Gå til innhold

Forskjell på 60 og 75 Hertz?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, kan ikke ødelegge noe.

Det ligger jo i navnet "MultiSync" at skjermen håndterer forskjellige frekvenser.

 

Men det spørs om det er noen vits i å bruke noe annet enn 60 siden det er frekvensen et LCD panel bruker internt.

6350300[/snapback]

okey.. Da holder jeg den vel på 60hertz da...

6350625[/snapback]

 

Har erfart at enkelte LCD skjermer får bedre(les: klarere) bilde med 75hz. Det skader ikke å prøve!

Lenke til kommentar

Det der er jeg temmelig sikker på er tull Rumba, i og med at det i teorien ikke skal ha noe som helst å si hva du fôrer inngangen til LCD-skjermen med. Vertikal oppdateringsfrekvens er egentlig ikke et ord man kan bruke i sammenheng med LCD. I en CRT er oppdateringen av pixlene seriell. Når skjermen er ferdig med en linje (fra venstre til høyre), hopper den en linje ned, og tegner den (begynner fra venstre her også). Den vertikale oppdateringsfrekvensen forteller hvor mange ganger dette skjer i sekundet (altså, hvor mange hele bilder den tegner, ikke hvor mange linjer den tegner).

 

En LCD-skjerm tegner ikke bildet på samme måten i det hele tatt. Det gir ingen mening å snakke om "Hz" (vertikal oppdateringsfrekvens). På en LCD blir hver individuell pixel oppdatert når den får beskjed om det (altså, når skjermkortet forteller at fargen på pixelen skal forandres). Hvordan hele oppdateringsprosessen fungerer, og om det er gitte klokksignaler hvor pixlene har muligheten til å oppdatere seg selv, det er jeg ikke helt sikker på, men det regner jeg med at finnes. Denne har jeg en sterk mistanke om at er låst i de fleste paneler dog, og dermed konverteres et hvilket som helst "klokksignal" fra skjermkortet til hva nå enn panelet kjører på.

Lenke til kommentar

Tearing er når ikke hele bildet "følger med" om man f.eks. snur seg raskt til siden i et FPS-spill. Slå av vsync, så kommer du sikkert til å merke det i en del spill. Man slår det av ved å gå inn i driverinnstillingene for grafikkortet. Det skal stå sammen med AA/AF-settings osv.

Lenke til kommentar

Håper ikke det var noe jeg skrev som fikk andre til å lure. Jeg skrev for en tid tilbake at jeg brukte 85Hz på min ene LaCie skjerm, og at bildet "ble bedre". Men jeg skrev også grunnen, og det var ikke pga. skarphet. Det var for å få bedre båndbredde for å fjerne flimmer :)

 

Jeg hadde et 9700PRO kort som hadde "flimmer" (rolling lines) på lave Hz, men 85Hz løste problemet 99%. Ettersom jeg hadde CRT før LCD var dette aldri et problem før jeg fikk to LCD skjermer og begge måtte kjøre 60Hz (en DVI, en VGA). På VGA-utgangen kom derfor flimmeret tilbake ved 60Hz. Dette var diskutert ganske heftig på rage3d.com, og var en hardware glipp som senere ble løst med nyere GPU på blant annet 9600PRO som jeg har nå. Ved å kjøre 85Hz forsvant flimmeret, men jeg fikk ikke 85 fulle frames per sekund. Faktisk skulle det vise seg at skjermen ikke tegnet mer enn litt over 60 bilder i sekundet. Signalet ble behandlet fra 85Hz til 60, og da oppstod lett hakking fordi noen bilder ble ignorert (mister synkronisering).

 

Ved å kjøre 60Hz ble opplevelsen en helt annen - bevegelser ble jevnere. Kjør 60Hz, og skru heller VSYNC av hvis en krever høy respons fra musen.

 

Tearing:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=47101

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...225&hl=+tearing

 

EDIT: Bare for å presisere dette enda en gang: Jeg kjører nå 60Hz, og høyere kan faktisk gi degradert bildeopplevelse pga. høyere bildeflom enn selve skjermen takler i praksis (mine takler 85Hz analogt, 60Hz digitalt, og ~60Hz i praksis uansett).

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...