Mojo Pin Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Hei. Ingen eier internett, bare deler av det. Stemmer ikke det? Altså, noen eier hvert sitt domene. Det finnes også tusenvis av domener (.com.net.org.info.gov.no.nu.se.uk etc. etc.) Men siden ingen eier internett, vil det si at alle kan opprette sitt eget domene? Kan jeg for eksempel opprette ".uahiu" ? Jeg antar at man må sette opp en stor server, og at man på den måten kan klare dette. Men jeg veit ikke.. Er det mulig? Evt., hvordan? Jeg har ingen planer om å gjøre dette, bare lurer.. Noen som kan forklare meg litt ?
vidarlo Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Hei. Ingen eier internett, bare deler av det. Stemmer ikke det? Altså, noen eier hvert sitt domene. Det finnes også tusenvis av domener (.com.net.org.info.gov.no.nu.se.uk etc. etc.) Men siden ingen eier internett, vil det si at alle kan opprette sitt eget domene? Kan jeg for eksempel opprette ".uahiu" ? Jeg antar at man må sette opp en stor server, og at man på den måten kan klare dette. Men jeg veit ikke.. Er det mulig? Evt., hvordan? Jeg har ingen planer om å gjøre dette, bare lurer.. Noen som kan forklare meg litt ? 6376251[/snapback] Det er ICANN som seier kva toppnivådomene som skal vere med på dei 11 rot-serverene. Slik DNS-systemet er bygd opp, kan du lage ditt eiget, på din DNS-server, men da må folk bruke denne for å få det med. Poenget med rot-serverene er at ein må ha ein sentral repos for domener. Så kort svar: ja, du kan, men ingen andre enn deg sjølv vil sjå det. OT: Eg har brukt det sjølv på ein del lan-party for å ha eit lan-internt domene.
TheBoz Skrevet 24. juni 2006 Skrevet 24. juni 2006 Sjekk ut disse: http://www.unifiedroot.com/ 6376862[/snapback] Genialt. Hørte om noe sånn for flere år siden, men tror det var bare en privatperson som drev det, dette ser jo en del mer seriøst ut. Og er egentlig veldi enkelt å sette opp. Trenger bare en DNS server eller to og konfigurere den riktig så har du jo et alternativt DNS system.
Big_JT Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Unifiedroot vil fungere for noen, men ikke alle. Det er her problemet ligger. For at Unifiedroot skal fungere for meg må enten operatøren min legge den til som DNS i sitt nett. (Lite troligt, men aldri helt usansynelig.) Eller jeg må gjøre det. (Ikke noe prob for meg, men mora mi ville aldri fått det til) Så det man får er adresser som noen kan bruke og andre ikke kan. Mao. lit håpløst.
JohndoeMAKT Skrevet 26. juni 2006 Skrevet 26. juni 2006 Men siden ingen eier internett, vil det si at alle kan opprette sitt eget domene? Kan jeg for eksempel opprette ".uahiu" ? PS : Det er bedre om du kaller det topp-domene. Alle kan sende søknad om et nytt topp-domene til ICANN... men om de godkjenner søknaden er det nok veldig liten sjanse for.
Martin A. Skrevet 28. juni 2006 Skrevet 28. juni 2006 Så sant du ikke har en ekstrem god grunn, eller lagd ditt eget land.
Patz Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 (endret) Er ikke tk en stat? Mener å huske at det var en liten øy. Endret 29. juni 2006 av Patz
JohndoeMAKT Skrevet 29. juni 2006 Skrevet 29. juni 2006 .tk tilhører en (så vidt jeg vet) sovereign øygruppe med navn Tokelau Islands. Kart, midt i kvadranten til høyre for den midterste..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå