Gå til innhold

Bytte hovedkort på Dell Dimension 8400?


jaynuz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vurderer å bytte hovedkortet i min Dell Dimension 8400, men jeg bare lurer på om dette er mulig? Hovedkortet jeg har nå er et Intel i925X Express.

 

Og hvis jeg velger et hovedkort uavhengig av Dell (f.eks. et ASUS-kort), vil jeg få mulighet til å klokke CPU-en min? (Jeg har ikke mulighet til det nå pga. Dells klassiske sperre :p)

 

CPU-en er en

Intel Pentium 4 2,8Ghz. HT 800Mhz. FSB 1MB L2 Cache "Prescott"

(Og vil jeg få mulighet til å lese av temperaturer? - noe jeg ikke kan nå.)

 

Takker for alle svar.

Endret av jaynuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må antagelig også gjøre noe med dell sin partisjon inne på disken din, eventuelt formatere c: disken din.

Er litt usikker på om du må gjøre dette når du bytter hk fra andre produsenter...

 

obs, det er ikke sikkert om cpu kjøleren passer på det nye kortet. Det kan også hende at psu'en vil ta livet av det nye HK. (kjent på eldre modeller). dette kommer av av dell sin psu ikke gir samme spenninger på hk strømkabelen som andre atx psu'er gjør.

Lenke til kommentar
Du må antagelig også gjøre noe med dell sin partisjon inne på disken din, eventuelt formatere c: disken din.

Er litt usikker på om du må gjøre dette når du bytter hk fra andre produsenter...

 

obs, det er ikke sikkert om cpu kjøleren passer på det nye kortet. Det kan også hende at psu'en vil ta livet av det nye HK. (kjent på eldre modeller). dette kommer av av dell sin psu ikke gir samme spenninger på hk strømkabelen som andre atx psu'er gjør.

6370309[/snapback]

 

Vet du hva den vanlige spenningen er, da? :)

Altså, hvilken spenning et nytt hovedkort må ha.

Endret av jaynuz
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva spenningene må være, men jeg ville vært veldig forsiktig med å skifte ut dell sitt hovedkort. Hvis du skal gjøre det, burde du også kjøpe en ny PSU(aka Strømforsyner) så du er sikker på at spenningene er riktige. Også må du passe på at du har et kabinett som passer hovedkortet du bruker (evt omvent). :)

Lenke til kommentar

^Regner med at det vil stå klistra utover PSUen. Dell er jo kjent for sine ''særegne'' løsninger, selv åpna jeg en Dell hos en kamerat og jeg må si det var vanskelig å finne likhetstrekk mellom et vanlig hovedkort inni der og det i en ''vanlig'' maskin. Om jeg ikke husker feil, synes jeg også at det virket noe mindre enn vanlig ATX. Dette kan du jo sjekke opp selv.

 

Og som sagt, om kjøleribba vil passe på det nye hovedkortet vet jeg heller ei. Husker at Dellen hadde en sær plastdings som skulle føre luft bak fra kabinettet rett til CPU'en.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har selv en 8400 og vet (desverre) at det ikke går uten videre å montere et normalt hovedkort i det kabinettet. CPU-kjøleren er også helt spesiell, så skal du oppgradere HK må du ha nytt kabinett og ny cpu-kjøler. Tror strømforsyningen skal være ok.

Lenke til kommentar
spenningen som skal inn er vel 5v 3,3v og 12v? om din del psu leverer ut de så er det vel ikke noe problem?

6383395[/snapback]

Dell leverer de samme spenningen, men på visse årganger så er spenningene plassert på forskjellige steder i pluggen. Du kan med andre ord risikere å f.eks kjøre 12V rett i CPUen din, eller kortslutte 12V mot jord eller....

 

Hvilke skader som det faktisk kan bli kan jeg ikke si noe om uten å ha dokumentasjon på Dells alternative plugg.

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at dette er et vanlig DELL problem...

 

Hadde en kunde nettopp som ville oppgradere DELL'en sin... for det første passa ikke hovedkortet... så det ble nytt tower... så var selvfølgelig PSU spesialtilpasset det gamle kabinettet med "oppned" montert hovedkort slik at powerkabelen ble for kort... og dermed måtte det inn nytt PSU også.

 

Gøy :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...