Gå til innhold

Trenger Tips Til Krigsfilmer


Jernlov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig vil jeg anbefale disse filmene:

 

Beyond Borders. Dette er kanskje ikke en direkte krigsfilm, men synes den viser resultat av borgerkrig på en bra måte. Overaskende bra av Clive Owen og Angelina Jolie.

 

Courage under fire. Dette er en film jeg synes er veldig bra. Handlingen er lagt til den første gulfkrigen.

 

Das Boot. Dette er en klassiker hvor handlingen er på en tysk ubåt under WWII. Må sees.

 

Escape to Victory. Denne filmen går også under navnet Victory. Den handler om allierte POW's som som setter sammen et fotball-lag mot Tyskland. I denne filmen har blandt annet Pelé og Bobby Moore på rollelisten. Dette er to store navn innen fotballen.

 

No Mans land. Ingenmannsland på norsk. Denne filmen er fra borgerkrigen i Jugoslavia. Må sees.

 

Saving Private Ryan. I say no more.

 

Three kings. En klassiker fra den første krigen i gulfen.

Lenke til kommentar
wow ja, så det fantes Navaho codetalkers, det fantes også noe som het andre verdenskrig, men det betyr ikke at filmen har noe med ekte hendelser å gjøre.

6346786[/snapback]

 

Disse fantes faktisk. Dette var den eneste amerikanske koden/krypteringen som japsene ikke klarte å dekryptere under den andre verdenskrig. Les om dette på Wikipedia.org her.

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en film som min gamle sersjant mente var obligatorisk for oss å se når vi var i militæret (ved siden av Band of Brothers og Full Metal Jacket) og det var

 

Bravo Two Zero

 

Dette skal være en sann historie fra den Gulfkrigen om et SAS-team som blir sendt bak fiendes linjer for å ta ut noen raketter, og da alt som kunne gå galt, gikk galt.

Bare 5 av de åtte som dro ut kom tilbake i live.

Lenke til kommentar
To filmer jeg sterkt anbefaler ved siden av de du har sett er Platoon og Enemy at the Gates.

 

Enemy at the Gates omhandler andre verdenskrig og krigen i Russland, nærmere sagt Stalingrad. Handler om en unggutt som blir med i den russiske hæren og som viser seg å ha en utrolig treffsikkerhet med sniper-rifla si. Jude Law er i hovedrollen.

 

6349739[/snapback]

 

Enemy at the gates støttes sterkt! En av de beste krigsfilmene jeg har sett. Jude law spiller Vassili Zaitsev, som faktisk var en snikskytter under ww2 :)

Lenke til kommentar
det er mange som mener at den ikke er speielt sann,  og at Andy McNab overdrev VELDIG for å fremme seg selv om militrary edvisor på filmer og for å selge sine andre bøker.

 

en annen som var på samme SAS team har skrevet en egen bok om hendelsen som viser et helt annet bilde.

6374111[/snapback]

Se det, Jeg har alltid trodd den muligens var en smule overdrevet. Men jaja.

Band of Brothers er et must..bedre film skal du lete lenge etter...

 

(min mening)

Godt den ikke har blitt nevnt et par dusin ganger.

Lenke til kommentar
Deathwatch

 

Handler om de psykologiske effektene under 1. Verdenskrig...

6350410[/snapback]

Notert

 

Forøvrig vil jeg anbefale disse filmene:

 

Beyond Borders. Dette er kanskje ikke en direkte krigsfilm, men synes den viser resultat av borgerkrig på en bra måte. Overaskende bra av Clive Owen og Angelina Jolie.

 

Courage under fire. Dette er en film jeg synes er veldig bra. Handlingen er lagt til den første gulfkrigen.

 

Escape to Victory. Denne filmen går også under navnet Victory. Den handler om allierte POW's som som setter sammen et fotball-lag mot Tyskland. I denne filmen har blandt annet Pelé og Bobby Moore på rollelisten. Dette er to store navn innen fotballen.

 

No Mans land. Ingenmannsland på norsk. Denne filmen er fra borgerkrigen i Jugoslavia. Må sees.

6373983[/snapback]

 

Notert

Jeg kom til å tenke på en film som min gamle sersjant mente var obligatorisk for oss å se når vi var i militæret (ved siden av Band of Brothers og Full Metal Jacket) og det var

 

Bravo Two Zero

 

Dette skal være en sann historie fra den Gulfkrigen om et SAS-team som blir sendt bak fiendes linjer for å ta ut noen raketter, og da alt som kunne gå galt, gikk galt.

Bare 5 av de åtte som dro ut kom tilbake i live.

6374031[/snapback]

Notert
Lenke til kommentar
det er mange som mener at den ikke er speielt sann,  og at Andy McNab overdrev VELDIG for å fremme seg selv om militrary edvisor på filmer og for å selge sine andre bøker.

 

en annen som var på samme SAS team har skrevet en egen bok om hendelsen som viser et helt annet bilde.

6374111[/snapback]

Se det, Jeg har alltid trodd den muligens var en smule overdrevet. Men jaja.

Band of Brothers er et must..bedre film skal du lete lenge etter...

 

(min mening)

Godt den ikke har blitt nevnt et par dusin ganger.

6379422[/snapback]

 

her står de om Bravo Two Zero oppdraget og om bøkene om det http://en.wikipedia.org/wiki/Bravo_Two_Zero

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...