Gå til innhold

Western Digital har lurt kundene for Gigabyte


TaZ

Anbefalte innlegg

http://www.hegnar.no/IT-Kanalen/newsdet.as...=221934&cat=110

 

Western Digital har nylig inngått et forlik i en rettsak der de ble anklaget for å snyte kundene for Gigabyte på sine harddisker. I forliket tilbyr Western Digital sine kunder programvare verd $30 som et plaster på såret.

 

Saken har sin bakgrunn i at harddisk-leverandører teller sine Gigabyte på en annen måte enn det de fleste PCer gjør. I Windows er en Gigabyte det sammen som 1,07 milliarder byte, mens harddiskprodusentene følger det metriske systemet og nøyer seg med å åtilby 1 milliard. Forskjellen på 7 prosent medfører at kundene "mister" plass de trodde de hadde kjøpt.

 

En stor del av harddiskprodusentene utstyrer diskene med en advarsel der det fremgår at du ikke kan forvente å få tilgang til hele den oppgitte kapasiteten. Forliket i Western Digital-saken pålegger selskapet å utstyre sine diskeer med en slik advarsel i løpet av 6 måneder.

 

WD-Kunder som mener seg snytt for byte må melde sitt krav på nettadressen http://www.wdc.com/settlement før 16. juli for å få rett til erstatningsprogramvaren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir bare trist når jeg hører sånt. Utrolig hva advokater kan klare å få til av en ikke-sak. De tjener penger, alle vi andre må betale.

6406551[/snapback]

Istemmes. Spesielt siden dette har vært kjent i årevis. Jeg kan ikke huske når vi først begynte å snakke om dette, men det må da i hvert fall ha vært tilbake på 90-tallet en gang?

Lenke til kommentar

Selv om det har hvert slik i evigheter synes jeg de(alle ikke bare WD) kan gå over til å kalle harddisken sin med den reelle størrelsen. altså 112GB istede for 120GB...

mulig jeg er pirkete, men sunes det er unødvendig å skryte på seg extra GB...

Lenke til kommentar
Selv om det har hvert slik i evigheter synes jeg de(alle ikke bare WD) kan gå over til å kalle harddisken sin med den reelle størrelsen. altså 112GB istede for 120GB...

mulig jeg er pirkete, men sunes det er unødvendig å skryte på seg extra GB...

6406762[/snapback]

Ehm, du har aldri forestillt deg at WD faktisk har RETT? At det er Windows som måler feil?

 

WD og andre hardiskprodusenter benytter seg av standardmål vi har hatt i flere år allerede. Kilo = 1000, mega = 1 000 000. At Windows og andre programmer velger å kjøre sitt eget løp og kalle 1024 for "kilo" gjør de ikke rett.

Lenke til kommentar

Seriøst, den eneste grunnen til at en sånn sak ikke kastes rett ut er at amerikanere ikke har begrep om hva kilo og mega betyr for noe

 

Vi europere tenker i millimeter, meter, kilometer og vet at kilo alltid = 1000 mens amerikanere kun tenker i inches, yards og miles.

 

At datamaskiner bruker 1024 som "kilo" gjelder egentlig kun RAM, og er en tilnærming siden adressering av minne fysisk gjøres med potenser av 2 (16 ledninger kan adressere 2^16 memory-adresser = 65536 som vi kaller 64K da det er 64*1024)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at HD produsentene ikke oppgir capasiteten i Binary capasitet??

 

Er samme geria at dem bruker teoretiske hastigheter på overføring på HD/USB o.l i reklamer/spec.

Men teoretisk hastighet er langt fra det som den klarar i praksis..

 

Samme som bilprodusentene oppgir at bilen dem lager har en max hastighet på 600km/h men da er det ikke medregnet luftmotstand(teoretisk)

Lenke til kommentar
Selv om det har hvert slik i evigheter synes jeg de(alle ikke bare WD) kan gå over til å kalle harddisken sin med den reelle størrelsen. altså 112GB istede for 120GB...

mulig jeg er pirkete, men sunes det er unødvendig å skryte på seg extra GB...

6406762[/snapback]

Ehm, du har aldri forestillt deg at WD faktisk har RETT? At det er Windows som måler feil?

 

WD og andre hardiskprodusenter benytter seg av standardmål vi har hatt i flere år allerede. Kilo = 1000, mega = 1 000 000. At Windows og andre programmer velger å kjøre sitt eget løp og kalle 1024 for "kilo" gjør de ikke rett.

6406891[/snapback]

 

 

 

Jeg kjøper en disk på 10GB. Jeg har Windows som operativ system.

Når jeg vil partisjonere og formatere disken, Windows spør meg høflig om, i hvor mange MB ønsker jeg å slakte disken for.

Jeg tenker litt og svarer like høflig at jeg vil ha 10.000MB. Det betyr at 10.000.000.000 bytes eller hva man skal kalle det.

 

Men jeg blir så forbanna når jeg undersøker kapasiteten under egenskaper, for at det viser seg at det er bare 9.7GB.

Siden kvelden er ødelagt for meg og jeg kan ikke sove, bestemmer meg å undersøke igjen. Neida, det står 9.7GB.

 

Men...når jeg ser enda mer til venstre, oppdager jeg at Windows vinker til meg og sier...ja men se her da..jeg kan skrive heile 10.485.760.000 bytes of crap for deg.

 

Å ja vel sier jeg og smiler fornøyd.

(men jeg lurer på hvorfor ble jeg så forbanna med at det var 9.3GB ..men bare smilte når det var så mye til overs med bytes).

 

Kanskje fordi ingen prøvde å lure meg ?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

omg, noe så idiotisk å starte en rettsak for! blir så irritert når folk som ikke vet hva de snakker om begynner å klage og mase på noe som har vært kjent og "standard" i flere år.....en lignende sak hadde man jo nettopp her i norge, da folk saksøkte harddisk-produsenter fordi disken krasja, slik at alle bilder og annet "uerstattelig" de hadde var borte for godt/måtte bruke flere tusen på å fiske frem igjen. Kan ikke folk lære, eller sette seg inn i ting? Alle disker kan jo krasje - ta backup! Så slipper man slike, i mine øyne, idiotiske søksmål og saker.....dessverre er det enda sånn at datautstyr er skjøre og forholdsvis ustabile saker, derfor bør man ikke ha for høye forventninger alltid, hehe...

 

men når det er sagt, så skjønner jeg jo på en måte også den normale, ikke veldig datakyndige forbruker. Det er jo ikke godt for dem å vite. Det blir jo nesten som om jeg skulle kjøpt meg en bil som var reklamert som 100 HK, men så får jeg bare 90......nei, blir nok en lang diskusjon dette, hehe

 

beklager hvis dette ble for off-topic :/

Endret av softis
Lenke til kommentar

Det "geniale" i ei slik sak er at dei einaste som verkeleg tjener på det er fandens folk ( amerikanske advokater)

Og kven betaler dette gildet? Jo den vanlige forbruker, så slike idiotiske rettsaker vil koste oss nokre ører pr disk.

 

men det som overrasker meg er at windows sin måte å reperesentere mengda på blir lagt til grunn som den gyldige standerden og ikkje 10-tallsystemet som har eksistert i ca 1000 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...