Gå til innhold

Hvilke filsystem bruker folk og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk det du føler deg bekvem med.

Jeg bruker som regel ReiserFS på / og JFS eller XFS på /home, dessuten har jeg ext2 på en ekstern disk. For hjemme bruk ser jeg vel egentlig små forskjeller på filsystemene, så jeg har aldri klart å bestemme med for kun ett filsystem.

 

Litt lesestoff:

Benchmarking Filesystems Part II

Linux File System Benchmarks

Filesystems (ext3, reiser, xfs, jfs) comparison on Debian Etch

 

En liten OBS OBS:

GRUB har, så langt jeg husker, IKKE støtte for Reiser4, ihvertfall ikke ut av boksen. Det kan kanskje patches inn...?

Hvis du ønsker å bruke Reiser4 anbefalles LILO som bootloader.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Problemer med reiserfs (v3)? Hvilke problemer?

6380126[/snapback]

Mine problemer med ReiserFS3 har vært ustabilitet, har hatt tre disker som har blitt uleselig (ikke HW-feil), derfor bruker jeg ikke ReiserFS lengre. Det kan være flere faktorer inni bildet (kernel), men jeg tørr ikke å gamble med ReiserFS lengre.

Lenke til kommentar
Testa du reiserfs tidlig, olear?

Brukt ReiserFS siden den ble markert stabil i kernelen, men etter flere hendelser i 2004 måtte jeg revurdere filsystem (da maskinene jeg kjørte det på var systemkritisk).

 

Dette er såklart mine erfaringer, betyr ikke at ReiserFS er dårlig.

Lenke til kommentar
Testa du reiserfs tidlig, olear?

Brukt ReiserFS siden den ble markert stabil i kernelen, men etter flere hendelser i 2004 måtte jeg revurdere filsystem (da maskinene jeg kjørte det på var systemkritisk).

 

Dette er såklart mine erfaringer, betyr ikke at ReiserFS er dårlig.

6382703[/snapback]

Jeg kjører ReiserFS nå og har så langt ikke opplevd noe problemer med den. Brukte den siden maskinen min er passe up-to-date og at jeg ikke har lest noe om ustabilt system før her nå i dag.

Funker bra enn så lenge ;) ..bank i bordet..

Lenke til kommentar

Jeg kjører EXT3 Filsystem på alle Linux partisjonene mine. Det fungerer no greit det da. Som jeg kan huske har jeg bare kjørt EXT filsystem når jeg har hatt Linux. Ikke det at jeg personlig føler noe forskjell egentlig på filsystemene i Linux.

Lenke til kommentar

Holder meg til ext3 jeg og, virker som at det er støtta de fleste steder som standard, også fra diverse bootCD'er og mindre distroer.

I tillegg har det den fordelen at det kan åpnes fra Windows, vet ikke om det er mulig for ReiserFS nå? Ikke at det er den funksjonen jeg bruker mest.

Lenke til kommentar

Har tre disker med reiserfs og fem med ext3, har vurdert å bytte så jeg får ext3 overalt, men har ikke plass til å flytte over så jeg får mekka nytt. Har aldri hatt noe problem med reiser egentlig, men ser nå ikke vitsen med å ha litt forskjellig filsystem her og der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...