke har en kildelink for hånd, så skal jeg ikke være for bastant i min uttalelse =)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Styr langt unna privatkunder hvis du kan; hvis den generelle normen når det gjelder angrefrist er hva enkelte folk gjør her på forumet (snakker ikke om å bytte en vare eller to hvis man faktisk *angrer*, men folk som returnerer CPU'er, skjermkort, hovedkort o.l. etter å med fullt overlegg ha testet flere stk. parallellt (men med intensjon om å bare beholde en) for å finne de beste) så hadde jeg aldri tørt å starte en nettbutikk.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...