Gå til innhold

Biptest, hva er bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig bitest?

6376062[/snapback]

The test involves continuous running between two lines 20m apart in time to recorded beeps. The time between recorded beeps decrease each minute (level). There are several versions of the test, but one commonly used version has an initial running velocity of 8.5 km/hr, which increases by 0.5 km/hr each minute.

Les meir her: http://www.thebeeptest.com/beeptest2.html

 

Kort forklart er det ein test for å måle O2-opptaket ditt.

Lenke til kommentar

Testen måler eigentleg ikkje VO2-max så godt fordi den favoriserer folk med god akslerasjon og styrke i beina framfor dei som faktisk har høgt oksygenopptak. Fotballspelerar og utøvere av andre ballidretter scorer typisk høgt fordi dei er vant til å skifte løpsretning heile tida. Ein typisk kondisjonsidrettsutøvar er vant til å løpe rett fram heile tida.

Lenke til kommentar

Kondisjonsidrettsutøverar er dei som trener innanfor ein idrett der kondisjon er mest rellevant. Når det gjeld fotball er det andre ting som er veldig viktige, som styrke, spenst, fart, akslerasjon osv.

 

Intervalltrening kan være så mangt. Sjølv trener eg gjerne 2x30 min, 3x20 min osv. Fotballspelerar og utøvere innanfor andre ballidretter driv gjerne på med Xx1 min. Det er stor forskjell der. Dessuten trener dei vell spesifikt på det å skifte løpsretning heile tida.

 

Det eg meiner er at beep-testen favoriserer dei som er vandt til retningsforandringar heile tida.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg går på fotball og er på mitt andre år på videregående. I tiende skulle vi ha 11,9 for toppkarakter og det klarte jeg men da slutta jeg. Kunne sikkert klart rundt 12.4-5 men var ingen vits. Klarer sikkert en del mer.

 

 

En artig detalj: Veigar Pall Gunnarsson har skolerekorden på skolen min. Da han gikk i 10 klarte han 15,7!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 11 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Jeg går på fotball og er på mitt andre år på videregående. I tiende skulle vi ha 11,9 for toppkarakter og det klarte jeg men da slutta jeg. Kunne sikkert klart rundt 12.4-5 men var ingen vits. Klarer sikkert en del mer.

 

 

En artig detalj: Veigar Pall Gunnarsson har skolerekorden på skolen min. Da han gikk i 10 klarte han 15,7!!

 

En lærer på skola løpte opp til 21 (maks) og gikk nedover igjen til 18 før han måtte gi seg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...