Gå til innhold

Reklamasjon på batterier - lover og regler


Anbefalte innlegg

Flere ganger har det blitt diskutert i forumet om det er reklamasjon på oppladbare batterier og evt. hvor lang reklamasjonstiden er, hva som skal til for å få reklamasjonen osv. Aktuelle produkter er mobiltelefoner, bærbare PC'er, mp3-spillere GPS'er og digitalkameraer. Mange av disse trådene har blitt stengt på grunn av krangling eller etter påtrykk fra trådstarter eller bedriften det gjelder. Derfor har jeg laget en generell tråd nå om reklamasjon på oppladbare batterier, hvilke lover og regler som gjelder og andre ting rundt emnet oppladbare batterier og reklamasjon. For å komme i gang stiller jeg noen spørsmål og lager etter hvert som de blir besvart en OSS (Ofte Stilte Spørsmål):

 

Spørsmål: Gjelder forbrukerkjøpsloven også for oppladbare batterier?

Svar: Ja, oppladbare batterier har ingen unntak som går på batterier. Se innlegg nr 2.

 

Spørsmål: Er oppladbare batterier å betrakte som forbruksvare?

Svar: Det er opp til garantien til den enkelte produsent, men er irrelevant for reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven (se tidlgere svar til spørsmålet under).

 

Spørsmål: Har det noe å si for de juridiske rettighetene i forbrukerkjøpsloven om man kan definere batterier som forbruksvare eller ikke?

Svar: Nei, forbrukerkjøpsloven inneholder ikke en gang ordet forbruksvare. Se innlegg nr 2.

 

Spørsmål: Er det noen forskjell på om man kjøper batteriene separat eller om de kommer sammen med et produkt? Er det forskjell på om det er loddet fast inni produktet eller om det er utbyttbart? Og om det er batterier i standard størrelser eller i spesialtilpassede former?

Svar: Nei, forbrukerkjøpsloven skiller ikke på dette.

 

Spørsmål: Hvor lenge kan man forvente at et oppladbart batteri skal fungere i det hele tatt?

 

Spørsmål: Hvor raskt kan man forvente at et batteri svekkes? (Kom gjerne med egenopplevde eksempler med beskrivelse av batteritype og bruksmønster)

 

Spørsmål: Skal batterier taes ut av PCen når den likevel går på strøm fra stikkontakten?

 

Spørsmål: Hvor lang reklamasjonstid har man på oppladbare batterier?

 

Spørsmål: Hvem har bevisbyrden på om det er en reklamasjon eller ikke?

Svar: I de 6 første måneden har selger bevisbyrden. Deretter skal saken avgjøres ved en ordinær bevisvurdering i det enkelte tilfellet, med utgangspunkt i overvektsprinsippet. Mao at hvis det anses som mest sannsynlig at feilen ikke skyldes bruker, så ansees det som en feil som ekisterte ved overtagelsestidspunktet.

Odelstingsproposjon 44 (2001-2002), kap. 3.12.6.4 beskriver dette i detalj, jeg siterer kun den forklarende konklusjonen:

I praksis vil det stilles relativt beskjedne krav til kjøperens konkrete bevisføring. Dersom salgstingen ikke virker, det er gått relativt kort tid etter risikoens overgang, og det ikke er spesielle holdepunkter for at tingen er brukt feil, er mangelfullt vedlikeholdt, at det er skjedd en ulykke eller det foreligger andre forhold på kjøperens side av en slik art at disse kan forklare den inntrådte feilen, vil den konkrete bevisbedømmelsen ofte falle ut slik at feilen mest sannsynlig kan føres tilbake til forhold som forelå ved risikoens overgang. Ved den konkrete bevisbedømmelsen støtter en seg i slike tilfeller på alminnelige erfaringer om hva som kan være årsaken til svikten.

 

Kjøperen kan altså etter omstendighetene vinne frem, selv om en må konstatere at det ikke er klarlagt hvorfor tingen ikke virker. Særlig hvor det dreier seg om salg av mindre kostbare gjenstander, hvor grundigere undersøkelser i det konkrete tilfellet lett ville innebære uforholdsmessige omkostninger, har et slikt prinsipp ofte gode grunner for seg.

 

Spørsmål: Hva mener forbrukerrådet?

Svar: Fra Forbrukerrådets sider:

Står du i butikken med en kaputt videospiller, og selgeren mener dette er normal slitasje? Nå er regelen slik at varen har en mangel dersom den går i stykker innen seks måneder etter at du har kjøpt den, og du ikke har skyld i det selv. Seksmåneders-regelen er en såkalt bevisbyrde-regel, som skal gjøre det lettere å bevise at varen har «medfødte» feil.

Etter seks måneder må selger dokumentere at feilen for eksempel skyldes uforsvarlig bruk, hvis ikke er det en mangel ved gjenstanden.

 

Spørsmål: Hva mener elektronikkbransjens forbund?

Svar: Omtrent det samme som i Odelstingsproposjonen, at det ikke er noen klar bevisbyrde for en av partene, men at sannsynlighetsovervekten er avgjørende. Fra Elekronikkbransjens sider:

Feil som viser seg de første seks månedene etter salget, formodes å ha vært der i salgsøyeblikket. Etter dette har forbrukeren bevisbyrden for at det foreligger mangel. Dette vil ikke forandre så mye for vår bransje, jfr. videodommen som legger avgjørende vekt på selgerens medvirkning til å fastslå feilen. Også etter den nye loven har selgeren medvirkningsplikt.

 

Spørsmål: Har vi noen rettspraksis på området?

Svar: Ja. "Videodommen" som Elektonikkbransjen viser til. Dette er en høyesterettsdom som også jusguiden til HW.no viser til:

"Etter en høyesterettsdom i 1998 kan imidlertid ikke selgeren lenger skylde på manglende vedlikehold, lynnedslag eller spenningssvikt uten videre. Han må selv undersøke hvorfor feilen har oppstått og bevise at feilen har oppstått ETTER kjøpet. Klarer han ikke dette, vil kjøper vinne saken. Bevisbyrden er med andre ord betydelig forskjøvet i forhold til tidligere."

 

Spørsmål: Hvilke konsekvenser skal det få for kunden om selger eller et bakenforliggende ledd ikke vil gi reklamasjon?

 

Spørsmål: Hvis man ikke når frem med reklamasjonen sin men mener at man har krav på det, hvordan kan man ta saken videre?

Svar: Først sender man skriftlig klage til Forbrukerrådet. Hvis det ikke oppnås enighet der, kan man be Forbrukerrådet om å fremme saken for Forbrukertvistutvalget. Fra sistnevntes sider:

Tvist i forbrukerkjøp og tvist om håndverkertjeneste som ønskes behandlet av FTU, må først bringes inn for Forbrukerrådet ved skriftlig begjæring av forbruker som er part i tvisten.

 

Dersom minnelig ordning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan hver av partene skriftlig begjære saken fremmet for FTU. Forbrukerrådet oversender begjæringen sammen med saksdokumentene til FTUs sekretariat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg ser på forbrukerkjøpsloven kap. 1 om lovens innledende bestemmelser finner jeg ingen steder at forbruksvarer er unntatt loven.

 

§ 1. Alminnelig virkeområde

 

      Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

 

      Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

 

      Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

 

      Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.

 

      Loven gjelder bytte av ting så langt den passer.

 

 

§ 2. Lovens anvendelse i noen særlige forhold

 

      Loven gjelder for a) bestilling av ting som skal tilvirkes (tilvirkningskjøp)

b) levering av vann

c) kjøp av fordringer eller rettigheter.

 

 

      Loven gjelder ikke for a) kjøp av fast eiendom

b) avtale om oppføring av bygning eller annet anlegg på fast eiendom

c) levering av elektrisk strøm

d) avtale som pålegger den part som skal levere tingen, også å utføre et arbeid eller annen tjeneste, dersom dette utgjør den overveiende del av hans eller hennes forpliktelser.

 

 

 

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

 

      Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

      Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

 

 

Det nærmeste man kommer at batteri skal være unntatt loven er § 2 punkt c) om levering av elektrisk strøm, men jeg mener dette gjelder strøm fra kraftselskap. Batteriprodusentene beskytter seg vel bak en garanti om at batteriet skal tåle ett visst antal sykluser, og det faktum at batterier faktisk blir gradvis dårligere med tiden.

 

Jeg tror det er en stund igjen før man kan forvente at batterier holder i 2 år før de er så redusert at de er ubrukelige, spesielt om de er i konstant bruk.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på, når jeg har en bærbar som står i strømkontakten stort sett hele tiden. Vil batteriet svekkes av det, og kan det regnes som feil bruk i en tvist med salgsledd?

 

Som forbruker tror jeg jo at maskinen har det best av å være påkoblet strøm mest mulig. Hvis motsatt skulle være tilfelle, så er jo maskinen for dårlig merket etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, når jeg har en bærbar som står i strømkontakten stort sett hele tiden. Vil batteriet svekkes av det, og kan det regnes som feil bruk i en tvist med salgsledd?

 

Som forbruker tror jeg jo at maskinen har det best av å være påkoblet strøm mest mulig. Hvis motsatt skulle være tilfelle, så er jo maskinen for dårlig merket etter mitt skjønn.

6334231[/snapback]

 

På min bærbare så tar eg ut batteriet når eg ikkje bruker det.

Lenke til kommentar

Litt utenfor tema, siden det er reklamasjon tråden handler om men jeg tar det med likevel:

Jeg har en to år gammel Toshiba bærbar og sitter nå og leser gjennom de svært omfattende manualene som fulgte med. Hittil har jeg prøyd meg gjennom garantidelen og der sies det at Toshiba gir 2 års garanti på denne bærbare, med unntak av batteriet, der de gir 1 år.

 

Nå skal jeg gå løs på den tykkeste manualen og se om jeg finner noen anbefalinger angående batteri når strømmen står i.

 

For å sitere noen viktige deler av manualen:

Kapittel 6 - Strømforsyning og batterier

 

Datamaskinens strømkilder omfatter omformeren med nettkabel og de interne batteriene. I dette kapitlet får du detaljert informasjon om hvordan du best mulig utnytter disse ressursene, blandt annet hvordan du lader og skifter batterier, tips om hvordan du sparer batteristrøm og startmodi.

 

<...>

 

Hvis batteriet blir for varmt under oppladingen vil ladingen stoppe og batteriindikatoren slukke. Ladingen gjenopptas når temperaturen faller til normalt nivå. Dette skjer enten maskinen er av eller på.

 

<...>

 

For å sikre at hovedbatteriets kapasitetopprettholdes, bør du minst en gang i måneden la maskinen gå på batteri inntil batteriet er helt utladet. Se avsnittet forlenge batteriets levetid i dette kapitlet for beskrivelse av prosedyrer. Hvis maskinen bruker kontinuerlig på nettstrøm, via omformeren eller en tilkoblet dokkstasjon, over en periode på en måned eller mer, kan det være at batteriet mister evnen til å holde på lading. Batteriet vil ikke fungere effektivt gjennom hele den forventede levetiden, og batterilampen kan indikere lav batteristand.

 

<...>

 

Batteriets levetid forkortes dersom omformeren forblir tilkoblet over tid. Minst en gang per måned bør maskinen stå på uten omformeren tilkoblet inntil strømmen slås av automatisk, før batteriet lades opp igjen.

 

<...>

 

Forlenge batteriets levetid

Slik forlenger du batteriets levetid:

* Minst en gang i måneden bør du kople maskinen fra omformeren og la den gå på batteristrøm inntil batteriet er helt utladet Før du gjør dette følger du trinnene nedenfor:

1. Slå av strømmen til maskinen

2. Kople fra omformeren, og slå på strømmen til maskinen Hvis maskinen ikke slår seg på går du til trinn 4.

3. La maskinen gå på batteristrøm i fem minutter. Hvis maskinen har nok strøm til fem minutters drift lar du maskinen fortsette å gå inntil batteriet er helt utladet.Hvis batterilampen blinker, eller du får noe annet varsel om lavt batterinivå, gå til trinn 4.

4. Kople omformeren til maskinen, og plugg den inn i et vegguttak for strøm. Lampen DC inn skal lyse grønt, og batterilampen skal vise oransje for å vise at hovedbatteriet lades opp. Hvis ikke CD-inn lampen lyser får ikke maskinen strøm fra omformeren og strømledningen.

5. Lad batteriet til batteri-indikatoren lyser grønt.

* Hvis du har flere batterier, bruker du dem vekselvis.

* Ta ut hovedbatteriet hvis du ikke skal bruke datamaskinen på lang tid (mer enn en måned).

* Kople fra omformeren når batteriet er helt oppladet. Overlading gjør at batteriet varmes opp, hvilket forkorter levetiden.

* Kople fra omformeren hvis du ikke skal bruke maskinen i løpet av åtte timer eller mer.

* Lagre ekstra batterier på et tørt, kjølig sted og ikke i direkte sollys.

 

Avsnittet om å forlenge batteriets levetid er gjengitt i sin helhet. Hvis jeg har fått med meg alt så står det ingen plasser i de ca 400 manualsidene direkte at man skal ta ut batteriet om man skal bruke maskinen på strøm over lang tid. Det nærmeste man kommer er der det står at man skal koble ut laderen når batteriet er fullt ladet. Det står ikke om dette gjelder når maskinen brukes eller når maskinen er slått av men står til lading. Sånn jeg leser resten av teksten så virker det som de tar utgangspunkt i at maskinen brukes med både batteriet og nettstrømmen i. Om man skal tolke det annerledes så mener jeg i så fall at det er alt for dårlig merket siden man må pløye seg gjennom ca 400 sider og til og med "lese mellom linjene" for å finne en sånn tolkning. Nå er sikkert ikke denne manualen representativ for alle andre bærbare så det må dere sjekke opp selv.

Lenke til kommentar

BennyXNO: dersom du er redd for at batteriet svekkes når du har laptopen tilkoblet med støpsel (og du har støpsel tilkoblet mestparten av tiden) kan du skru ut batteriet og la det ligge til du har bruk for det slik som Kong_Miraz sier.

 

 

Simen1: jeg ser du har forandret litt på innlegget ditt og jeg synes det ble veldig oversiktlig og pent. Håper vi får svart på de forskjellige spørsmålene etter hvert.

 

Spørsmål: Hvor lenge kan man forvente at et oppladbart batteri skal fungere i det hele tatt?

Jeg har nå vært på Dell sine hjemmesider. De har noen 4-cellers NiMH og noen 6-cellers (56 W/t) "Smart" litiumion-batteri som begge skal vare i omtrent 300 utladings-/ladingssykluser. (kilde)

 

 

Edit: har sendt spørsmålslisten til [email protected] og gitt de URL til denne tråden. Håper de tar seg tid til å svare.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Jeg har en to år gammel Toshiba bærbar og sitter nå og leser gjennom de svært omfattende manualene som fulgte med. Hittil har jeg prøyd meg gjennom garantidelen og der sies det at Toshiba gir 2 års garanti på denne bærbare, med unntak av batteriet, der de gir 1 år.

6334465[/snapback]

Hvilken type batteri er det snakk om her? :)

Lenke til kommentar
BennyXNO: dersom du er redd for at batteriet svekkes når du har laptopen tilkoblet med støpsel (og du har støpsel tilkoblet mestparten av tiden) kan du skru ut batteriet og la det ligge til du har bruk for det slik som Kong_Miraz sier.

 

6334655[/snapback]

 

Jeg er ikke redd for det egentlig, men mener det er fryktelig upraktisk om at en bærbar maskin er designet slik at man skal drive og ta ut og inn batteriet av maskinen. Det kan jo ikke være meningen at det skal være bruksmønsteret for den normale brukeren, eller?

 

Mitt Dell batteri:

Funksjoner og fordeler

 

Produkt Type : Batteri

Kapasitet : 80 WHr

Batteri : 9-Cells

Type : Batteri for bærbar

 

Det står ikke noe på produktsiden om hvordan du skal bruke det. Bare masse skryt sånn som at du kan se ladestatus både når det står i maskinen og ligger løst.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar

Så lenge batteriene blir dårlige som følge av feil bruk (ikke gjort iflg bruksanvisninger o.l.), synes jeg det er feil at folk skal få lov til å reklamere på produktet.

 

Hvis du kræsjer en bil, kan du ikke forlange fra forhandler at han skal omlevere produktet fordi du ikke gadd å ta nødvendige hensyn.

Lenke til kommentar
Så lenge batteriene blir dårlige som følge av feil bruk (ikke gjort iflg bruksanvisninger o.l.), synes jeg det er feil at folk skal få lov til å reklamere på produktet.

 

Hvis du kræsjer en bil, kan du ikke forlange fra forhandler at han skal omlevere produktet fordi du ikke gadd å ta nødvendige hensyn.

6336377[/snapback]

 

Sammenligningen du har brukt virker litt overkill. Det å kræsje en bil, kan vel sammenlignes med å miste laptopen i bakken ;)

 

Jeg er enig i at man ikke kan reklamere når man har brukt laptopen feil. Men hva er feil bruk? Må man ha bærbarlappen for å få lov til å kjøpe og bruke en bærbar?

Lenke til kommentar

BennyXNO: Enkelte burde hatt 'bærbarlappen', ja. Den gjengse nordmann (aka Ola Dunk) vet hvordan de slår av og på en PC, samt bruker internett, Word og de helt enkle tingene, men stort sett ikke noe mer enn dette. Så lenge det går så klart fram i bruksanvisningen som det gjør, synes jeg ikke det skal være reklamasjonsrett på batterier som er brukt feil.

 

Du må ha førerkort for å kjøre bil, hvorfor skal ikke dette gjelde andre ting også? I Tyskland må du gå 3 års skole for å FÅ LOV til å bli sportsfisker. Enkelte bedrifter krever også at du gjennomfører ett kurs (noe lignende Datakortet) før de får lov til å kjøpe seg hjemmePCer.

Lenke til kommentar
Så lenge batteriene blir dårlige som følge av feil bruk (ikke gjort iflg bruksanvisninger o.l.), synes jeg det er feil at folk skal få lov til å reklamere på produktet.

 

Hvis du kræsjer en bil, kan du ikke forlange fra forhandler at han skal omlevere produktet fordi du ikke gadd å ta nødvendige hensyn.

6336377[/snapback]

Heldigvis blir batteriene sjekket på verksted før de tar en avgjørelse om det er produksjonsfeil eller ei. ;)

Lenke til kommentar

Har surfet litt etter info om oppladbare batterier, og her er litt foreløpig informasjon om det tekniske rundt lading og oppbevaring. Det er dessverre litt motstridende informasjon. :|

 

Utdrag:

Li-Ion batterier kan lades et stort, men begrenset, antall ganger. En ladesyklus er at du bruker all strømmen på batteriet, men ikke nødvendigvis på en gang. F.eks. kan du høre på iPod'en noen timer en dag og bruke halve batteriet, og så lade det opp igjen. Gjør du det samme neste dag, teller dette som én ladesyklus, ikke to, slik at det kan ta flere dager før du har kommet gjennom én ladesyklus. Hver gang du går gjennom en ladesyklus vil batteriet svekkes en liten smule.

Li-Ion batterier har altså ingen minneeffekt, og kan klattlades uten problemer.

 

Uttdrag:

Med "AppleCare Protection Plan" gir Apple to års garanti på batteriet, og bytter det dersom kapasiteten faller til under 50% på to år. Dette gjelder iPod. På bærbare gjelder ett års garanti for et defekt batteri.

Interessant. De gir ett års garanti på defekte laptop-batterier, men nevner ikke noe om hva som menes med defekt. Er det steindødt som er defekt, eller hvor svekket må det være? Uvisst.

 

Utdrag:

Vedlikehold - Apple anbefaler ikke å ha laptopen tilkoblet strøm hele tiden. Et ideelt bruksmønster er å pendleren som bruker batteridrift på togreisen, og plugger den i strømkontakten på kontoret. .. På den andre siden, hvis laptopen brukes sjelden, anbefaler Apple å lade og utlade batteriet minst en gang hver måned.

Langtidslagring - Hvis du ikke planlegger å bruke batteriet på lang tid, anbefaler Apple å ta ut og lagre batteriet med 50% oppladet kapasitet. Hvis du lagrer batteriet helt utladet, kan det falle i en "dyp utladningstilstand", som gjør at det ikke klarer å holde strøm. Dersom du lagrer det fullt oppladet, vil det miste kapasitet over tid.

Igjen interessant. Apple anbefaler faktisk å lade et Li-Ion batteri helt ut av og til. Det står i kontrast til andre kilder. F.eks.:

 

Utdrag:

Hvis et batteri brukes og lades helt ut .. vil det redusere kapasiteten. Omtrent 100 fulle utladinger vil svekke batteriet til 75-85% kapasitet (dvs, med 15-25%, min anm.).

 

Når det lagres 40% oppladet, vil det svekkes med 2, 4 og 15% når det lagres ved henholdsvis 0, 25 og 40 grader celsius.

Temperatur spiller altså inn. Hvor nøyaktig Wikipedia er på et emne som dette, er dog vanskelig å si, men foreløpig kan vi ta det som god fisk.

 

Utdrag:

En unik ulempe med Li-Ion-batterier, er at levetiden begynner å reduseres rett fra produksjonsdato, uansett om det brukes eller ikke. Dette er ikke vidt kjent. På 100% opplading vil et typisk batteri som opererer på 25 grader celsius miste omtrent 20% kapasitet hvert år.

...

Unngå å kjøre batteriet gjennom "dyp utladingstilstand"..

Jaså, her anbefales det altså ikke å lade batteriet helt ut.

 

Omtrentlig batterilevetid: 500 utladninger/oppladninger

Det vil si at, ifølge Dell, dersom man foretar 2-3 utladinger/oppladinger (ladesykluser) pr uke, bør batteriet holde i minst 3-4,5 år før det gir seg.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et batteri til min Acer 8103 som har gått ned 30% i batterilevetid siden var ny, den er 10 mnd gammel. Hos Acer er de lite hjelpsomme, de anbefaler bare å kjøpe nytt og gjentar til kjedsommelige at det er kun 6mnd garanti på batteriene deres. Selv om han jeg snakket med på telefon synes det var drastisk mye, så jeg sendte mail til forbrukerombudet, og fikk følgende svar:

 

Hei.

 

Jeg kan ikke ta stilling til den konkrete sak, men i vedtak  av

Forbrukertvistutvalget fikk klager ikke medhold på at dette var noe som

skulle dekkes etter forbrukerkjøpsloven sine reklamasjonsregler. Saken

gjaldt et batteri som hørte til en mobiltelefon og var ca 11 mnd gammelt. Ut

i fra dette kan det tale for at du vil ha vanskelig for å nå frem med et

krav.

 

Ellers er det vanskelig å dokumentere at batteriet har en mangel. Dvs en

form for produksjonsfeil. Mange av disse batteriene ødelegges av feil bruk

eller oppladning i strid med brukerveiledningen. Du vil selv måtte bevise at

batteriet hadde en form for mangel, og dette vil nok bli vanskelig.

 

Ut i fra dette kan det tyde på at du har en vanskelig sak.

 

Vi gjør oppmerksom på at vårt syn er basert på din fremstilling av

saksforholdet og problemstillingen i din henvendelse. Andre opplysninger som

vi ikke kjenner, kan være relevante og medføre et annet resultat.

Hvis du ønsker ytterligere opplysninger om saksfeltet, henviser vi til

forbrukerportalen.no.

 

Endret av NakedChef
Lenke til kommentar

oysfaerg: Tenker du da på feil bruk?

 

Jeg har fulgt instruksjonene i manualen så godt som mulig, men det skal nevnes at maskinen har vært hyppig brukt da jeg pendler fra Sandefjord til Oslo. Dette medfører kanskje mere oppladning/utladning enn normalt. Uansett, jeg synes ikke dette batteriet har vært bra, men dagens batterier er kanskje ikke bedre.

 

(edit, skriveleif)

Endret av NakedChef
Lenke til kommentar
Spørsmål: Er oppladbare batterier å betrakte som forbruksvare?

Det er opp til garantien til den enkelte produsent, men er irrelevant for reklamasjonsrett i henhold til Forbrukerkjøpsloven (se tidlgere svar til spørsmålet under).

 

Spørsmål: Er det noen forskjell på om man kjøper batteriene separat eller om de kommer sammen med et produkt? Er det forskjell på om det er loddet fast inni produktet eller om det er utbyttbart? Og om det er batterier i standard størrelser eller i spesialtilpassede former?
Nei, forbrukerkjøpsloven skiller ikke på dette.

 

Spørsmål: Hvor lenge kan man forvente at et oppladbart batteri skal fungere i det hele tatt?

Det er ikke jeg den rette til å svare på, men dette er viktig for å avgjøre om et batteri som virker dårlig har en mangel, da dette i følge Forbrukerkjøpsloven er avgjørende for om det eksisterer en mangel (og dermed reklamasjonsrett) eller ikke:

§ 15. Tingens egenskaper

 

      Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

      Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

Spørsmål: Hvor lang reklamasjonstid har man på oppladbare batterier?

 

Spørsmål: Hvem har bevisbyrden på om det er en reklamasjon eller ikke?
I de 6 første måneden har selger bevisbyrden. Deretter skal saken avgjøres ved en ordinær bevisvurdering i det enkelte tilfellet, med utgangspunkt i overvektsprinsippet. Mao at hvis det anses som mest sannsynlig at feilen ikke skyldes bruker, så ansees det som en feil som ekisterte ved overtagelsestidspunktet.

Odelstingsproposjon 44 (2001-2002), kap. 3.12.6.4 beskriver dette i detalj, jeg siterer kun den forklarende konklusjonen:

I praksis vil det stilles relativt beskjedne krav til kjøperens konkrete bevisføring. Dersom salgstingen ikke virker, det er gått relativt kort tid etter risikoens overgang, og det ikke er spesielle holdepunkter for at tingen er brukt feil, er mangelfullt vedlikeholdt, at det er skjedd en ulykke eller det foreligger andre forhold på kjøperens side av en slik art at disse kan forklare den inntrådte feilen, vil den konkrete bevisbedømmelsen ofte falle ut slik at feilen mest sannsynlig kan føres tilbake til forhold som forelå ved risikoens overgang. Ved den konkrete bevisbedømmelsen støtter en seg i slike tilfeller på alminnelige erfaringer om hva som kan være årsaken til svikten.

 

Kjøperen kan altså etter omstendighetene vinne frem, selv om en må konstatere at det ikke er klarlagt hvorfor tingen ikke virker. Særlig hvor det dreier seg om salg av mindre kostbare gjenstander, hvor grundigere undersøkelser i det konkrete tilfellet lett ville innebære uforholdsmessige omkostninger, har et slikt prinsipp ofte gode grunner for seg.

 

Spørsmål: Hva mener forbrukerrådet?

Fra Forbrukerrådets sider:

Står du i butikken med en kaputt videospiller, og selgeren mener dette er normal slitasje? Nå er regelen slik at varen har en mangel dersom den går i stykker innen seks måneder etter at du har kjøpt den, og du ikke har skyld i det selv. Seksmåneders-regelen er en såkalt bevisbyrde-regel, som skal gjøre det lettere å bevise at varen har «medfødte» feil.

Etter seks måneder må selger dokumentere at feilen for eksempel skyldes uforsvarlig bruk, hvis ikke er det en mangel ved gjenstanden.

 

Spørsmål: Hva mener elektronikkbransjens forbund?
Omtrent det samme som i Odelstingsproposjonen, at det ikke er noen klar bevisbyrde for en av partene, men at sannsynlighetsovervekten er avgjørende. Fra Elekronikkbransjens sider:

Feil som viser seg de første seks månedene etter salget, formodes å ha vært der i salgsøyeblikket. Etter dette har forbrukeren bevisbyrden for at det foreligger mangel. Dette vil ikke forandre så mye for vår bransje, jfr. videodommen som legger avgjørende vekt på selgerens medvirkning til å fastslå feilen. Også etter den nye loven har selgeren medvirkningsplikt.

 

 

Spørsmål: Har vi noen rettspraksis på området?

Ja. "Videodommen" som Elektonikkbransjen viser til. Dette er en høyesterettsdom som også jusguiden til HW.no viser til:

"Etter en høyesterettsdom i 1998 kan imidlertid ikke selgeren lenger skylde på manglende vedlikehold, lynnedslag eller spenningssvikt uten videre. Han må selv undersøke hvorfor feilen har oppstått og bevise at feilen har oppstått ETTER kjøpet. Klarer han ikke dette, vil kjøper vinne saken. Bevisbyrden er med andre ord betydelig forskjøvet i forhold til tidligere."

 

 

Spørsmål: Hvis man ikke når frem med reklamasjonen sin men mener at man har krav på det, hvordan kan man ta saken videre?

Først sender man skriftlig klage til Forbrukerrådet. Hvis det ikke oppnås enighet der, kan man be Forbrukerrådet om å fremme saken for Forbrukertvistutvalget. Fra sistnevntes sider:

 

Tvist i forbrukerkjøp og tvist om håndverkertjeneste som ønskes behandlet av FTU, må først bringes inn for Forbrukerrådet ved skriftlig begjæring av forbruker som er part i tvisten.

 

Dersom minnelig ordning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan hver av partene skriftlig begjære saken fremmet for FTU. Forbrukerrådet oversender begjæringen sammen med saksdokumentene til FTUs sekretariat.

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Har fått svar på min forespørsel til Forbrukerrådet:

 

Hei

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp av "ting" der en yrkesselger avhender noe til en privatperson. Vi legger til grunn at det gjelder en 2 års rekl. rett ved kjøp av oppladbare batterier. Avgjørende for det er at det etter vårt syn ikke er naturlig å legge til grunn at de skal vare "vesentlig lengre" enn 2 år, som i så fall ville gitt en 5 års reklamasjonsrett.

 

Det er ikke avgjøerende om de selges separat eller i selve maskinen. Det er selger som må sannsynliggjøre at det ikke foreligger brukerfeil eller andre forhold på kjøpers side som årsak til eventuelle feil. dersom de ikke lykkes med det vil det foreligge en mangel i lovens forstand.

 

Du kan søke på oppladbare batterier på forbrukertvistutvalget.no

 

 

 

Med hilsen

 

Forbrukerrådet Oslo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...