Gå til innhold

Noen som har greie på elektro matte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

begynner å bli en stund siden ungdomsskolen (vi hadde bokstav karakterer), hva er best nå? 6 topp, 1 bunn?

 

vell, gikk ikke gk elektro, men matte er viktig i elektro da det aller meste er matte. på den andre siden vil du bruke matte på en annen måte enn før og du kan derfor synes det er enklere og ikke så vanskelig (kjenner folk som hadde dårlig karakter i matte, men gjorde det veldig bra i matten de hadde i sitt yrkesfag)

 

Jeg gikk allmennfag (med 2MX og 3MX, den vanskeligste matten), og i høyere utdanning innen elektronikk vil du trenge ting du lærer der også (en har vell noe tilsvarende på elektro eller mulighet til å ta de som valgfag eller noe). Om jeg skal hinte om noe en bør være flink i så er det derivasjon og integrasjon da dette brukes hele tiden og er veldig viktig innen regning på elektronikk (og i grunn det aller meste av ting du kan regne på). Men vet som sakt ikke hva som brukes på videregående og i yrkesfag og dette er kanskje ikke så viktig der. I alle fall ikke fra starten av, du skal nok lære en del ting til før dette.

Lenke til kommentar
Kan noen sette opp et elektro stykke(matte)?

6337694[/snapback]

Disse er helt essensielle (uansett om du går elektriker eller automasjon):

U = I * R

U = spenning

I = strøm

R = motstand

 

P = U * I

P = effekt

U = spenning

I = strøm

 

Sikker flere også. F.eks motstand i parallell krets (Rtot = 1/R1 + 1/R2 + ... ??).

Lenke til kommentar
Elektro er iallefall slik jeg har forstått det, veldig lett å komme inn på. Ikke at jeg prøver å si at alle på elektro er slasker, men slik er det nå iallefall her ;)

6339056[/snapback]

 

 

 

Hva er det du sier ? Kaller du meg slask?

Er nok en del i klassen din som er mer slask enn meg skal jeg si deg :p

Men, på skolen jeg (og chs89) går på er det bare 1 GK og 1 VKI klasse..

GK var det vel rundt 3,7 i snitt for å komme inn på året som var..

Til neste år er det 30 søkere på 15 plasser, + at det allerede har kommet inn 3 særskiltsøkere.. Altså 12 plasser igjen å kjempe om ;o

 

På allmenn kommer man jo inn uansett ;p

Lenke til kommentar
Elektro er iallefall slik jeg har forstått det, veldig lett å komme inn på. Ikke at jeg prøver å si at alle på elektro er slasker, men slik er det nå iallefall her ;)

6339056[/snapback]

 

 

 

Hva er det du sier ? Kaller du meg slask?

Er nok en del i klassen din som er mer slask enn meg skal jeg si deg :p

Men, på skolen jeg (og chs89) går på er det bare 1 GK og 1 VKI klasse..

GK var det vel rundt 3,7 i snitt for å komme inn på året som var..

Til neste år er det 30 søkere på 15 plasser, + at det allerede har kommet inn 3 særskiltsøkere.. Altså 12 plasser igjen å kjempe om ;o

 

På allmenn kommer man jo inn uansett ;p

6343955[/snapback]

Heh, ikke meninga å henge ut noen her :p

 

Jeg mente at de som ville inn kom inn. Og det gjaldt vel også allmenn på min skole og :p Men sikkert forskjellig fra skole til skole :)

 

Men jeg går ikke elektro og kan ikke si noe sikkert ;)

Lenke til kommentar
Kan noen sette opp et elektro stykke(matte)?

6337694[/snapback]

Disse er helt essensielle (uansett om du går elektriker eller automasjon):

U = I * R

U = spenning

I = strøm

R = motstand

 

P = U * I

P = effekt

U = spenning

I = strøm

 

Sikker flere også. F.eks motstand i parallell krets (Rtot = 1/R1 + 1/R2 + ... ??).

6339408[/snapback]

 

Du glemmer trekanten for induktive og kapasitive ledere. Men her skal man i bunn og grunn kun kunne bruke Pytagoras-setningen (hypotenus^2 = katet^2 + katet^2)

Lenke til kommentar
åja, da skal jeg jo klare å komme inn=) Skal prøve å få 3+ på de fleste prøver til neste år=) noen andre som har synspunkter om det?? Bare legg igjen svar=)=)

6339145[/snapback]

 

 

prøv å jobb og få bedre så er det større sjanse for å komme inn... :)

 

 

edit:

Registrert: i går, 13:37

 

hehe... :)

Endret av lubricator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...